حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کند

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کند

گاهی اوقات هیچ چیز به گوارایی یک لیوان آب خنک نیست؛ آبی که بسیاری از افراد نوع معدنی آن را ترجیح می‌دهند. در این مطلب حقایقی شوکه‌کننده و باورنکردنی در مورد محصول تجاریِ آب معدنی را برای شما تهیه کرده‌ایم.

تاریخچه مصرف آب معدنی در آمریکا، به قرن 18 ام برمی‌گردد

سالانه مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در جهان صرف خرید بطری‌های کوچک و بزرگ آب معدنی می‌شود. شاید فکر کنید که صرف چنین هزینه‌ای نشان‌دهنده ارزش یک محصول است، اما این باوری غلط است. برای اکثر ساکنین آمریکا، آب درون بطری‌ها از نظر سلامت تفاوتی با آب لوله‌کشی نداشته و املاح یکسانی دارد. حتی در بعضی موارد، آب لوله‌کشی از آب معدنی بهتر است چون آزمایش‌های بیشتری برای حصول اطمینان از سلامت آن انجام می‌شود. البته آب چاه‌های خصوصی در آمریکا به اندازه‌ی آب لوله‌کشی آزمایش نمی‌شود و احتمال آلودگی آن‌ کم نیست؛ اما همچنان دلایل زیادی برای توقف مصرف آب معدنی وجود دارد.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کنداولین مورد ثبت‌شده از فروش آب در بطری، مربوط به دهه ۶۰ قرن ۱۸ میلادی است که شرکتی به نام چشمه معدنی جکسون (Jackson’s Spa) در بوستون آمریکا، آب معدنی را برای استفاده‌های درمانی به فروش رساند. کمپانی‌های دیگری نیز در ایالت نیویورک دست به اقداماتی مشابه زدند.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کنددر سراسر دنیا مصرف آب‌های بسته‌بندی شده نرخ رشدی ۱۰ درصدی دارد. البته رشد مصرف مردم آمریکا بیشتر از سایر کشورهاست.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندآب معدنی در آمریکا از شیر هم پرمصرف‌تر است؛ ۱۲.۸ میلیارد گالن، معادل ۱۴۸ لیتر به ازای هر نفر.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندمایکل سی بلاز (Michael C. Bellas) مدیرعامل و رئیس کمپانی بازاریابی آشامیدنی (.Beverage Marketing Co)، به‌تازگی در بیانیه‌ای اظهار کرد:

آب معدنی بازار نوشیدنی‌ها را به‌کلی دگرگون کرده است.

سال گذشته اولین سالی بود که مصرف آب معدنی در آمریکا، از مصرف نوشابه بیشتر بود.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندآب معدنی قیمت نسبتا بالایی دارد. با در نظر گرفتن قیمت متوسط 1.22 دلار به ازای هر گالن، این محصولات 300 برابر گران‌تر از آب لوله‌کشی است.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندکمپانی‌های نوشابه‌سازی مانند پپسی و کوکاکولا به دلیل منفعت بالای این تجارت، در حال سرمایه‌گذاری بر روی عرضه آب بسته‌بندی شده هستند؛ به تازگی شرکت پپسی، تبلیغی 30 ثانیه‌ای را در مسابقه پربیننده سوپربال (Super Bowl) برای معرفی محصول جدید خود “LIFEWTR” پخش کرد. تبلیغات در مسابقه سوپربال جزو گران قیمت‌ترین تبلیغات تلویزیونی در سراسر جهان است.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کنداما محققان معتقدند که محصولی که در آمریکا با نام آب معدنی به فروش می‌رسد، تفاوت چندانی با آب لوله‌کشی ندارد. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از آبی که در داخل بطری‌ها به فروش می‌رسد، همان آب لوله‌کشی است؛ در سال ۲۰۰۷ هم برندهایی مانند “Aquafina” (وابسته به کمپانی پپسی) و “Pure Life” (وابسته به کمپانی Nestle) ملزم شدند که بر روی برچسب محصولاتشان به این موضوع اشاره کنند.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندکیفیت و سلامت آب لوله‌کشی به دفعات بیشتری نسبت به آب‌های تجاری تست می‌شود. تست‌هایی که سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (EPA) مسئول اجرای آن‌هاست.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندکیفیت آب لوله‌کشی در آمریکا بسته به منطقه موردنظر، متفاوت است. بر اساس یکی از قوانین EPA، ساکنین مناطق مختلف می‌توانند هر سال در ابتدای ماه جولای، به گزارشی از کیفیت آب آشامیدنی منطقه خود دسترسی داشته باشند که منبع آب لوله‌کشی و محتویات آن را اعلام می‌کند.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندالبته آب آشامیدنی ۱۵ میلیون خانوار آمریکایی (اکثرا ساکنین مناطق روستایی) که از چاه‌های خصوصی تامین می‌شود، توسط EPA مورد نظارت قرار نمی‌گیرد؛ در وبسایت EPA با اشاره به این موضوع گفته شده که مسئولیت کیفیت‌ و سلامت آب مصرفی این خانوارها به عهده خودشان است.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کنددانشمندان معتقدند که آب موجود در بسیاری از این چاه‌های خصوصی آلوده است. در سال 2011 گزارشی نشان دارد که 13 درصد از چاه‌هایی که توسط زمین شناسان مورد آزمایش قرار گرفته، حداقل حاوی مقادیری از یکی از عناصر آلوده‌کننده مانند آرسنیک یا اورانیوم، به اندازه‌ای که برای سلامتی مضر باشد، بوده است.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندسوددهی روزافزون تجارت آب آشامیدنی بی‌ارتباط با نگرانی‌های مردم از آلودگی آبی که در دسترس آن‌هاست، نیست. در یکی از نظرسنجی‌های جدید موسسه تحقیقاتی Gallup، نتایج نشان داد که 63 درصد از مردم آمریکا بسیار نگران کیفیت و سلامت آب آشامیدنی‌شان هستند. این میزان ابراز نگرانی، از سال 2001 تاکنون بی‌سابقه است.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندمزه آب معدنی هم با آب‌های معمولی چندان متفاوت نیست. در تحقیق جدیدی که توسط دانشجویان دانشگاه بوستون آمریکا صورت گرفت، تنها یک سوم از افراد شرکت کرده در تحقیق قادر به تشخیص طعم آب لوله‌کشی از سایر آب‌های بودند.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندپروسه تهیه، آماده‌سازی و عرضه آب معدنی از آنچه که به نظر می‌رسد، وقت‌گیرتر و پرهزینه‌تر است. مقاله‌ای در ژورنالی مرتبط با مباحث زیست‌محیطی به چاپ رسیده است که نشان می‌دهد چیزی در حدود 32 تا 54 میلیون بشکه نفت در تهیه آب معدنی مصرفی آمریکا در سال 2007 مورداستفاده قرار گرفته است.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندهمچنین مقدار آبی که در فرایند تهیه و آماده‌سازی آب معدنی، به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود از آبی که درون بطری قرار می‌گیرد، بیشتر است. یافته‌های تحقیقی که توسط انجمن بین‌المللی آب معدنی (IBWA) انجام شد، ادعا کرد که کمپانی‌های آمریکای شمالی، برای تهیه یک لیتر آب معدنی 1.39 لیتر آب مصرف می‌کنند.

حقایقی باورنکردنی در مورد آب معدنی که شاید نظر شما را در مورد خرید آن عوض کندشاید تصور بازیافت بطری‌های پلاستیکی چنین محصولاتی، خرید آن‌ها را کمی راحت‌تر کند، اما به گزارش نشنال جئوگرافیک (National Geographic)، تنها یک بطری از شش بطری آب معدنی مصرفی در آمریکا وارد چرخه بازیافت می‌شود؛ با وجود پیشرفت‌های تکنولوژی و جنبش‌های طرفداران محیط‌زیست و بازیافت، چنین گزارشی شوکه کننده است.

اطلاعات آماده‌شده در این مطلب مربوط به کشور توسعه‌یافته آمریکاست که کیفیت آب لوله‌کشی آن بسیار بالاتر از کیفیت آب مصرفیِ برخی کشورهای فقیر و جهان‌سومی است؛ اما دانستن این امر که محصولی که به عنوان آب معدنی فوق سالم و حاوی املاح معدنی به فروش می‌رسد آن‌قدرها هم با آب لوله‌کشی متفاوت نیست، می‌تواند نظر شما را در مورد صرف چنین هزینه‌هایی تغییر دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. باسلام،یادداشت شما تمامادرموردآب معدنی تهیه شده دزآمریکااست،البته درنقاط مختلف آمریکا این امرمتقاوت است،مثلادرایالت واشنگتن به علت وجوددریاچه های آب شیرین آب لوله کشی بسیارگوارا است،درحالیکه این موضوع درلوس آنجلس برعکس است!!آب لوله کشی درتهران نیزدرسالهای دور،دهه های 30و40که فقط ازرودخانه کزج تامین میشدبسیارمطبوع وگوارایود،به یاددارم درکف کتری آب جوش خانه مالکه ای متمایزازرنگ آلمینیو م وجود داشت که تاپایان عمرکتری کماکان دیده میشد،متاسفانه باگسترش بی رویه تهران وتکافونکردن آب رودحانه کرج،بااینکه آب سدهای لار ولتیان هم به کمک آمدند،ناچارمجبوربه استفاده ازآبهای زیررمینی تهران شدند،این آبها به فراوانی دارای املاح مختلف هستندودرظرف کمترازیک هفته قشری ازاملاح کف ودیواره کتری رافرامیگیرد وشما ناچاربه استفاده ازآب معدنی خواهیدشد!!

  2. وقتی میری خارج از کشور تنها حالتی که با خودت میگی مملکت خودمون چقدر خوبه همین آب خوردنه در بقیه موارد همه چیز بهتر ب نظر میرسه به جز آب خوردن…

  3. خوب تو ایران هم به این موضوع اشاره کردن چندسال پیش که معدنی نیست و لوله کشی هستش و حتی یک برند معروف هم بخاطر داشتن مواد مظر پلمپ شد ولی دست آخر با پول و پارتی بازش کردن
    ولی نمیدونستم آمریکا هم به درد ما دچاره هستش چاره ای نیست وسط خیابون تشنت میشه باید چیکار کرد؟