روش جدید کاهش وزن بدون جراحی

روش جدید کاهش وزن بدون جراحی ؛ بخیه کردن معده با استفاده از آندوسکوپی

مطالعات انجام شده در رابطه با یک روش جدید کاهش وزن بدون جراحی که شامل وارد کردن لوله از گلوی بیمار و بخیه معده می‌شود، ایمن و کارآمد بودن آن را نشان می‌دهد.

در این روش جدید که «آندوسکوپی گاستروپلاستی آستین» نام دارد، پزشکان از طریق مری، یک لوله بلند را وارد شکم بیمار کرده و به صورت چین‌دار، معده را شبیه به یک آکاردئون می‌دوزند.

به گفته یکی از استادیارن کالج پزشکی ویل کرنل (Weill Cornell Medicine)، ریم شرایها (Reem Sharaiha) با انجام این کار، حجم معده بیمار کاهش پیدا کرده و در نتیجه هنگام غذا خوردن، فرد مورد نظر زودتر احساس سیری می‌کند. همچنین از آنجایی که این روش به صورت آندوسکوپی انجام شده و در آن خبری از برش بخشی از شکم نیست، آن را غیر جراحی تلقی می‌کنند.

روش جدید کاهش وزن بدون جراحی مناسب افراد چاقی‌ست که شاخص توده بدنی (BMI) آنها بالاتر از 30 بوده و به دلایل پزشکی یا غیر پزشکی، امکان عمل جراحی برای آنها وجود ندارد. دکتر شرایها این روش را به عنوان جایگزینی برای پروسه های کاهش وزن با عمل جراحی نمی‌داند؛ اما می‌توان آن را روشی ایمن، قابل اطمینان و مقرون به صرفه در نظر گرفت.

مقایسه روش جدید کاهش وزن بدون جراحی با دیگر عمل‌ها

در این مطالعه که هنوز توسط هیچ کدام از مجله‌های کارشناسی‌شده به چاپ نرسیده است، شرایها و همراهنش، آندوسکوپی گاستروپلاستی آستین را با عمل‌های کاهش وزن «گاسترکتومی آستینی لاپاروسکوپی» یا “LSG” و «باندینگ لاپاراسکوپی» که هر دو شامل جراحی می‌شوند را مقایسه کرده‌اند که نتایج آن بسیار جذاب است.

هر دوی این روش‌ها شامل برش بخشی از شکم بیمار برای رسیدن به معده می‌شوند. طی انجام عمل LSG، جراح بخش زیادی از معده را می‌برد تا اندازه آن کوچک شده و شکل آن شبیه به آستین شود. طی باندینگ لاپاراسکوپی نیز جراحان به جای بریدن بخشی از معده، یک باند را دور قسمت بالایی آن می‌پیچند تا بخش کوچکتر مسئول انجام کارها و هضم غذا باشد.

روش جدید کاهش وزن بدون جراحی

طی این مطالعه جدید، 91 بیمار با روش جدید آندوسکوپی، 120 بیمار با روش LSG و 67 بیمار با روش باندینگ لاپاراسکوپی مورد بررسی قرار گرفتند. یک سال بعد محققان متوجه شدند وزن بیمارانی که تحت روش آندوسکوپی قرار داشتند، به صورت میانگین حدود 18 درصد کاهش پیدا کرده بود؛ در حالی که بیماران تحت LSG، حدود 30 درصد و بیماران تحت باندینگ لاپاراسکوپی، حدود 14 درصد کاهش وزن داشتند.

در واقع گاسترکتومی آستینی لاپاروسکوپی بازده بالاتری نسبت به روش جدید کاهش وزن بدون جراحی شرایها و همکارانش دارد، اما نرخ شکایات در آن 10 درصد به 1 درصد بوده و بسیار بیشتر است. به علاوه، افرادی که از طریق آندوسکوپی آستین تحت درمان قرار می‌گیرند، بعد از انجام عمل می‌توانند در همان روز از بیمارستان مرخص شوند، در حالی که بیماران بعد از انجام عمل‌های LSG و باندینگ لاپاراسکوپی، باید به صورت میانگین، به ترتیب 3 روز و یک روز و نیم بستری باشند. همچنین روش جدیدی که محققان از آن صحبت می‌کنند، به صورت میانگین 12 هزار دلار هزینه دارد؛ اما LSG و باندینگ لاپاراسکوپی به صورت میانگین، به ترتیب 22 هزار و 15 هزار دلار هزینه خواهند داشت.

هرچند، مسئله بیمه و سهم بیماران از پرداخت پول موضوع مهمی‌ست که می‌تواند نتیجه این مطالعه را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته شرایها، افرادی که برای کاهش وزن در این طرح حاضر شده و تحت این عمل جدید قرار گرفتند، تمام هزینه را خودشان پرداخت کردند؛ در حالی که سایر عمل‌ها توسط بیمه پوشش داده می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*