عکس گرفتن از رعد و برق

آموزش عکس گرفتن از رعد و برق با دوربین گوشی موبایل

عکس گرفتن از رعد و برق علاقه‌ای مشترک میان عکاسان است. با توجه به زیبایی این صحنه، در ادامه نحوه گرفتن عکس از رعد و برق با گوشی موبایل را عنوان می‌کنیم.

در همه جای دنیا، آب و هوا در این موقع از سال یکسان نیست. در برخی نقاط، در حال حاضر هوا دمدمی مزاج بوده و هر از گاهی چهره عوض می‌کند؛ هوا گاهی آفتابی، گاهی نیمه ابری و یا ابری، گاهی همراه با رگبار پراکنده و گاهی بارانی و همراه با رعد و برق می‌شود. از آنجایی که رعد و برق یک اتفاق آنی است که ممکن است بعد از رخ دادن، تا چندین ماه بعد دوباره سر و کله آن پیدا نشود، عکس گرفتن از رعد و برق را باید مصداق واقعی شکار لحظه‌ها بدانیم.

اگرچه عکاسی از آسمان شب با دوربین عکاسی DSLR کار آن‌چنان سختی نیست، اما عکاسی در شرایط عدم وجود نور طبیعی، نقطه ضعف دوربین گوشی های موبایل است، به طوری که ممکن است جز سیاهی هیچ چیز دیگری ثبت نشود! با این حال، طی چند سال اخیر شاهد معرفی چندین پرچمدار همراه با دوربین باکیفیت بوده‌ایم که مهمترین مزیت دوربین آن‌ها، گشودگی دریچه دیافراگم بالای آن‌ها است. به لطف این ویژگی، نور بیشتری جذب شده و همه جزییات آسمان شب به خوبی ثبت می‌شوند.

عکس گرفتن از رعد و برق

در این مطلب، گوشی موبایلی که مورد استفاده قرار گرفته ال جی جی 6 است. این دستگاه مجهز به یک دوربین دوگانه دارای سنسور دوم از نوع زاویه باز است که برای عکاسی از مناظر طبیعی فوق‌العاده محسوب می‌شود. از طرفی دیگر، به خاطر داشتن گشودگی دریچه دیافراگم بالای دوربین آن، شرایط برای عکاسی در شب نیز فراهم می‌شود.

البته، تکنیک‌هایی که در ادامه برای عکس گرفتن از رعد و برق عنوان می‌شوند مختص ال جی جی 6 نبوده و بهره برده از آن‌ها، حین استفاده از هر گوشی موبایل دارای حالت دستی در اپلیکیشن دوربین امکان‌پذیر است. به عنوان نمونه‌ای از چنین مدل‌ها باید به ال جی وی 10، ال جی وی 20، گلکسی اس 7، گلکسی اس 8 و اچ تی سی 10 یاد کرد. بعد از ال جی جی 6، مناسب‌ترین گزینه برای عکس گرفتن از رعد و برق پرچمدار جدید اچ تی است. نمونه تصاویر دوربین اچ تی سی یو 11 در شب قدرت بی‌رقیب این گوشی موبایل برای ثبت این‌چنین عکس‌هایی را ثابت کرده‌اند.

مرحله اول : فاز آماده‌سازی

برای عکس گرفتن از رعد و برق ، باید منتظر چنین سوژه‌ای بنشینید. خوشبختانه نیازی نیست به لب دریا رفته و ساعت‌ها از دریچه دوربین به افق خیره شوید. کافی است یک اپلیکیشن هواشناسی همچون WeatherBug بر روی دستگاه اندرویدی و یا آی او اسی خود نصب کرده و سپس برای نزدیک شدن یک جبهه هوای طوفانی منتظر بمانید. مزیت WeatherBug این است که می‌تواند بر اساس درخواست کاربر، حین نزدیک شدن به یک نوع شرایط آب و هوایی خاص، با ایجاد یک زنگ هشدار وضعیت را اطلاع بدهد.

عکس گرفتن از رعد و برق

مهمترین بخش عکس گرفتن از رعد و برق اطلاع از زمان رخ دادن آن است

عکاسان حرفه‌ای که به دنبال شکار لحظه‌ها هستند، بسیار صبورند، پس وقتی مطمئن شدید طوفان نزدیک شده است، باید چشم خود را به حرکت ابرها خیره نگه دارید. به این ترتیب از محل دقیق حضور ابرهای باران‌زا و وقوع طوفان باخبر خواهید شد. از آنجایی که رعد و برق همواره در یک نقطه از آسمان رخ نداده و محل آن، در همان مسیر وزش باد تغییر پیدا می‌کند، باید به صورت مرتب محل قرارگیری گوشی موبایل را تغییر دهید.

حفظ ایمنی را نباید فراموش کرد. ال جی جی 6 یک گوشی موبایل مقاوم در برابر نفوذ آب است، اما ممکن است خودتان زیر باران شدید حین وقوع طوفان خیس شوید. از آن مهمتر، اگر در منطقه‌ای دارای محیط باز، بدون ساختمان و مخصوصا در بلندی قرار داشته باشید، امکان اصابت رعد و برق نیز وجود دارد!

عکس گرفتن از رعد و برق

برای شکار لحظه‌ نیازمند یک سه پایه هستید. اگر نمی‌خواهید تنها برای یکبار عکس گرفتن از رعد و برق هزینه اضافی کنید، باید کمی ایده‌پرداز باشید. مثلا می‌توانید گوشی موبایل را بر روی کاپوت یک اتومبیل قرار داده و آن را به کیف پول و یا وسیله‌ای دیگر تکیه دهید و بعد از تنظیم کردن دقیق جهت دوربین، اطراف آن را با چندین وسیله دیگر پر کنید. در هر صورت، گوشی موبایل را باید ثابت نگه دارید، چرا که کوچکترین تکان خوردن سبب ایجاد محوشدگی در تصاویر خواهد شد.

مرحله دوم : پیکربندی دوربین

متاسفانه این بار نمی‌توانید بعد از ورود به اپلیکیشن دوربین، حالت عکاسی را بر روی خودکار قرار داده و همه چیز را به نرم افزار بسپارید. به عنوان نمونه، نرم افزار نمی‌تواند تشخیص دهد نحوه دریافت نور و یا سرعت شاتر، حین عکاسی از رعد و برق چگونه باید باشند. پس بهتر است حالت عکاسی را بر روی خودکار قرار داده و سپس آن را به شیوه زیر تنظیم کنید.

عکس گرفتن از رعد و برق

  • فلاش (Flash) : فلاش LED را باید خاموش نگه دارید، چرا که با وجود تاریک بودن هوا، در این نوع خاص از عکاسی کارایی ندارد.
  • حساسیت (Sensitivity) : میزان آن را باید بر روی ISO200 قرار دهید. این قسمت مشخص می‌کند میزان روشنایی رعد و برق در عکس چقدر خواهد بود. اگر بسته به موقعیت خود احساس کردید تصویر زیاد از حد روشن شده است، آن را بر روی مقدار کمتری قرار دهید.
  • سرعت شاتر (Shutter speed) : برای عکس گرفتن از رعد و برق باید آن را بر روی 8 ثانیه قرار دهید. با این کار، ثبت هر عکس 8 ثانیه طول خواهد کشید. دوربین طی این مدت به صورت مداوم نور را جذب می‌کند و رعد و برقی که بین این 8 ثانیه زده می‌شود نیز ثبت خواهد شد. مجددا ممکن است به خاطر شرایط محیطی شما، روشنایی عکس زیاد شود. در این صورت، ثانیه کمتری را به سرعت شاتر تخصیص دهید.
  • فوکوس (Focus) : فوکوس خودکار حین ثبت چنین عکس‌هایی کارایی ندارد، پس باید آن را بر روی حالت دستی (Manual) قرار دهید.
  • تعادل رنگ سفید (White balance) : بسته به موقعیت، اندازه متفاوتی مورد نیاز خواهد بود. به عنوان نمونه، در شرایط ثبت عکس نمونه ما 4100K بهترین مقدار بود.
  • زمان‌سنج (Timer) : 3 ثانیه برای آن کافی است. پس بعد از لمس دکمه شاتر، تصویر 3 ثانیه بعد ثبت خواهد شد. استفاده از زمان‌سنج به خاطر جلوگیری از تاری حرکت است. اگر همانند قطعه‌های جداشونده متصل به دسته‌های سلفی، یک ریموت بلوتوثی به همراه دارید، می‌توانید به جای تعیین زمان‌سنج آن را با گوشی موبایل جفت کرده و از دور، کلید شاتر را فعال کنید.
  • ذخیره به صورت فایل خام (Save as RAW) : این مورد کاملا دلخواه است. اگر یک عکاس حرفه‌ای بوده و نحوه کار با ابزارهای حرفه‌ای ویرایش تصویر همچون فتوشاپ را به خوبی می‌دانید، فعال‌سازی این قسمت مزایای بسیار زیادی خواهد داشت.

آخرین مرحله پیکربندی گوشی موبایل، مربوط به قطع کردن صدای نوتیفیکیشن و سایلنت کردن دستگاه است. اگر منتظر یک تماس مهم نیستید، دستگاه را بر روی حالت آفلاین قرار داده و با خیالی آسوده به عکاسی بپردازید.

مرحله سوم : ویرایش تصاویر ثبت شده

برخلاف باور عموم، ویرایش کردن تصویر به معنی ضعف عکاس در انجام کار خود و یا مصنوعی کردن اثر نیست، بلکه در برخی موارد نیاز است نور و کنتراست را به درستی تنظیم کرده و برای زیبایی بیشتر، افکت‌هایی معمولی به آن اعمال کرد. مخصوصا وقتی به صورت RAW عکاسی می‌کنید، نیاز به ویرایش تصویر غیر قابل انکار است.

نحوه ویرایش، بسته به ابزار مورد استفاده و سلیقه کاربر متفاوت است، اما آنچه میان تمامی افراد مشترک است، تلاش برای هرچه زیباتر شدن اثر است.از آنجایی که این تصاویر با گوشی موبایل ثبت می‌شوند، نوردهی در آن‌ها شرایط خاصی دارد. بهتر است پیش از هر کار، نور عکس‌ها را تنظیم کنید. بعد از آن می‌توانید به دلخواه، افکت‌های دیگری را به آن‌ها اعمال کنید. تصاویر زیر، به وسیله دوربین ال جی جی 6 و بعد از دنبال کردن سه مرحله گفته شده در بالا ثبت شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*