گلکسي اس 3 يا آيفون 5 مسئله اين است : مقايسه 2 پرچمدار اپل و سامسونگ

این نبردی بین پرچم دارهاست. هر دو این اسمارت فون ها با ادعای بهترین وارد این نبرد می شوند و تنها یکی می تواند با عنوان بهترین از این نبرد خارج شود. سامسونگ تا زمانیکه آیفون ۵ رنگ واقعیت به خود گرفت، به اسمارت فون Galaxy S III خود به چشم بهترین در دنیا نگاه می کرد و بعد از عرضه آن نیز این عقیده را داشت که ” the next big thing is already here” که به کنایه اعلام می کرد که هنوز این شرکت (بهترین) بهترین را در اختیار دارد.

وبسایت معروف فون آرنا نگاهی به این دو اسمارت فون انداخته است و اعلام کرده که به صراحت اعلام خواهد گفت که کدامیک از این دو بهتر می باشند، هر چند که در قدرتمند بودن هر دو شکی نیست.

طراحی

دیدن اختلاف ظاهری بین این دو اسمارت فون با توجه به اختلاف سایز آنها بسیار آسان است. بدون شک در دست گرفتن  آیفون ۵ بسیار آسان تر از گلکس اس ۳ می باشد. آیفون ۵ سبک تر و باریک تر است و احساس بهتری را در هنگام در دست گرفتن منتقل می کند. کاملا مشخص است که  آیفون ۵ در این بخش دستگاه بهتری به حساب می آید.  آیفون ۵ با پوشش آلمونیومی براقی که در پشت دارد کیفیت ساخت بدنه بهتری هم نسبت به گلکسی اس ۳ دارد، چرا که پوشش محکم تر و مقاوم تر را در اختیار دارد. اما لازم به ذکر است که شکی وجود ندارد که Samsung Galaxy S III در هنگام افتادن می تواند بهتر از رقیب خود عمل نماید.

در زیر صفحه نمایش هر دو اسمارت فون هم یک دکمه فیزیکی Home قرار دارد که البته هر دو شکلی کاملا متفاوت دارند. به اطراف هر دو دستگاه نگاهی می اندازیم، برروی آنها بسیاری از بخشها بصورت مشترک وجود دارند، همانند میکروفن، درگاه هدفن، دکمه پاور و دکمه های کنترل صدا، اگر چه Samsung Galaxy S III دارای یک پورت microUSB است در حالیکه آیفون ۵ از پورت جدید Lightning بهره می برد.
هر دو این اسمارت فون ها در پشت خود دارای یک دوربین ۸ مگاپیکسلی به همراه LED flash هستند و هر دو قابلیت ضبط ویدئوهای ۱۰۸۰p را دارند. اما در جلو آیفون ۵ دارای دوربینی ۱.۳ مگاپیکسلی است در حالیکه گلکسی اس ۳ دارای دوربینی ۱.۹ مگاپیکسلی می باشد. در مورد دوربین ها در ادامه مطلب بیشتر صحبت می کنیم.

صفحه نمایش

بعد از مطالعه و کار کردن با هر دو دستگاه، واقعا سخت است که بگوییم کدام صفحه نمایش بهتر است. سامسونگ گلکسی اس ۳ دارای صفحه نمایشی ۴.۸ اینچی HD با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل Super AMOLED است. شاید این اسمارت فون بدلیل داشتن صفحه نمایشی بزرگتر، دوست داشتنی تر باشد، اما این صفحه نمایش در برابر رقیب خود رنگها را اشباع شده نشان می دهد. در طرف دیگر  آیفون ۵ دارای صفحه نمایشی ۴ اینچی Retina با رزولوشن ۱۱۳۶ در ۶۴۰ پیکسل است که در بخش استفاده از دستگاه در محیط بیرون بسیار بهتر عمل می کند ضمن اینکه این صفحه نمایش، رنگ ها را بسیار دقیق و واضح نشان می دهد.

چگالی پیکسلی صفحه نمایش آیفون ۳۲۶ppi و چگالی پیکسلی گلکسی اس ۳ برابر با ۳۰۶ppi می باشد. به هر حال اگر بخواهیم با صداقت در این باره صحبت کنیم هر دو دارای صفحه نمایشی سطح بالا و زاویه دید بسیار خوب می باشند، اما پنل AMOLED رنگ ها را ضعیف تر از صفحه نمایش آیفون ۵ نشان می دهد.

سیستم عامل و رابط کاربری

اندروید در برابر iOS، اما به جز این چه مطلب دیگر می توان گفت. شاید اگر به دنبال سادگی و سهولت استفاده از سیستم عامل باشید، آیفون ۵ انتخاب بهتری باشد، اما اگر به دنبال شخصی سازی هستید گلکسی اس ۳ بهتر است. به هر حال در این بخش دو سیستم عامل بسیار قدرتمند در برابر هم قرار دارند و سلیقه شما در انتخاب تاثیر زیادی دارد.

پروسسور و حافظه

برروی کاغذ Samsung Galaxy S III  قدرتمند تر به نظر می رسد. به همراه پروسسور ۴ هسته ای Exynos و رمی ۱ گیگابایتی (و یا پردازنده ای ۱.۵ گیگاهرتزی دو هسته ای Qualcomm Snapdragon و ۲ گیگابایت رم برای نسخه US)، در حالیکه پردازنده آیفون ۵ یعنی A6 یک پردازنده ۱ گیگاهرتزی و ۲ هسته ای به همراه ۱ گیگابایت رم می باشد. با این حال عملکرد آیفون ۵به همراه این پردازنده در دنیای واقعی بهتر از گلکسی اس ۳ است.
در بخش حافظه داخلی هر دو اسمارت فون در ظرفیت های مختلفی عرضه می شوند، اما گلکسی اس ۳ دارای یک اسلات مایکرواس دی برای ارتقا حافظه داخلی است. همین موضوع می تواند برگ برنده گلکسی اس ۳ در این بخش باشد.

دوربین

بعد از بررسی ها و گرفتن تصاویر مختلف، از دید فون آرنا در این بخش یک برنده قاطع وجود ندارد. گلکسی اس ۳ دارای مجموعه ای مفید از حالات دوربین، امکانات، تنظیمات دستی مانند Burst Mode, Share Shot می باشد. در طرف دیگر آیفون ۵ تا حدودی عملکرد بهتری در شرایط نور کم دارد. ضمن اینکه اگر همه شرایط را با هم بسنجیم تقریبا دوربین آیفون ۵ مقدار کمی بهتر است.

تصاویر گرفته شده با آیفون ۵ :

در بخش فیلمبرداری نیز انتخاب بهترین بسیار مشکل است، اینکه بگوییم کدام دوربین می تواند تصاویر ۱۰۸۰p بهتر و با کیفیت تری ضبط نماید. هر دو در این بخش عملکرد خوبی دارند.

تصاویر گرفته شده با گلکسی اس 3 :

تصویر گرفته شده با آیفون ۵ در شرایط نور کم :

تصویر گرفته شده با گلکسی اس ۳ در شرایط نور کم :

کیفیت تماس

گذشته از عملکرد بسیار خوب آیفون ۵ در از بین بردن نویزها، این دو دستگاه دوست داشتنی در بخش کیفیت تماس در یک سطح می باشند و عملکرد هر دو قابل قبول می باشد.

جمع بندی

همانطور که تاریخ هم به ما می گوید، آیفون ۵ اپل دارای فروش بسیار خوبی خواهد بود، حتی با داشتن رقبایی بسیار قدرتمند و جدی همانند گلکسی اس ۳ که خود یکی از پرفروشترین های دنیاست. هر دو این اسمارت فون ها دارای مجموعه بسیار دوست داشتنی از سخت افزار و نرم افزار می باشند که هر کدام می تواند انتخاب بسیار خوبی برای خرید باشند.

جدا از سلیقه اگر به دنبال دستگاهی شیک، کیفیت ساخت بالاتر و با بازدهی بهتر (بطور کلی) هستید شاید آیفون ۵ دستگاه بهتری است، تا نظر و دید و سلیقه شما در انتخاب چه باشد.


منبع : phonearena