تیم کوک: واقعیت افزوده ایده‌ی بزرگی در حد گوشی هوشمند خواهد بود

تیم کوک: واقعیت افزوده ایده‌ی بزرگی در حد گوشی هوشمند خواهد بود

مدتهاست که همه‌ی کاربران منتظر «محصول بزرگ بعدی» اپل هستند و اگر این محصول واقعا وجود داشته باشد، هیچکس خارج از منابع داخلی کمپانی از آن اطلاعی ندارد. البته با توجه به صحبت‌های اتفاقی و سرنخ‌هایی که توسط مدیران این برند کوپرتینویی و البته شخص تیم کوک داده می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که این موضوع با فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) ارتباط داشته باشد.

فناوری واقعیت افزوده به زبان ساده، کاری می‌کند که دنیای پردازش کامپیوتری و گرافیک مجازی در دنیای واقعی نمایش داده شود و شما بتوانید آیتم‌های مجازی را در دنیای واقعی و در اطراف خودتان ببیند. عینک های واقعیت افزوده‌ی گوگل و مایکروسافت که آیتم‌هایی کامپیوتری و جذاب را به طور ترکیبی با اطراف نشان می‌دهند و البته بازی پوکمون گو که امکان مشاهده‌ی هیولاهای فانتزی در دنیای واقعی از طریق گوشی هوشمند را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، نمونه‌هایی از کاربرد این تکنولوژی هستند که اختصارا به آن AR می‌گویند.

تیم کوک در مصاحبه‌ای که به تازگی با دیوید فلن (David Phelan) از خبرگزاری The Independent انجام داده است، بار دیگر بر اهمیت واقعیت افزوده تاکید کرده و این تکنولوژی را در سطح ایده‌ی ساخت تلفن های همراه هوشمند دانسته است:

من در سطح یک ایده‌ی بزرگ مانند اسمارت فون به آن [واقعیت افزوده] توجه میکنم. اسمارت فون برای همه است. ما نباید تصور کنیم که آیفون متعلق به گروه جمعیتی خاصی یا کشور خاصی و یا بازار مخصوصی است؛ آیفون برای همه است. من فکر می‌کنم که واقعیت افزوده در همان حد بزرگ است. من از  کارهایی که می‌توان با استفاده از آن برای ارتقای سطح زندگی و سرگرمی افراد انجام داد، هیجان‌زده می‌شوم.

تیم کوک: واقعیت افزوده ایده‌ی بزرگی در حد گوشی هوشمند خواهد بود

البته در ادامه آقای کوک آب سردی بر پیکره‌ی آن دسته از علاقه‌مندانی ریخت که بر مبنای شایعات این چند وقت اخیر، تصور می‌کنند اپل در حال ساختن محصول ویژه‌ای نظیر یک عینک واقعیت افزوده در این زمینه است:

من به همان چشمی به فناوری AR نگاه می‌کنم که اینجا به سیلیکون در آیفون خودم نگاه می‌کنم؛ این یک محصول نیست، این یک تکنولوژی مرکزی است.

از تحلیل این جملات نتیجه می‌گیریم که اپل به دنبال تولید محصولی بر پایه‌ی این تکنولوژی هیجان‌انگیز نیست و در واقع قصد دارد از آن برای ارتقای سطح تجربه‌ی کاربری محصولات فعلی خود کمک بگیرد. به طور مثال اپل ممکن است که به دنبال ترکیب فناوری AR با نرم افزار دوربین نسل بعدی آی‌دیوایس‌های خود باشد و یا نرم افزاری را برای ساخت چنین محتوایی روانه‌ی بازار کند.

اپل طی سالیان گذشته استارتاپ های زیادی را که در این زمینه فعالیت می‌کنند، خریداری کرده است و جین مونستر (Gene Munster)، موسس Loup Ventures، در مصاحبه‌ای که قبلا با بیزینس اینسایدر انجام داده بود، به این موضوع اشاره داشت:

این چیزی است که شما انتظار آمدنش را داشتید. تنها زمانی که آنها یک بار دیگر به این شکل [درباره‌ی تکنولوژی جدیدی] صحبت کرده بودند، زمانی بود که آیفون به بازار آمد؛ [در آن زمان] آنها شروع به نشان دادن این موضوع کردند که قادر هستند کار [مهمی] در بازار تلفن‌های همراه انجام دهند. قبل از این که اپل واچ به بازار عرضه شود نیز آنها درباره‌ی گجت‌های پوشیدنی و این که مچ دست، گزینه‌ی بهتری [برای استفاده از این تکنولوژی] خواهد بود، صحبت کرده بودند.

چگونه تا به حال بدون واقعیت افزوده زندگی می‌کردیم؟!

تیم کوک: واقعیت افزوده ایده‌ی بزرگی در حد گوشی هوشمند خواهد بود

البته این اولین باری نیست که مدیران اپل و به خصوص تیم کوک درباره‌ی این تکنولوژی و علاقه‌ی شدید به فعالیت در این زمینه صحبت می‌کنند و در ماه اکتبر و طی یک مصاحبه‌ی دیگر، او اعلام کرده بود که فناوری واقعیت افزوده برتری کاملی نسبت به دیگر تکنولوژی های مشابه نظیر واقعیت مجازی دارد و این که بخش عظیمی از مردم جهان می‌توانند در زندگی روزمره‌ی خود می‌توانند از تجربه‌ی امکانات فوق‌العاده‌ی این تکنولوژی بهره‌مند شوند.

البته در همان مصاحبه آقای کوک اعلام کرده بود که “هنوز مدت زمان زیادی به این مرحله باقی مانده است زیرا در توسعه‌ی واقعیت افزوده، چالش‌های فنی و تکنیکی متعددی وجود دارد. اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد و به یک شکل ویژه هم اتفاق خواهد افتاد. و در آن زمان ما تعجب خواهیم کرد که چگونه تا به اینجا بدون استفاده از این تکنولوژی زندگی می‌کردیم، همان‌طور که الان تعجب می‌کنیم که چگونه یک زمانی بدون تلفن همراه خود زندگی می‌کرده‌ایم.”

*نکته: تصویر ابتدای مطلب، ساختگی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*