ناسا در پي ساخت و استقرار فضاپيماي جديد خود در سوي ديگر ماه

 سازمان ناسا در حال بررسي طرحي براي ساخت يك «فضاپيماي درگاه» است كه در فضايي در 445 هزار كيلومتري زمين و 61 هزار كيلومتري سوي ديگر ماه معلق خواهد شد.اين سازمان در گزارشي به توصيف برنامه خود براي قرار دادن يك فضاپيماي مدارگرد در سوي ديگر ماه در يك نقطه كاملا محاسبه شده موسوم به نقطه لاگرانژ 2 زمين – ماه پرداخته است.

 كشش گرانشي سيارات، تعادل اين نقطه را در فضا حفظ كرده و به ناسا در پارك كردن يك فضاپيماي دائمي به جاي گردش دور مدار كمك خواهد كرد.اين در حالي است كه ايستگاه فضايي بين‌المللي در ارتفاع 370 كيلومتري زمين در حال گردش است و 402 هزار كيلومتر با اين پايگاه جديد فاصله خواهد داشت.
گزارش ناسا در ادامه آورده است كه قرار دادن يك فضاپيما در اين نقطه در ماوراي ماه به عنوان يك ناحيه آزمايشي براي دستيابي انسان به فضاي عميق، بهترين گزينه كوتاه‌مدت براي تجارب پروازي و كاهش خطر محسوب مي‌شود.
اين پايگاه جديد كه شايد از بخش‌هاي باقيمانده براي ساخت ايستگاه فضايي ايجاد شود، يك ماموريت ابتدايي ايده‌آل براي فضاپيماي بالابر سنگين موسوم به سيستم پرتاب فضايي خواهد بود كه توسط ناسا در حال توليد است.اين موشك براي انتقال خودروي سرنشين‌دار چندمنظوره اوريون به ماه و ديگر مقصدها طراحي شده است. اين موشك همچنين مي تواند محموله، تجهيزات و وسايل علمي را به مدار زمين و مقاصد ماوراي آن منتقل كند.
يك پايگاه فضاي عميق يا فضاپيماي درگاه مي‌تواند ارائه‌دهنده فرصتها و همچنين چالشهاي منحصربه فرد باشد. اين پايگاه ممكن است فضانوردان را در معرض تابش قرار داده يا تامين مجدد تجهيزات آن چالش برانگيز باشد اما همچنين تا حد زيادي برقراري ارتباط را در فضاي دورتر تسهيل كرده و يك گام رو به جلو براي سفر انسان به مريخ خواهد بود.
هنوز معلوم نيست كه اين پايگاه داراي سرنشين خواهد بود يا خير. بخش سيستمهاي پيشرفته اكتشافي ناسا اخيرا به شرح در مورد طرحي براي يك سكونتگاه فضاي عميق پرداخته بود كه به سكنه اجازه زندگي و كار ايمن را در آن تا يك سال ارائه مي‌كند. اين گروه همچنين يك ماكت از چنين سكونتگاهي را در ماه ژوئيه در مركز پرواز فضايي مارشال در آلاباما ارائه كرده بودند.
اولين پرواز احداثي براي ساخت يك ايستگاه مسيري ممكن است تا سال 2019 تعيين شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*