شبکه ملی اطلاعات

راه‌اندازی فاز اول و دوم شبکه ملی اطلاعات چه مزایایی داشته است؟

تقریبا 10 سال پیش، طرح لزوم دسترسی به شبکه ملی اطلاعات مطرح شد اما در طول این مدت، اجرای آن با اما و اگرهایی همراه بود. این طرح که با تعابیر مختلفی مانند اینترنت ملی از آن یاد می‌شد، مهم‌ترین تکلیف حوزه فاوا در یک دهه اخیر بود. شبکه ملی اطلاعات در حالی ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت را ارتقا می‌دهد که با راه‌اندازی فاز سوم آن، متوسط سرعت دسترسی به پهن باند ثابت به 5 مگابیت و پهن باند سیار به 4 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

بالاخره پس از چندین سال و حرف و حدیث‌های مختلفی که به گوش می‌رسید، دو فاز اول شبکه ملی اطلاعات به سرانجام رسید. مسئولان بر این باورند که این شبکه مانند انسانی است که اندام‌های آن به تدریج رشد می‌کند و به بلوغ می‌رسد. فاز اول طرح مذکور در هفته دولت سال جاری افتتاح شد و بر اساس آن، ضریب نفوذ دسترسی پهن باند ثابت خانگی به 40 درصد و دسترسی به پهن باند سیار به 30 درصد رسید.

شبکه ملی اطلاعات

در ایام دهه فجر نیز فاز دوم شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شد و ضریب نفوذ دسترسی پهن باند در بخش‌های ثابت و سیار به ترتیب تا 60 و 35 درصد افزایش پیدا کرد. گفته می‌شود که فاز سوم این شبکه نیز در اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و این رقم به 65 درصد در بخش پهن باند ثابت و 40 درصد در بخش پهن باند همراه خواهد رسید.

افزایش سرعت دسترسی به اینترنت با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

از دیگر مزایای راه‌اندازی اینترنت ملی، سرعت دسترسی به اینترنت است که با اجرای فاز اول آن، متوسط سرعت دسترسی به پهن باند ثابت تا سه مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده و پس از اجرای فاز دوم این شبکه، این رقم به 4 مگابیت بر ثانیه رسیده است. همچنین در فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، سرعت دسترسی به پهن باند ثابت به 5 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

در بخش پهن باند همراه نیز متوسط سرعت دسترسی در فاز اول شبکه، 2 مگابیت بر ثانیه بوده که این رقم در فاز دوم تا 3 مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرد. مسئولان وعده داده‌اند که با اجرای فاز سوم اینترنت ملی، سرعت دسترسی به پهن باند همراه به 5 مگابیت بر ثانیه برسد.

شبکه ملی اطلاعات

همچنین در فاز اول شبکه ملی اطلاعات، نسبت ترافیک داخلی کشور در برابر ترافیک بین‌الملل 45 درصد اعلام شد که این رقم در فاز دوم به 50 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود با اجرای فاز سوم به 55 درصد برسد. علاوه بر آن، در حوزه قیمت دسترسی به اینترنت نیز گفته شده باید اپراتورهای مختلف ارائه‌کننده اینترنت در اسرع وقت، مصرف داخلی و خارجی کاربران را تفکیک کنند و برای مصارف داخلی، تخفیف 50 درصدی در نظر بگیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. خدا کنه 50درصد تخفیف بدن !!

  2. شرمنده اینجا مطرح میکنم ازتیم خبری گجت نیوز میخوام این قضیه رو پیگیری کنن امروز من تو تلگرام یه کلیپ دیدم از فعالیت آتش فشان دماوند که توش گدازه ها به بیرون پرتاب میشدن البته این کلیپ واسه دوازده اسفند بوده ایا امکان فعالیت شدید اتشفشان دماوند وجود داره و کلا یه مقاله در این رابطه بنویسید با تشکر از گجت نیوز

    • مجتبی جان چند وقتیه‌ که مقامات اجرایی کشور هم در حال بررسی این موضوع هستن و بخش علمی تیم گجت نیوز هم به زودی یه مطلب جامع در این باره منتشر خواهد کرد.