نمایشگر بی حاشیه

جدال بی حاشیه‌ ها؛ مقایسه مفهومی نمایشگر گلکسی اس 8 ، ال جی جی 6 و احتمالا آیفون 8 اپل

به نظر می‌رسد طراحی تلفن‌های هوشمند در سال 2017 در حال پوست اندازی است و تولیدکنندگان بزرگ می‌خواهند صفحات نمایش بزرگتری را در قالب همان بدنه استاندارد خود مورد استفاده قرار دهند؛ این جریان در کنگره جهانی موبایل شهر بارسلونا و با معرفی ال جی جی 6 (LG G6) آغاز شد. نسبت ابعاد صفحه نمایش این محصول 9:18 است. به احتمال زیاد پرچمداران سامسونگ در سال جاری نیز با همین سیاست جدید روانه بازار شوند. حال باید ببینیم کدام شرکت‌ها سیاست نمایشگر بی حاشیه را در محصولات جدید خود اجرا می‌کنند.

البته در گذشته نیز برخی تولیدکنندگان از نمایشگر بی حاشیه در محصولات خود استفاده کرده بودند، با این حال هیچ کدام از این گوشی‌های هوشمند، محبوبیت و تولید انبوه مشابه با آیفون‌ها، گلگسی‌ها و پیکسل‌های گوگل را نداشتند. اگر به خاطر داشته باشید در سال 2014، گوگل Sharp Aquos با همین مهندسی معرفی شده بود و ظاهر تلفن‌های هوشمند در آینده را نشان می‌داد. چندی بعد گوشی می میکس کمپانی شیائومی نیز با امکانات و قدرت بیشتر با نمایشگر بی حاشیه تولید شد، اما هنوز هم در حد یک محصول اولیه و آزمایشی شناخته میشد.

قرار نمایشگر بی حاشیه در پرچمداران اپل محتمل است

با این حال همه چیز در سال 2017 تغییر کرده است و پرچمداران تولیدکنندگان بزرگی همچون اپل، سامسونگ و ال جی نیز با همین ایده نمایشگر بی حاشیه طراحی شده‌اند؛‌ البته در مورد پرچمدار سال 2017 اهالی کوپرتینو هنوز مطمئن نیستیم. پنل صفحه نمایش گلکسی اس 8 (Samsung Galaxy S8) و اس 8 پلاس (+Samsung Galaxy S8) سامسونگ نیز نسبت ابعاد 9:18.5 خواهد داشت. با این تفاسیر قرار گرفتن چنین صفحه نمایشگر بی حاشیه جدیدی در گلکسی نوت 8 نیز آنچنان دور از ذهن نیست. طبق گزارش‌های متعددی که اخیرا در اینترنت منتشر شده‌اند، اهالی کوپرتینو به احتمال زیاد آیفون 8 (Apple iPhone 8) را با نمایشگر بی حاشیه همراه خواهند کرد؛ تغییری بزرگ در دهمین سالگرد عرضه گوشی‌های آیفون.

اگر به خاطر داشته باشید، اخیرا طراحی آیفون 8 را در جدیدترین طرح‌های مفهومی آن مورد بررسی قرار دادیم. تمامی فرضیات آن مقاله بر اساس دانسته‌های محدود ما و همچنین خلاقیت طراحان و کارشناسان شکل گرفته بودند. با اینکه هنوز زود است بخواهیم طراحی نهایی آیفون 8 را حدس بزنیم، اما به هر حال با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف می‌توان به نتیجه‌گیری عقلانی و نسبتا دقیقی رسید.

حالا که استاندارد پنل‌هایی با نسبت ابعاد 9:16 کم کم جای خود را به پنل‌های نمایشگر بی حاشیه (نسبت ابعاد 9:18) می‌دهد، بد نیست طراحی پرچمداران کره‌ای سال 2017 – ال جی جی 6، گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس – را در کنار طرح‌های مفهومی آیفون 8 با نمایشگر بی حاشیه قرار دهیم.

پس با ما همراه باشید.

نمایشگر بی حاشیه

طبق جدیدترین اظهار نظر کارشناس بخش امنیتی KGL که همیشه منبع مطمئنی در لو دادن اطلاعات مربوط به محصولات کمپانی اپل بوده است، گوشی آیفون 8 به احتمال زیاد از صفحه نمایش OLED با ابعاد 5.8 اینچی بهره خواهد برد. بخش پایینی دستگاه نیز به احتمال زیاد به دکمه‌های کاربردی مجازی اختصاص داده می‌شود و صفحه نمایش در دسترس کاربران حدود 5.1 الی 5.15 اینچ خواهد بود.

گفته می‌شود این نوار کاربردی در انتهای صفحه آیفون 8 شباهت زیادی به آنچه در نوار لمسی مک‌بوک‌های جدید اپل دیدیم، دارد و هر اپلیکیشن می‌تواند دکمه‌های اختصاصی خود را برای این بخش تعریف کند.

نمایشگر بی حاشیه

طبق اطلاعاتی که در گزارشات اخیر منتشر شده‌اند، این افزاش ابعاد صفحه نمایش آیفون در همان ابعاد همیشگی بدنه پرچمداران قدیمی اتفاق می‌افتد. اینکه ابعاد بدنه آیفون 8 و آیفون 8 پلاس (Apple iPhone 8 Plus) دقیقا چه تفاوتی با آیفون 7 و آیفون 7 پلاس دارد، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما از آنجایی که گوشی ال جی جی 6 ابعادی دقیقا مشابه با جی 5 دارد و پرچمداران جدید سامسونگ نیز تقریبا در همان ابعاد قدیمی طراحی شده‌اند، تشابه ابعاد آیفون 8 با نسل‌های قبلی آن دور از انتظار نیست.

در تصویر بالا، آیفون 8 اپل با طراحی غیر خمیده در دو طرف دیده می‌شود. در این صورت پرچمدار اپل عرض بیشتری به نسبت گلکسی‌های سامسونگ خواهد داشت؛ این مورد را نمی‌توان لزوما یک نکته منفی در نظر گرفت. با این حال شایعاتی نیز از قرار گرفتن صفحه نمایش خمیده در گوشی iPhone 8 اپل خبر داده‌اند، هرچند گفته می‌شود این خمیدگی به اندازه محصولات سامسونگ نیست و تنها جنبه زیبایی دارد. بدین ترتیب نباید منتظر تعریف شدن عملکرد نرم‌افزاری خاصی برای این بخش‌ها باشیم.

حالا با اضافه کردن گوشی ال جی جی 6 به تصویر، مقایسه را کمی حساس‌تر می‌کنیم. در تصویر زیر، دو گوشی کره‌ای‌ با طراحی قطعی خود دیده می‌شوند و همچنین نمایی از طراحی احتمالی آیفون 8 با نمایشگر بی حاشیه مشاهده می‌کنید.

نمایشگر بی حاشیه

احتمال اینکه پس از ال جی جی 6 و گلکسی اس 8 تولیدکنندگان بیشتری به سیاست نمایشگر بی حاشیه در محصولاتشان رو بیاورند، بسیار زیاد است و رقابت زمانی داغ‌تر می‌شود که یکی از این شرکت‌ها، کمپانی اپل باشد. اتفاقی که با توجه به از راه رسیدن دهمین سالگرد عرضه گوشی‌های آیفون آنچنان دور از ذهن نیست.

نظر شما در مورد این سیاست جدید تولیدکنندگان چیست؟ از گوشی‌هایی با نمایشگر بدون حاشیه استقبال می‌کنید؟ منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. زنده باد ال جی
    ولی انصافا آیفون8 خیلی شاخه

  2. اپل تو خواب هم نمیتونه این طراحی رو داشته باشه…از مشخصات بارز گوشیهای اپل داشتن چندین متر حاشیه در اطراف صفحه نمایشه

    • ببین من خودم محصولات سامسونگ دوست دارم ولی اپل میتونه چون یکی از پیشکسوت های تکنولوژی و اولین تلفن های همراه درست کرده و مهندس های توانمند زیادی داره امسال رقابت زیاده من خودم میخوام گوشی بگیرم نمیدونم اس 8 پلاس بگیرم یا نوت 8 یا آیفون 8