آیپد پرو همراه آی او اس 11

چرا آیپد پرو همراه آی او اس 11 نیز نمی‌تواند جایگزین لپ تاپ شما شود؟

مدتیست آیپد پرو اپل نسخه آزمایشی iOS 11 را دریافت کرده است. در این مقاله دلایلی را بازگو خواهیم کرد که چرا هنوز هم تبلت حرفه‌ای اپل نمی‌تواند جایگزین لپ تاپ شما شود

اپل همراه با نسخه آزمایشی آی او اس 11 که اوایل هفته رونمایی شد، از تغییرات بنیادینی در پلفترم تبلت های آیپد خود پرده برداشت. در حالی که شما می‌توانید با استفاده از آیپد خود هر کاری که تا به حال می‌کردید را انجام دهید، تغییراتی نیز در بخش مالتی تسکینگ اضافه شده تا بیش از پیش آیپد پرو را به یک لپ تاپ واقعی تبدیل کند. اپل یک داک را برای این محصولات طراحی کرده که خیلی شبیه به داک مخصوص سیستم عامل macOS است و رابط کاربری “Side-by-Side” اپلیکیشن ها را نیز بهبود بخشیده است که شبیه به ویندوز 8 مایکروسافت است. این تغییرات آیپد را بیش از پیش مفید کرده است، اما همچنان موارد گیج کننده‌ای در این پلتفرم وجود دارد.

با داک جدید آی او اس 11 شروع کنیم

داک جدید آی او اس 11، تعداد اپلیکیشن هایی که می‌توانید آن‌ها را به قسمت پایین صفحه هوم دیوایستان سنجاق کنید را گسترش می‌دهد، اما آن همچنین راه اصلی کنترل اپلیکیشن هایی است که می‌خواهید بین آن‌ها جابجا شوید و یا به صورت پنجره‌هایی در کنار هم به نمایش بگذارید. این داک جایگزین انتخاب کننده اپ در آی او اس 10 شده و به جای آنکه از طریق کشیدن انگشت از سمت راست صفحه دسترسی به اپلیکیشن ها را ممکن سازد، شما می‌توانید به لطف آن از زیر نمایشگر تبلت خود به اپلیکیشن ها (حتی اگر درون یک اپلیکیشن هستید) دسترسی پیدا کنید.

از آنجایی که ما برای نخستین بار از آی او اس 10 به نسخه 11 نقل مکان کرده بودیم، کمی در مورد چگونگی استفاده از داک جدید و قابلیت نمایش اپلیکیشن ها در کنار یکدیگر گیج شده بودیم. انگشت خود را به سمت چپ و راست کشیدیم، اما هیچ اتفاقی نیافتاد. شما هم احتمالا با این مشکل مواجه خواهید شد، پس پیش از راه اندازی دستگاه خود حتما فیلم های آموزشی مربوط به iOS 11 مخصوص آیپد پرو اپل را مشاهده کنید.

مالتی تسکینگ در iOS 11 کمی گیج کننده است

قرار دادن برنامه‌ها در حالت “Split View” بسیار ساده است، شما باید روی آیکون اپلیکیشن مورد نظر ضربه بزنید و سپس آن را به محیط Split View بکشید. این کار می‌تواند به واسطه جابجایی آیکون یک اپلیکیشن از داک نیز صورت گیرد، اما اولویت با اپلیکیشنی است که شما آن را از صفحه شناور به داخل محیط مربوطه کشانده‌اید. این قابلیت زمانی کار می‌کند که اگر شما داک را با سوایپ کردن به بالا فعال کنید، اما اگر شما در صفحه اصلی هستید سپس یک اپلیکیشن را به سمت پایین فشار دهید هیچ گزینه‌ای برای ساخت Split View وجود نخواهد داشت. شما همچنین می‌توانید یک حالت به نام “Slide Over” را نیز با کشیدن یک اپلیکیشن از داک بسازید. با این کار، یک اپلیکیشن به صورت پنجره‌ی فعال بر روی دو اپلیکیشنی که در حال کار با آن‌ها در حالت Split View هستید ایجاد می‌شود که می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای کاربران حرفه‌ای باشد.

آیپد پرو همراه آی او اس 11

مالتی تسکینگ

اگر شما یک برنامه معلق را در بالای تمامی برنامه‌ها به اجرا دربیاورید، تعامل خوبی بین آن‌ها پیش نمی‌آید. در اینجا یک دسته کوچک در بالای صفحه قرار دارد که شما می‌توانید آن را به پایین بکشید، اما اگر فراموش کنید مکان مورد نظرتان را انتخاب کنید، مرکز اعلانات (Notification Center) به اجرا درمی‌آید. به همین ترتیب، برنامه‌ها نیز از این حالت درآمده و بسته می‌شوند که بسیار ناامیدکننده است. انتظار می‌رفت بتوانید در صورتی که از جابجایی یک برنامه پشیمان شدید، بتوانید آن را فورا رد کنید، اما شما مجبور هستید این کار را انجام داده و حتما آن اپلیکیشن را به حالت Side-by-Side ببرید.

ژست‌های مختلفی توسط کاربران آیپد پرو مورد استفاده قرار خواهد گرفت

برای خارج کردن یک اپلیکیشن شناور از این حالت، شما باید از چپ‌ترین نقطه پنجره مربوط به آن عملیات سوایپ را انجام دهیدو به سمت راست صفحه بکشید تا آن ناپدید شود. برای بازگردانی آن نیز شما باید از لبه سمت راست صفحه آن را بار دیگر به سمت داخل صفحه بکشانید. اگر کمی عملکرد این قابلیت گیج کننده است، به جهت سادگی بیش از حد آن است. سوایپ کردن از لبه سمت راست صفحه بدون آنکه اپلیکیشن شناوری وجود داشته باشد هیچ اتقافی به وجود نخواهد آورد، بنابراین اپل با برنامه ریزی‌های مناسب خود این قابلیت را تنها برای مالتی تسکینگ به کار گرفته است. زمانی که می‌خواهید سومین اپلیکیشن را در حالت تقسیم صفحه یا Split View به اجرا دربیاورید، برخی ویژگی خاص نیز در دسترس شما خواهد بود. شما باید یک اپلیکیشن را به داخل نوار بکشید که می‌تواند کنترل‌هایی همچون اندازه آن قسمت را در اختیار شما بگذارد. در حال حاضر این کنترل‌های مالتی تسکینگ برای سه اپلیکیشن در دسترس خواهند بود که فضای کاری شبیه به ویندوز 8 مایکروسافت را به وجود می‌آورد و از همان مشکلات نیز رنج می‌برد. حرکات واضح نیستند و مدیریت حالت‌های مختلف اپلیکیشن ها آسان نیست. اپل بسیاری از ایده‌های دیگر ویندوز 8 که مناسب هستند را نیز مورد استفاده قرار داده، اما آن‌ها در زمان استفاده کمی گیج کننده هستند.

ویدیو قابلیت های آی او اس 11 در آیپد پرو

sd

شما ممکن است بنشینید و به این فکر کنید که تا زمانی که نسخه اصلی آی او اس منتشر شود، به صورت معمول از آیپد پرو خود استفاده می‌کنید تا در آینده در وضعیت بهتری قرار گیرد. هرچند این ایده خوبی است، اما اپل همواره کاربران آیپد را به آپگرید دستگاه های آیپد پرو برای استفاده از ظرفیت‌های بیشتر تشویق می‌کند و به معنای واقعی می‌خواهد کاربران لپ تاپ ها را مجبور به تغییر دستگاهشان کند. اگر شما هم در حال خرید یک آیپد پرو هستید، قطعا در نظر دارید که از سخت افزار قوی و نرم افزار قدرتمند آن با ظرفیت‌های بسیار زیادش استفاده کنید. اپل نیز همین را می‌خواهد، اما هنوز زود است تا بتوانیم ترکیب سخت افزار و نرم افزار آیپد پرو را به عنوان یک جایگزین واقعی برای لپ تاپ بشناسیم.

بدیهیست که همانند هزاران نفر از کاربران ویندوز و مک که از کلیدهای میانبر استفاده نمی‌کنند، شما هم می‌توانید دست رد به سینه ژست‌های حرکتی در آیپد خود بزنید. مشکل اپل اینجاست که تلاش می‌کند همه را متقاعد کند یک رابط کاربری لمسی دقیقا همان اندازه که از صفحه کلید و ماوس استفاده می‌کنید، مفید است. در بسیاری از موارد این نظر درست است اما در حال حاضر تنها اپلیکیشن هایی که سازگار با ای تفکر اپل هستند می‌توانند در اختیار کاربران قرار گیرند. با این حال هرچه که هست، اپل همراه با آی او اس 11 ژست‌های حرکتی را طراحی کرده است تا دیگر نیازی به ماوس نباشد. آی او اس 11 هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، بنابراین ممکن است همه چیز در آینده بهبود پیدا کند و این یک واقعیت است که اپل در تلاش برای ساده سازی عملکرد نسخه جدید پلتفرم موبایلی مخصوص تبلت های خود است.

تقابل صفحه لمسی با کیبورد و ماوس

آی او اس نیازمند پشتیبانی دقیق‌تری از لمس است

مایکروسافت تلاش کرد رابط کاربری ویندوز 8 را جهت استفاده در تبلت های لمسی مهیا کند و بخش موبایلی خود را نیز بهبود ببخشد. متاسفانه مایکروسافت برای این کار، از برخی قابلیت‌های تحمیلی استفاده کرد که به کاربران اجازه استفاده از ماوس و کیبورد را نمی‌داد، اما کاربران از این موضوع نفرت داشتند و بر این باور بودند که عملکرد لمسی ویندوز 8 به اندازه استفاده از کیبورد و ماوس دقیق نیست. در  سمتی دیگر پشتیبانی از کیبورد و قلم هوشمند در آیپد بهبود پیدا کرده است، بنابراین همه چیز مهیای اضافه شدن پشتیبانی از اتصال ماوس به تبلت های محبوب کمپانی اپل شده است. البته اپل رابط کاربری لمسی را همه چیز آینده می‌بیند و سخت افزار خودش را نیز بر این اساس توسعه بخشیده است. درگ و دراپ در iOS 11 یک نمونه عالی از این مورد و پنجره‌ای به سمت آینده است. توسعه دهندگان نرم افزاری مشتاقانه در انتظار چنین ویژگی‌هایی هستند و احتمالا سرمایه گذاری‌های کلانی را برای بهره وری هرچه بیشتر از این تکنولوژی‌ها انجام خواهند داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*