AMD پردازنده رایزن 5 را عرضه کرد؛ میان‌رده‌ای قدرتمند جهت مقابله با اینتل

AMD پردازنده رایزن 5 را عرضه کرد؛ میان‌رده‌ای قدرتمند جهت مقابله با اینتل

کمپانی AMD قصد دارد تا با عرضه پردازنده رایزن 5 (AMD Ryzen 5) بازگشت شکوه‌مندانه‌ای به CPU های دسکتاپی داشته باشد. در ادامه مشخصات و قیمت این محصول را بررسی خواهیم کرد.

پس از اینکه پردازنده رده‌بالای AMD با نام رایزن 7 در ماه گذشته عرضه شد -که از نظر مشخصات و امکانات می‌توان آن را با سری Core i7 اینتل برابر دانست- امروز شاهد عرضه پردازنده Ryzen 5 بودیم و همانطور که احتمالا می‌دانید، این محصولات، رقیبی مستقیم برای سری Core i5 اینتل به حساب می‌آیند. در مقایسه قیمت نیز سری 5 پردازنده های AMD حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

پردازنده رایزن 5 کمپانی AMD هم از نظر سرعت و هم از نظر قیمت، برتر از چیپ های هم رده Intel است

قیمت پردازنده رایزن 5 از 169 دلار آغاز می‌شود؛ مدل 1400 این سری (با 4 هسته، 8 ترد و سرعتی مابین 3.2 تا 3.4 گیگاهرتز)، مدل ارزان‌قیمت به حساب می‌آید و مدل 1600X (با 6 هسته، 12 ترد و کلاک شده در سرعت بین 3.6 تا 4 گیگاهرتز) با 249 دلار، گرانترین مدل این سری از پردازنده های AMD است. علاوه بر قیمت، این محصولات هم‌تراز با خانواده Core i5 اینتل هستند اما بنا به ادعای AMD، عملکردی سریع‌تر از میان‌رده اینتل دارند. بر اساس تست‌های انجام‌شده بر روی پردازنده رایزن 5 (که توسط خود کمپانی AMD انجام شد)، مدل Ryzen 5 1600X توانست امتیاز 1239.1 را در بنچمارک Cinebench کسب کند در حالی که پردازنده Core i5-7600K اینتل نتوانست امتیازی بالاتر از 662.7 را به دست آورد. با این حال، چیپ اینتل موفق شد در تست تک مرحله‌ای با امتیاز 179.5 در برابر 161.2 پردازنده رایزن 5 شرکت AMD را شکست دهد که البته -با توجه به اختلاف نسبتا کم امتیازات- نمی‌توان به آن لقب «برنده بزرگ» را داد.

AMD بالاخره چیپ هایی را تولید کرد که توانایی رقابت مستقیم با پردازنده های قدرتمند اینتل را داشته باشند. علاوه بر این، قرار است به زودی خبرهایی از کارت گرافیک Vega ساخت AMD را نیز بشنویم. پیش از این هم شاهد عرضه پردازنده قدرتمند و میان‌رده این کمپانی در سال گذشته بودیم. اما باید دید آیا AMD توانایی رقابت پایاپای با محصولات nVidia را خواهد داشت یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اصلاح شود
    پردازنده رایزن 5 کمپانی AMD هم از نظر سرعت و هم از نظر قیمت، برتر از چیپ های AMD است