استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل

استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل : تجربه‌ای بهتر از اندروید و آی او اس

استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل ، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های شب دوم از کنفرانس بیلد 2017 بود که بر ارائه تجربه‌ای بهتر از گوشی های اندرویدی و آی او سی متمرکز است.

بدون شک، در سال‌های گذشته عملکرد کمپانی مایکروسافت در زمینه تلفن همراه با انتقادهای فراوانی همراه بوده و با اینکه هنوز سرنوشت ویندوز فون مشخص نشده است، مدیران این شرکت در حال آماده کردن خود را برای آغاز راهی جدید هستند. پس از شکست‌های متعدد در حوزه موبایل، مایکروسافت با درک بهتر واقعیت‌ها می‌خواهد خود را بیش از پیش به اندورید و آی او اس نزدیک کند.

هدف اهالی ردموند، فراهم کردن شرایطی برای ادامه دادن فعالیت‌های قبلی و اپلیکیشن های موجود در گوشی های هوشمند از طریق ویندوز است؛ حتی اگر گوشی مورد نظر به سیستم عامل اندروید یا آی او اس تجهیز شده باشد. ایده انجام این کار نیز ساده است: در دنیای مایکروسافت مهم نیست از چه دستگاهی استفاده می‌کنید، بلکه مجهز بودن یکی از آنها به ویندوز کافی‌ست. در حال حاضر، توسعه‌دهندگان راه‌های مختلفی را برای انجام این کار پیشنهاد می‌کنند و معتقدند چنین قابلیتی، در نهایت به عملکرد بهتر اندروید و آی او اس کمک خواهد کرد.

مدیر ارشد سیستم های عامل مایکروسافت، جو بلفیوری (Joe Belfiore) که عمدتا کاربران آن را با توسعه ویندوز فون می‌شناسند، یکی از اصلی‌ترین افرادی است که روی قابلیت جدید ویندوز 10 کار می‌کند. او طی مرخصی یک ساله و گشت و گذار در کشورهای مختلف همراه با خانواده‌اش، تلاش کرد تا از زمان خود به منظور مطالعه روی پلتفرم‌های دیگر نیز استفاده کرده و زمانی کوتاه را به دور از مردم شهرکی که تیشرت‌های کورتانا به تن دارند، بگذارند. اما نتیجه این تحقیق طولانه چه بوده است؟

استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل

سناریوی بلفیوری برای تشریح استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل چندان پیچیده نیست: تصور کنید شما یک کاربر عادی ویندوز هستید و از دستگاه‌های دیگری هم استفاده می‌کنید که به سیستم عاملی غیر از ویندوز تجهیز شده‌اند. مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت، ساتیا نادلا (Satya Nadella)، میانگین دیوایس‌هایی که در آینده توسط هر کسی به صورت معمول استفاده می‌شود را شش دستگاه پیش‌بینی می‌کند. به همین جهت، مایکروسافت می‌خواهد تجربه‌ای جدید از کار کردن با اندروید و آی او اس را برای کاربران رقم بزند. اگرچه قبول این موضوع کمی سخت به نظر می‌رسد، اما احتمالا بسیار بهتر از فروش گوشی های مجهز به ویندوز فون به کاربران عادی خواهد بود.

مایکروسافت قابلیت‌های جدیدی برای ویندوز 10 را معرفی کرده است که تجربه بهتری از انتقال محتوا میان گوشی های اندرویدی یا آیفون را فراهم می‌کنند. شاید تصور کنید مایکروسافت، بسیاری از این ویژگی‌ها را با الهام از سیستم عامل مک توسعه داده است، اما این غول بزرگ نرم افزاری نمی‌خواهد شما را با محبوس کردن در اکوسیستم خود به استفاده از ویندوز مجبور کند. هرچند شاید در این مرحله، نحوه استفاده از دستگاه‌های اندروید یا آی او اس همراه با لپ تاپ مجهز به ویندوز 10 کمی پیچیده باشد. به علاوه، تا کنون برنامه‌های بسیاری توسط مایکروسافت برای این پلتفرم‌ها توسعه پیدا کرده است که در موارد زیادی آن‌گونه که باید با یکدیگر هم‌خوانی ندارند.

با این حال بلفیوری با تمرکز روی استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل به منظور هماهنگ‌تر شدن زندگی در این شرایط پیچیده، از ایجاد بستری مناسب میان دستگاه‌های دیگر با محصولات ویندوزی سخن گفته است که شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد، اما با صحبت‌های نادیا ساتلا که از مهم بودن کاربران فارغ از آنکه از چه نرم افزاری استفاده می‌کنند، همسو است.

استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل

به دنبال استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل ، ویژگی‌های خاصی برای کورتانا و تایم لاین ویندوز در نظر گرفته شده است که به واسطه آنها، کاربران می‌توانند فعالیت‌های خود در دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز 10 را حتی در صورتی که از آی او اس یا اندروید استفاده کرده باشند، ادامه دهند. به علاوه، سرویس ابری “Microsoft Graph” نیز امکان لینک‌دهی و ایجاد ارتباط میان کامپیوترها و گوشی ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم خواهد کرد. در نتیجه کاربران می‌توانند سندی که پیشتر در حال ویرایش آن بودند را دقیقا از همان پاراگرافی که آن را رها کرده‌اند، مجددا ویرایش کرده یا ادامه عناوین خبری در نرم افزارهای خبرخوان را از محل قبلی مطالعه کنند.

ما امیدواریم مردم در صورتی که نرم افزار خاصی را نیز دوست ندارند، فعالیت‌های خود را در سرویس “Graph” ثبت کنند. در این حالت، ما از طریق ویندوز و کورتانا تلاش می‌کنیم تا سطح تجربه کاربری از این نرم افزارها را افزایش داده و به آنها اجازه دهیم کارهای خود را از محلی که آن را رها کرده‌اند، ادامه دهند.

استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل و طرح این ایده، شامل قابلیت کلیپ بورد ابری که امکان کپی محتوای مورد نظر به صورت ابری و استفاده از آن در دیگر دستگاه‌ها را فراهم می‌کند نیز می‌شود. به علاوه، با تصاحب “SwiftKey”، مهندسان مایکروسافت تلاش دارند تا قابلیت استفاده مستقیم از این ویژگی را به کیبورد دستگاه‌های مختلف اضافه کنند؛ در این صورت تمام نرم افزارها از آن پشتیبانی خواهند کرد.

استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل

استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه موبایل با چالش‌های بسیاری همراه خواهد بود

شاید این طرح در ابتدای راه خود باشد، اما مایکروسافت با پذیرفتن ریسک‌ها و موانع آن، قدمی بزرگ را در این راه برداشته است. اهالی ردموند می‌خواهند تجربه استفاده از تمام دستگا‌ه‌ها را بهبود بخشند؛ حتی اگر آن دستگاه از سیستم عامل ویندوز استفاده نکند. در واقع جذب کاربران و تشویق آنها به استفاده از ویندوز با فراهم کردن امکان استفاده از نرم افزارها، هدف اصلی مایکروسافت است.

بدون شک چالش‌های بسیاری پیش روی مایکروسافت وجود دارد؛ به عنوان مثال، اپل با محدود کردن سیستم عامل خود حتی دسترسی آسان به پیام‌های متنی را سخت کرده است. با این حال، چنین مواردی باعث توقف مایکروسافت نخواهند شد:

یکی از تفاوت‌ها میان کاری که ما انجام می‌دهیم با کاری که پیشتر اپل آن را انجام داده است، استقبال گسترده ما از تمام دستگاه‌هاست. ما واقعا می‌خواهیم شرایطی فراهم کنیم که مشتریان، آزادانه توانایی انتخاب دستگاه دلخواه را داشته باشند.

به گفته بلفیوری، مایکروسافت در مواجهه با موانع مختلفی همچون اندروید و آی او اس، تمام تلاش خود را خواهد کرد چرا که آنها می‌خواهند بهترین تجربه از پلتفرم مورد نظر را به مشتریانی که آن را انتخاب می‌کنند، ارائه دهند. در نهایت، او با صاحب‌قدم دانستن مایکروسافت در این زمینه، می‌گوید:

در حال حاضر، کاربران از دستگاه‌های زیادی استفاده می‌کنند و هیچ راهی برای هماهنگ کردن آنها نیز وجود ندارد. ممکن است شما برای انجام کارهای مختلف، دستگاه‌های خود را از شرکت‌های مختلفی خریداری کنید؛ اما ما می‌خواهیم بهترین تجربه را انتقال دهیم.

اگرچه کار دشواری پیش روی مایکروسافت قرار دارد، اما بلفوریی این‌گونه می‌گوید:

ما تلاش خود را خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*