نمایشگر خودترمیم آینده صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند

نمایشگر خودترمیم آینده صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند

اگر اسمارت فون شما از دستتان بیفتد و صفحه نمایش آن آسیب ببیند، یا باید به فکر تعمیر آن بوده و یا به دنبال خرید یک گوشی جدید باشید. اما به تازگی، شیمیدانان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید (Riverside) گزینه سومی را پیشنهاد کرده‌اند؛ ساخت گوشی موبایل با نمایشگر خودترمیم .

سرپرست تیم تحقیقاتی مواد خودترمیم دانشگاه کالیفرنیا، چاو ونگ (Chao Wang)، در مصاحبه‌ای با وبسایت بیزنس اینسایدر اظهار کرد که محققان این دانشگاه، آزمایش‌های مختلفی بر روی مواد خودترمیم مورد نظر انجام داده‌اند و قابلیت آن برای ترمیم خراش‌ها و بریدگی‌ها را تایید کرده‌اند. در یکی از تست‌ها، ماده مورد آزمایش که به دو قسمت تقسیم شده بود، پس از گذشت ۲۴ ساعت دوباره به هم متصل شد.

نمایشگر خودترمیم آینده صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند

این مواد خودترمیم که می‌توانند تا ۵۰ برابر اندازه اصلی خود کشیده شوند، از نوعی پلیمر قابل ارتجاع و نمک یونی ساخته شده‌اند. پیوندهای بین مولکولی این مواد از نوع پیوند یونی-قطبی است که حاصل نیروی جاذبه میان یون‌های باردار و مولکول‌های قطبیست. این نوع پیوند قابلیت خود ترمیمی را به مواد می‌دهد؛ به طوری که در هنگام خراش افتادگی و یا جدا شدگی قسمتی از مواد، مولکول‌های از هم جدا شده به سمت یکدیگر کشیده شده و به حالت اولیه بر می‌گردند.

به گفته وانگ، این اولین بار است که دانشمندان به مواد خود ترمیمی با قابلیت رسانایی دست یافته‌اند. قابلیت رسانایی مواد خودترمیم، استفاده از آن‌ها در باتری تلفن‌های همراه و ساخت نمایشگر خودترمیم را ممکن می‌سازد.

نمایشگر خودترمیم آینده صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند

در گذشته کمپانی ال‌جی در برخی از محصولات خود مانند گوشی G Flex، از مواد خودترمیم برای ساخت قسمت پشتی اسمارت فون استفاده کرده بود، اما این مواد قابلیت رسانایی الکتریکی را نداشتند. از آنجایی که نمایشگر اکثر تلفن‌های همراه دارای شبکه‌ای از الکترود هاست، قابلیت رسانایی الکتریکی مواد سازنده این نمایشگرها، امکان اجرای فرمان‌های لمسی کاربران را فراهم می‌کند.

ساخت نمایشگر خودترمیم تا سه سال آینده عملی خواهد شد

طبق اظهارات وانگ استفاده از این مواد در ساخت باتری و نمایشگر خودترمیم تا سال ۲۰۲۰ عملی می‌شود. تیم یانگ به زودی یافته‌های خود را در جلسه انجمن شیمی آمریکا، بزرگترین سازمان علمی تحقیقاتی شیمی جهان، ارائه خواهد کرد.

یانگ در ادامه گفت:

استفاده از مواد خودترمیم راه درازی را برای عملی شدن پیش رو دارد، اما من به قابلیت استفاده از این مواد در اسمارت فون ها باور دارم. در طول سه سال آینده محصولاتی از مواد خودترمیم به بازار عرضه خواهند شد که زندگی ما را دگرگون خواهند کرد. استفاده از این مواد، عملکرد تلفن‌های همراه را به میزان زیادی بهبود خواهد بخشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خب این کارو ال جی تو گوشی های فلکس خودش انجام داده بود چیز جدیدی نیست حالا بعد یه مدت اپل میاد تو آیفون 14 میاره میگه نوآوری کردم نمیگه همین سنسور اثراتگشت رو یکی دیگه قبلا استفاده کرده یا بدنه فلزی رو اول اچ تی سی زده دوربین دوگانه رو هم باز اچ تی سی زده بود دیگه چی ؟؟