هزینه سفر به مریخ کمتر از هزینه رفتن به دانشگاه است؛ ایلان ماسک توضیح می‌دهد!

هزینه سفر به مریخ کمتر از هزینه رفتن به دانشگاه است؛ ایلان ماسک توضیح می‌دهد!

ایلان ماسک (Elon Musk) برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای سفر و اقامت در سیاره سرخ منظومه شمسی در سر می‌پروراند. او در تازه‌ترین گفته‌های خود ادعا دارد هزینه سفر به مریخ در آینده‌ای نزدیک، کمتر از هزینه رفتن به دانشگاه خواهد بود! اما آیا انجام این نظریه امکان‌پذیر است؟

اسپیس ایکس (XpaceX)، کمپانی خصوصی ایلان ماسک است که چند سالی‌ست در حال انجام آزمایش‌هایی برای ارسال انسان به مریخ و سکونت بر روی سیاره همسایه ماست. هرچند هزینه‌های تمام‌شده برای رسیدن به این هدف بسیار بالاست، اما ماسک ادعا دارد که می‌توان هزینه سفر به مریخ را تا حدود زیادی کاهش داد.

هزینه سفر به مریخ کمتر از هزینه رفتن به دانشگاه است؛ ایلان ماسک توضیح می‌دهد!

چندی پیش، مقاله‌ای از ایلان ماسک در مجله New Space به چاپ رسید که در 16 صفحه نوشته شده و تا چند هفته دیگر بر روی وب‌سایت این مجله قرار خواهد گرفت. او در این مقاله، هزینه ارسال 12 فرد به سیاره مریخ را در زمان کنونی، 10 میلیارد دلار تخمین زده اما امیدوار است که بتواند این میزان را تا حد چشم‌گیری پایین بیاورد. در بخشی از این مقاله به نقل از مدیرعامل اسپیس ایکس آمده است:

اگر ما این توانایی را داشته باشیم تا هزینه سفر به مریخ را به اندازه هزینه خرید یک خانه متوسط در ایالات متحده -که حدود 200 هزار دلار است- پایین بیاوریم، پس احتمال تشکیل تمدنی انسانی در این سیاره، بسیار بالا خواهد بود.

ایلان ماسک ادعا می‌کند که این هزینه می‌تواند تا 100 هزار دلار نیز کاهش یابد؛ میزان پولی که کمتر از هزینه رفتن به یک دانشگاه خصوصی در ایالات متحده است.

چگونه می‌توان هزینه سفر به مریخ را کاهش داد؟

او قصد دارد این ایده بلندپروازانه و کاهش هزینه سفر به مریخ را با شیوه‌هایی همچون ساخت شهری در این سیاره و یا تولید سوخت هسته‌ای برای فضاپیماهای ارسالی عملی سازد. این مریخ‌نوردها علاوه بر اینکه می‌توانند تا چند بار به مریخ رفته و بازگردند، قادر خواهند بود تا بدون نیاز به بازگشت به زمین، در همان مدار خود سوخت‌گیری کنند.

اما همه این اقدامات چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟

اگر همه چیز خوب پیش برود، احتمالا تا 10 سال آینده شاهد عملی شدن این ایده خواهیم بود. با این حال، نمی‌خواهم تاریخ دقیقی برای سفر به مریخ عنوان کنم.

 

ایلان ماسک دو روز پیش توییتی نیز در این خصوص منتشر کرده است:

به زودی تغییرات عمده‌ای در برنامه سفر به مریخ و اقامت بر روی آن ایجاد خواهد شد.

— ایلان ماسک (elonmusk@)