کشف احتمالی مجسمه مادربزرگ پادشاه توت ، ملکه تیه

کشف احتمالی مجسمه مادربزرگ پادشاه توت در امتداد رود نیل

به تازگی مجسمه‌ای منحصر به ‌فرد، تراشیده شده از سنگ آلاباستر (Alabaster) در کرانه غربی شهر اقصر (Luxor) در امتداد رود نیل کشف شد. باستان شناسان وزارت آثار باستانی مصر ادعا می‌کنند که این مجسمه احتمالا مجسمه مادربزرگ پادشاه توت ، ملکه تیه (Queen Tiye) است. با ما همراه باشید.

این مجسمه تصادفا در زمان جا به جایی قسمت پایینی مجسمه عظیم الجثه پادشاه آمنهوتپ سوم (King Amenhotep III)، نهمین فرعون دودمان هجدهم مصر باستان که از سال 1390 تا 1352 قبل از میلاد فرمانروایی کرد، کشف شد. بر اساس عکس‌های منتشر شده، این مجسمه که قدمت ۳۴۰۰ سال دارد، با ابعاد واقعی ساخته شده و به گفته باستان شناس اوریگ سروزیان (Hourig Sourouzian) در کنار پای راست مجسمه آمنهوتپ سوم پیدا شده است.

کشف احتمالی مجسمه مادربزرگ پادشاه توت ، ملکه تیه

ملکه تیه همسر آمنهوتپ سوم و مادربزرگ پدری پادشاه توت (King Tut)، از نامدارترین فراعنه مصر، بود که حدودا در سال ۱۳۴۰ قبل از میلاد درگذشت.

مجسمه کشف شده که ممکن است مجسمه مادربزرگ پادشاه توت باشد، در معبد وداع آمنهوتپ سوم، در کوم ال هیتان (Kom Al-Hittan) قرار داشت. وزیر آثار باستانی مصر، خالد الانانی (Khaled El-Enany)، در بیانیه‌ای این مجسمه را زیبا، متمایز و منحصر به فرد توصیف کرده است. الانانی در بیانیه خود با اشاره به کشف مجسمه‌های کوارتزی از ملک تیه در گذشته، اظهار کرد که این اولین مجسمه از ملکه تیه است که از سنگ آلاباستر ساخته شده است.

به گفته سروزیان مجسمه در شرایط مساعدی است و رنگ‌های باستانی آن حفظ شده‌اند؛ عملیات بازسازی بر روی مجسمه ملکه تیه به زودی آغاز خواهد شد.

کشف احتمالی مجسمه مادربزرگ پادشاه توت ، ملکه تیه

مجسمه مادربزرگ پادشاه توت ، ملک تیه، تنها یکی از صدها مجسمه یافت شده در معبد آمنهوتپ سوم است

در سال ۲۰۱۱ هم مجسمه دیگری از آمنهوتپ سوم، ساخته شده از آلاباستر، کشف شد که یکی از دو مجسمه غول پیکر یافت شده از این فرعون در معبدش بود. این دو مجسمه عظیم الجثه هرکدام 720 تن وزن داشتند و ارتفاع آن‌ها تقریبا هم اندازه یک ساختمان شش طبقه بود. آمنهوتپ سوم در زمان شکوفایی مصر باستان پادشاهی کرد و در طول مدت فرمانروایی‌اش بناهای عظیمی ساخت.

بر اساس گزارش صندوق جهانی بناهای تاریخی (World Monuments Fund)، در سال‌های اخیر آب رود نیل باعث خرابی برخی از بناهای سنگی معبد آمنهوتپ سوم شده است؛ در سال ۲۷ قبل از میلاد هم بخش از مجسمه‌های این معبد در زمین لرزه‌ای تخریب شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*