نمایشگرهای انعطاف پذیر اولد

گام‌های بزرگ سامسونگ برای تولید نمایشگرهای انعطاف پذیر اولد

اگرچه این جمله را زیاد شنیده‌اید، اما 2017 می‌تواند سالی انقلابی برای نمایشگرهای انعطاف پذیر اولد باشد. هرچند زمانی‌که برای اولین بار اطلاعاتی از یک دستاورد جدید به گوش‌مان می‌رسد، جملاتی از این دست نیز اعلام شده و برخی افراد مدعی فراگیر شدن آنها می‌شوند. شاید برای توسعه و اقتصادی شدن یک تکنولوژی 5 تا 10 سال زمان نیاز باشد. اما با توجه به اخبار موجود، به‌نظر امسال واقعا می‌توانیم شاهد عرضه محصولاتی انعطاف‌پذیر از سوی سامسونگ و البته دیگر سازندگان باشیم.

بدیهی است که چنین محصولاتی به عنوان کالاهای اصلی روانه بازار نشده و با قیمت بالایی که دارند، به صورت محدود نیز تولید خواهند شد. درواقع هدف اصلی از تولید محدود، بررسی میزان تقاضا و تمایل کاربران به خرید یک محصول جدید است.

نمونه چنین چیزی را پیش‌تر و زمانی‌که ال جی از پنل‌های پلاستیکی اولد برای گوشی‌های جی فلکس (LG G Flex) و گلکسی راند (Galaxy Round) رونمایی کرد نیز دیده‌ایم. اگرچه هرگز شاهد عرضه جایگزینی مناسب برای محصول مفهومی سامسونگ نبودیم، اما ایده خمیده بودن صفحه نمایش این گوشی بعدها با عرضه گلکسی نوت اج (Galaxy Note Edge) توسعه پیدا کرد و حالا از آن در پرچمدار آینده سامسونگ یعنی گلکسی اس 8 نیز استفاده خواهد شد.

اگرچه سرانجام امسال سامسونگ دو نمونه آزمایشی و انعطاف‌پذیر را وارد فاز عملیاتی می‌کند، اما نباید همانند گلکسی اس 8 انتظار تولید انبوه را داشته باشید. این یک تغییر مهم است و پیش از هر چیز باید وضعیت بازار سنجیده شود.

برای فراگیر شدن تکنولوژی‌های جدید، سازندگان تنها به زمان نیاز دارند و بعد از مهیا شدن شرایط لازم، در نهایت می‌توانیم شاهد عرضه محصولاتی با امکان خمیده شدن یا نمایشگرهای انعطاف‌پذیر باشیم. در واقع این تکنولوژی ها آینده گوشی های هوشمند را به صورت کامل تغییر خواهند داد. شاید تا زمان عرضه نوت 10 یا گلکسی اس 10 طول بکشد، اما سرانجام از نمایشگرهای منعطف در محصولات اصلی نیز استفاده خواهد شد.

همزمان با توضیحات ما در مورد آینده و محصولاتی که نبض بازار را به دست خواهند گرفت، تولیدکنندگان بزرگی همچون سامسونگ مشغول توسعه نمایشگرهای انعطاف پذیر اولد هستند. هرچند، تنها سامسونگ نیست که در این راه قدم برداشته، اما بهتر است به یاد داشته باشیم که هم‌اکنون حدود 97 درصد از نمایشگرهای منعطف با اندازه‌های کوچک و متوسط بازار توسط سامسونگ دیسپلی (Samsung Display) تولید می‌شود.

با اینکه چنین آماری موقعیت سامسونگ در این حوزه را به تصویر می‌کشد، اما مدیران نگران فعالیت‌های اخیر تولیدکنندگان چینی و توسعه نمایشگرهای انعطاف پذیر اولد هستند. به همین جهت حالا سرمایه‌گذاری‌های سامسونگ برای باقی ماندن در این جایگاه نیز بیشتر از قبل شده است.

نمایشگرهای انعطاف پذیر اولد

طرح مفهومی از آیفون 8 خمیده

علاوه بر وجود اخباری مبنی بر قرارداد سامسونگ با اپل برای تامین بیش از 80 درصد پنل‌های اولد برای گوشی‌های آیفون، از گذشته نیز شایعات بسیاری در پیرامون عرضه نسخه‌ای خمیده از آیفون به گوش می‌رسد. هرچند، به‌نظر برخی مشکلات پیرامون تولید و تست سقوط، تولید آنها را به تعویق خواهد انداخت.

بدون در نظر گفتن این مورد، سامسونگ نه‌تنها برنامه گسترده‌ای برای نمایشگرهای انعطاف پذیر اولد دارد، بلکه مدیران توجه ویژه‌ای به تولید محصولات منعطف نیز داشته و تلاش دارند در تولید انواع مختلف نمایشگرها، یکه‌تاز میدان باشند. پیش از این هم شاهد معرفی پنل‌های اولد کوچک توسط سامسونگ به عنوان بخشی مهم در تولید نمایشگرهای انعطاف پذیر اولد برای محصولات آینده خود و شرکت‌های دیگر مثل ال جی بوده‌ایم (کمپانی ال جی هم مسئول تامین پنل‌های ال سی دی برای سامسونگ است).

عرضه نمایشگرهای انعطاف پذیر اولد در سال جاری به 150 میلیون واحد می‌رسد

در حالی‌که ارزش بازار محصولات این حوزه حدود 10 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، اما انتظار می‌رود عرضه نمایشگرهای انعطاف پذیر اولد به 150 میلیون واحد در سال جاری برسد. به‌علاوه، مرکز تحقیقاتی “IHS Markit” از دو برابر شدن عرضه این پنل‌ها تا سال 2020 خبر داده است. از سوی دیگر، احتمالا در سال جاری عرضه تلویزیون‌های 2K و اولد نیز 40 درصد رشد داشته باشند. بدون شک سامسونگ برای بازار تلویزیون‌ها هم برنامه‌های زیادی دارد که زمان و پیشرفت تکنولوژی، این موضوع را مشخص خواهد کرد.

با هزینه پایینتر تولید نمایشگرهای اولد نسبت به نمایشگرهای ال سی دی و عرضه مدل‌های خمیده، احتمالا در آینده نزدیک شاهد تحولی عظیم در صنعت گوشی‌های هوشمند خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*