مک لارن اف 1

تماشا کنید: طعم رانندگی با سرعت 390 کیلومتر بر ساعت در مک لارن اف 1

در تاریخ صنعت اتومبیل‌سازی دنیا که از اواخر قرن نوزدهم فعالیت خود را آغاز کرد، تاکنون بیش از هزاران محصول از تولیدکنندگان مختلف عرضه و بعد از مدت زمانی کوتاه و یا بلند به دست فراموش سپرده شده‌اند و کمتر خودرویی همچون مک لارن اف 1 (McLaren F1) تبدیل به یک ستاره جاودانه در این صنعت شده‌ است. مک لارن اف 1 را باید بدون هیچ شک و تردیدی تاثیرگذارترین سوپر اتومبیل در دوران مدرن دانست که با استفاده از یک موتور غول‌آسای دوازده سیلندر ساخت بی ام دبلیو (BMW) و یک بدنه تمام کامپوزیت، قادر است تا به بیشینه سرعت باورنکردنی 240 مایل بر ساعت (376 کیلومتر بر ساعت) دست پیدا کند. در ادامه، شاهد یک ویدیو از این خودرو خواهیم بود که در آن رکورد هیجان‌انگیز 390 کیلومتر بر ساعت را از خود بر جای می‌گذارد.

حدود 25 سال از زمانی که اندی والاس (Andy Wallace) رکورد سرعت خود را در پیست ایرا لسین (Ehra-Lessien) تکمیل کرد می‌گذرد. مک لارن این بار تصمیم گرفت تا کتاب طولانی و قطور شگفتی‌آفرینی‌های مک لارن اف 1 را باز کرده و بعد از داشتن مروری بر آن، خاطره‌ای تازه به آن اضافه کند. اگرچه اکنون جایگاه مک لارن اف 1 به عنوان سریع‌تری اتومبیل تاریخ توسط بوگاتی (Bugatti) غصب شده است، اما هیچکس حدود یک دهه سلطه‌گری این خودرو در دنیای اتومبیل‌ها را فراموش نمی‌کند.

مک لارن اف 1
از مک لارن اف 1 به عنوان تاثیرگذارترین سوپرکار عصر مدرن یاد می‌کنند

پیش از اینکه مک لارن اف 1 با ظاهر بسیار جذاب و رویایی خود رکورد سرعت 217 مایل بر ساعت (350 کیلومتر بر ساعت) را بر جای بگذارد، جگوار (Jaguar) با اتومبیل ایکس جی 220 (XJ 220) خود که بیشینه سرعتی بالغ بر 216 مایل بر ساعت (349 کیلومتر بر ساعت) داشت، در دنیای اتومبیل‌ها پرچمداری می‌کرد. پشت سر گذاشتن بیشترین رکورد قبلی جهشی بزرگ محسوب می‌شد که تا مدت‌ها هیچ رکورد دیگری روی دست آن نیامد. تقریبا تا پیش از آغاز قرن بیست و یکم و رسیدن به زمان معرفی اتومبیل کوئنگسگ سی سی آر (Koenigsegg CCR) در سال 2005، برای یک دهه کامل هیچ محصولی نتوانست در برابر مک لارن اف 1 قد علم کند. اندی والاس (Andy Wallace) به عنوان راننده‌ای که مک لارن اف 1 را در تست سرعت خود هدایت کرد در این باره گفت:

با بازگشت به سال 1998 و در زمانی که ما از مک لارن اف 1 تست سرعت می‌گرفتیم، کسب سرعت‌های بالاتر از 350 کیلومتر بر ساعت حقیقتا بى‌سابقه بود و هیچ جایی حرفی در مورد آن شنیده نشده بود. اگرچه ممکن است افرادی به سرعت‌های بیش از این مقدار نیز با استفاده از وسایل نقلیه غیر متداول و دارای موتور جت دست پیدا کرده باشند، اما هیچکس تا آن زمان موفق به کسب این سرعت بر روی لاستیک‌های گرد عادی نشده بود. در زمان راندن اتومبیل واقعا نمی‌دانستم باید به چه چیزی فکر کنم و تنها چیزی که از زمان تست ثبت رکورد مک لارن اف 1 به خاطر دارم، دست‌هایی است که به شدت در زمان گرفتن فرمان اتومبیل عرق کرده بودند!

در ادامه می‌توانید هم ویدیوی تست سرعت مک لارن اف 1 و هم ویدیوی پشت صحنه آن را مشاهده کنید. حقیقتا دست‌های ما نیز تنها با مشاهده این ویدیو عرق کرد، به همین دلیل هرگز نمی‌توانیم خود را به جای اندی والاس بگذاریم. در نظر داشته باشید در تست‌های سرعت به منظور ثبت رکورد رسمی، اتومبیل می‌بایست یک مسیر را طی مدت زمانی کمتر از یک ساعت به صورت رفت و برگشت طی کند. میانگین بیشینه سرعت اتومبیل طی این دو بار حرکت، به عنوان رکورد نهایی خودرو ثبت می‌شود.


پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*