ایکس باکس اسکورپیو (Xbox Scorpio)

انتشار اطلاعات جدیدی از مشخصات ایکس باکس اسکورپیو ؛ سریع، قوی و بهینه

پس از ماه ها گمانه‌زنی و شایعات مختلف از زمان معرفی اولیه‌ی کنسول ایکس باکس اسکورپیو (Xbox Scorpio) که در کنفرانس مایکروسافت در رویداد E3 سال گذشته انجام گرفت، حالا ردموندی‌ها تصمیم گرفته‌اند که برخی از مشخصات سخت افزاری رسمی این کنسول قدرتمند را در رسانه‌ها منتشر کنند.

مدل جدید کنسول ایکس باکس مایکروسافت که آن را تحت عنوان پروژه‌ی اسکورپیو می‌شناسیم، در واقع یک به‌روزرسانی سخت افزاری نسبت به ایکس باکس وان محسوب می‌شود و قرار نیست که با عرضه‌ی آن، وارد نسل نهم کنسول‌های بازی خانگی بشویم. هدف اصلی مایکروسافت از تولید و عرضه‌ی این کنسول، فراهم کردن امکان گیمینگ با رزولوشن 4K آن هم به صورت نیتیو (برخلاف کنسول پلی استیشن ۴ پرو سونی که از ترفندهای رندرینگ برای افزایش رزولوشن بازی‌ها بر روی آن استفاده می‌شود) بوده است.

با ارائه‌ی عملکرد ۶ TFLOPs، ایکس باکس اسکورپیو به سریع‌ترین کنسول بازی تبدیل می‌شود که تا به حال ساخته شده است و کنسول پلی استیشن ۴ پرو با عملکرد حداکثر ۴.۱۲ TFLOPs در رده‌ی پایین‌تر قرار می‌گیرد. یک ورژن ارتقا یافته از همان چیپ AMD Jaguar با معماری ۸۶ بیتی و سی پی یو ۸ هسته‌ای به کار رفته در ایکس باکس وان، در پروژه‌ی اسکورپیو نیز به کار گرفته شده است. این سی پی یو با ۴ مگابایت حافظه‌ی کش L2 ساخته شده و در فرکانس ۲.۳ گیگاهرتزی کلاک شده است؛ با توجه به فرکانس کلاک ۱.۷۵ گیگاهرتزی در ایکس باکس وان، می‌توان گفت که اسکورپیو حدودا ۳۰ درصد قدرتمندتر از مدل قبلی خواهد بود.

مشخصات ایکس باکس اسکورپیو ؛ سریع‌تر و قوی‌تر

ایکس باکس اسکورپیو (Xbox Scorpio)

واحد پردازش گرافیکی در اسکورپیو کاملا ارتقا یافته و مایکروسافت از ۴۰ واحد محاسباتی برای ساخت آن استفاده کرده است. پردازشگر گرافیکی ایکس باکس وان از ۱۲ واحد محاسباتی و پلی استیشن ۴ پرو از ۳۶ واحد محاسباتی برخوردار هستند. سرعت کلاک این واحد پردازشی ۱۱۷۲ مگاهرتز خواهد بود که نسبت به فرکانس ۸۵۳ مگاهرتزی ایکس باکس وان و ۹۱۱ مگاهرتزی پلی استیشن ۴ پرو، یک افزایش قابل توجه محسوب میشود.

البته در کنار این واحدهای پردازشی قدرتمندتر که ظرفیت پردازشی و محاسباتی بسیار بالاتری که پروژه‌ی اسکورپیو از آن برخوردار است، حافظه‌ی سریع‌تری نیز برای آن تعبیه شده تا کاربران این افزایش قدرت را در کنار سرعت بالاتر به وضوح احساس کنند. در حالی که کنسول ایکس باکس وان از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع DDR3 به همراه ESRAM کوچک‌تر و سریع‌تر برخوردار است، ایکس باکس اسکورپیو مشابه پلی استیشن ۴ پرو به سراغ پنل‌های GDDR5 رفته است اما به جای ۸ گیگابایت، از ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم برخوردار خواهد بود. از این میزان حافظه‌ی رم، ۴ گیگابایت به خود سیستم عامل اختصاص پیدا می‌کند و ۸ گیگابایت باقی مانده نیز به اجرای بازی‌ها اختصاص خواهد یافت که در این صورت، کاربران امکان لذت بردن از ۳ گیگابایت رم بیشتر نسبت به ایکس باکس وان و البته پلی استیشن ۴ پرو را خواهند داشت.

فورزا موتور اسپورت ۶ و نمایش قدرت کنسول جدید مایکروسافت

ایکس باکس اسکورپیو (Xbox Scorpio)

از دیگر جزییات انتشار یافته مربوط به مشخصات کنسول ایکس باکس اسکورپیو می‌توان به سیستم خنک‌سازی از طریق محفظه‌ی بخار، یک هارد درایو ۲.۵ اینچی با ظرفیت ۱ ترابایت، درایو بلوری UHD، تعبیه‌ی DirectX به صورت مستقیم بر روی سخت افزار، پشتیبانی از Dolby Atmos برای بازی‌ها، منبع تغذیه‌ی داخلی و البته پورت‌های اتصالی مشابه ایکس باکس وان اشاره کرد.

مایکروسافت برای نشان دادن قدرت کنسول جدید خود از یک بازی نسبتا قدیمی یعنی عنوان مسابقه‌ی محبوب فورزا موتور اسپورت ۶ (Forza Motorsport 6) که حدودا دو سال از زمان انتشار آن میگذرد، استفاده کرد. این بازی که با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی و با نرخ فریم ۶۰ فریم بر هر ثانیه بر روی ایکس باکس وان اجرا می‌شود، به طور کامل با رزولوشن 4K و در نرخ ۶۰ فریم بر هر ثانیه بر روی ایکس باکس اسکورپیو اجرا خواهد شد و این در حالی بوده است که با وجود برخورداری از تنظیمات گرافیکی در سطح اولترا بر روی کامپیوترهای شخصی و جلوه‌های گرافیکی بهبود یافته، تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد از منابع واحد پردازش گرافیکی به این بازی اختصاص یافته‌اند. البته قطعا بازی‌های بسیار جذاب‌تر دیگری نیز وجود دارند که امیداوریم طی ساعات آینده شاهد اجرای نمایشی آنها بر روی این کنسول جدید باشیم و قدرت فوق‌العاده‌ی اسکورپیو را با جزییات بیشتری درک کنیم.

بازی‌های قدیمی هم از قدرت اسکورپیو بهره‌مند خواهند شد

ایکس باکس اسکورپیو (Xbox Scorpio)

در بحث پشتیبانی از بازی‌های قبلی (backwards compatibility) نیز ایکس باکس اسکورپیو بدون هیچ مشکلی می‌تواند تمام بازی‌های ایکس باکس وان را به اجرا دربیاورد و کیفیتی به مراتب بالاتر از کنسول قدیمی‌تر را در اختیار کاربران مایکروسافت قرار دهد. حتی بدون عرضه‌ی بسته‌های به‌روزرسانی از سوی سازندگان بازی‌ها، این عناوین که تا پیش از این برای دست‌یابی به نرخ فریم وعده داده شده با مشکلات زیادی مواجه بودند، از این پس می‌توانند با بهره‌گیری از قدرت فوق‌العاده‌ی اسکورپیو، نمایش بهتری داشته باشند و بازی‌های بدون محدودیت در نرخ فریم نیز به راحتی به نرخ ۶۰ فریم بر هر ثانیه دست پیدا خواهند کرد؛ خبر خوب این است که امکان بهره‌مندی از تمام این ویژگی‌های برای آن دسته‌ از بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰ که برای ایکس باکس وان عرضه شده‌اند نیز وجود خواهد داشت.

برای گیمرهایی که یک تلویزیون و نمایشگر 4K ندارند نیز مایکروسافت فکرهایی در سر داشته و اعلام کرده است که تمام بازی‌ها دارای یک حالت ویژه تحت عنوان high performance خواهند بود که حتی در هنگام اجرا با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل نیز با کوچک‌سازی تصویر 4K به سطح ۱۰۸۰، باعث افزایش کیفیت جلوه‌های تصویری و گرافیکی خواهد شد.

فروش ایکس باکس اسکورپیو چه زمانی آغاز می‌شود؟

ایکس باکس اسکورپیو (Xbox Scorpio)

گفتنی است که این اطلاعات، مهمترین جزییات مربوط به مشخصات سخت افزاری کنسول ایکس باکس اسکورپیو هستند که تا به اینجای کار از سوی مایکروسافت منتشر شده‌اند و به نوعی، موثق‌ترین اطلاعات درباره‌ی قدرت کنسول بعدی ردموندی‌ها محسوب می‌شوند. انتظار می‌رود که در کنفرانس مایکروسافت در رویداد هیجان‌انگیز E3 که در ماه ژوئن سال جاری (اواخر خرداد ماه) برگزار می‌شود، اطلاعات کامل درباره‌ی پروژه‌ی اسکورپیو اعلام شود و فروش این کنسول نیز احتمالا از اواخر سال ۲۰۱۷ انجام خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دمت گرم مایکروسافت