فعالیت تلگرام در ایران

فعالیت تلگرام در ایران منوط بر دریافت مجوز از وزارت ارتباطات شد!

در حاشیه جلسه شورای عالی فضای مجازی که شب گذشته با موضوع ساماندهی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی تشکیل شد، امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی عنوان کرد که فعالیت تلگرام در ایران منوط به دریافت مجوز از وزارت ارتباطات است و تمامی پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی خارجی باید طبق چارچوب و قوانین کشور فعالیت کنند.

امیر خوراکیان در مورد مصوبه‌های جلسه شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد که در این جلسه، بخشی از مسئولیت دستگاه‌های اجرایی از جمله وضعیت اعطای مجوز به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مشخص شد تا از این پس دستگاه‌های مرتبط بدانند که چگونه آئین‌نامه اعطای مجوز به پیام رسان‌های داخلی و خارجی را تهیه کنند. همچنین نقش حمایتی دستگاه‌های مختلف در حوزه شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها تعیین شد و ارگان‌های مختلف مانند وزارت ارشاد، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وظایف خود آگاه شدند.

فعالیت تلگرام در ایران

امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی

معاون مرکز ملی فضای مجازی در خصوص اعطای مجوز به پیام رسان های خارجی و داخلی گفت:

طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات به پیام رسان های خارجی و داخلی مجوز خواهد داد. این قاعده در تمام دنیا وجود دارد اما متاسفانه تاکنون در کشور ما رعایت نشده است. در سراسر دنیا، پیام رسان‌های مهم باید در چارچوب و پروتکل تعیین شده فعالیت کنند و توافقی میان آن‌ها و کشور صورت می‌گیرد. در کنار این توافق، برنامه‌های حمایتی و تسهیلاتی نیز در خدمت این شبکه‌های خارجی قرار می‌گیرد. بر این اساس، فعالیت تلگرام در ایران نیز منوط به دریافت مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.

نقشه راه فعالیت تلگرام در ایران در جلسه شورای عالی فضای مجازی تبیین شد

به گفته خوراکیان، تا به الان شیوه‌ای برای دریافت مجوز پیام رسان های خارجی در کشورمان وجود نداشت و اگر پیام رسانی برای کسب مجوز اقدام می‌کرد، هیچ نقشه راهی برای آن آماده نبود؛ اما اینک یک کارگروه موظف شده تا در این حوزه فعالیت کند و میسر فعالیت پیام رسان های خارجی مشخص شود. این مسیر به زودی برای پیام رسان های خارجی اطلاع‌رسانی خواهد شد و شرایط فعالیت آن‌ها در ایران تبیین می‌شود.

فعالیت تلگرام در ایرانوی در ادامه از وظیفه قوه قضاییه برای دفاع از حقوق شهروندان و حریم خصوصی افراد در فضای مجازی خبر داد و تاکید کرد که قوه قضاییه ظرف دو ماه آینده، این تکلیف را انجام می‌دهد. از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه شورای عالی فضای مجازی، بحث تولید محتوای بومی و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی بود. بر این اساس قرار شد نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی از تولید بومی فضای مجازی حمایت و تصمیمات لازم را در این بخش اتخاذ کنند.

امیر خوراکیان در ادامه اظهار کرد:

در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی، 8 بند از 11 بند مصوبه ساماندهی پیام رسان های موبایلی و شبکه های اجتماعی تصویب شد و بندهای باقی‌مانده نیز در جلسات آینده بررسی می‌شوند. این سند یکی از مهم‌ترین اقدامات شورای عالی فضای مجازی بوده و به زودی به اتمام می‌رسد. شبکه ملی اطلاعات نیز یکی از اقدامات مهم شورای عالی فضای مجازی بود که در جلسه‌های پیشین به پایان رسید و تبیین شد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی همچنین بیان کرد که علاوه بر موضوع پیام رسان‌ها، موضوع موتور جستجوی بومی نیز در جلسه شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت تا مدیریت فضای مجازی در این بخش تکمیل شود. بنابراین قرار شد تا اگر مصوبات کلان و فرابخشی در این حوزه لازم بود، در جلسه‌های آینده شورا ارائه شود و مسئله حمایت از موتور جستجوی بومی در ماه‌های آینده نیز پیگیری خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*