راه‌ها و مراحل مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید

مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید : چگونه اطلاعات ارزشمند خود را جابه‌جا کنیم؟

در کنار ذوق و شوق داشتن گوشی جدید همیشه نگرانی‌هایی هم به همراه می‌آیند؛ اقدامات لازم در مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید چیست؟ تکلیف اطلاعات مهم ما چه می‌شود؟

موارد تشکیل دهنده این نگرانی‌ها زیاد هستند؛ از عکس‌ها و تنظیمات گرفته تا پیام‌ها، دانلودها، فهرست تماس و تصاویر پس‌زمینه. حتی اگر زمان مناسبی برای مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید بگذارید شاید یک روز کامل برای شما آب بخورد.

اگر برنامه‌ریزی درست داشته باشید و اپلیکیشن مناسب را برای انتقال اطلاعات خود پیدا کنید مشکلی باقی نمی‌ماند. در این مقاله بهترین و ساده‌ترین راه‌ها را پیش روی شما می‌گذاریم.

  1. تنظیمات گوشی: سرویس پشتیبان گیری اندروید (Android Backup Service)

ساده‌ترین راه انتقال اطلاعات برای مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید شما سرویس پشتیبان‌گیری اندروید است، این کار زمان زیادی برای شما صرفه‌جویی کرده و تمامی تنظیمات شما را به دیوایس جدید منتقل می‌کند:

  • تنظیمات تقویم گوگل
  • اطلاعات وای-فای و پسووردها
  • تصاویر پس‌زمینه
  • تنظیمات صفحه نمایش
  • زبان و کیبورد استفاده شده در گوشی قبلی
  • تنظیمات مربوط به زمان و تاریخ

این ابزار اطلاعات برخی از برنامه‌های سوم‌شخص را هم برای شما منتقل می‌کند، اما باید بدانید که در این سرویس از تمامی برنامه‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

برای فعال‌سازی سرویس پشتیبان‌ گیری اندروید به بخش Settings < Backup and reset بروید و از روشن بودن Backup my data اطمینان حاصل کنید.

مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید با استفاده از اکانت گوگل

اگر بیش از یک اکانت گوگل در گوشی خود دارید باید یکی از آن‌ها را برای ذخیره اطلاعات پشتیبان خود انتخاب کنید. اکانت مورد نظر را در زیرشاخه Backup account ثبت کنید.

زمانی که گوشی اندرویدی جدید خود را برای اولین بار روشن می‌کنید از شما یک اکانت گوگل خواسته می‌شود. بعد از ورود اکانت مورد نظر، به طور خودکار اطلاعات پشتیبان‌گیری شده شناسایی شده و این سوال از شما پرسیده می‌شود که آیا این اطلاعات را در گوشی جدید خود می‌خواهید؟ در جواب گزینه Yes را انتخاب کنید.

برنامه‌های اختصاصی شرکت‌های تولید کننده

کاربران سامسونگ برای مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید می‌توانند از برنامه‌ای به نام SmartSwitch استفاده کنند، این برنامه علاوه بر اطلاعات ذخیره شده توسط سرویس پشتیبان گیری اندروید، می‌تواند پیام‌ها، فهرست تماس، کانتکت‌ها و اکانت‌های ایمیل ذخیره شده شما را به گوشی جدید منتقل کند.

برای گوشی‌های سونی برنامه Sony Xperia Transfer، کاربران HTC برنامه HTC Transfer Tool و کاربران LG برنامه LG Bridge موجود است که عملکردی مشابه با SmartSwitch سامسونگ دارند.

به یاد داشته باشید که در استفاده از این برنامه‌ها هر دو گوشی قدیمی و جدید شما باید از یک شرکت باشند.

2. عکس‌ها: برنامه عکس گوگل (Google Photos)

برنامه‌های زیادی برای انتقال تصاویر شما به گوشی هوشمند جدیدتان وجود دارد. OneDrive و Google Drive می‌توانند این کار را به خوبی برای شما انجام دهند، با این‌حال بهترین گزینه موجود برنامه عکس گوگل است.

با وجود Picasa replacement می‌توانید عکس‌ها را در میان تمامی دیوایس‌های خود به اشتراک بگذارید، علاوه بر آن از سال 2015 با برنامه آپلودر دسکتاپ گوگل کار راحت‌تر شده است؛ به این معنی که حالا شما به هر عکسی و در هر یک از کامپیوترهای خود، از طریق گوشی هوشمندتان دسترسی خواهید داشت.

استفاده از برنامه عکس گوگل برای ذخیره ابری تصاویر

برای عملکرد درست برنامه عکس گوگل باید تنظیمات مناسب را اعمال کنید؛ به این منظور باید پوشه‌های خاص دیوایس خود مثل Camera، WhatsApp، Animated GIFs، Screenshots و … را به صورت دستی برای گرفتن پشتیبان در برنامه عکس گوگل فعال کنید.

برای گرفتن نسخه پشتیبان از یک فولدر، برنامه عکس گوگل را باز کرده و به آدرس زیر بروید:

Menu > Settings > Backup and Sync > Back up device folders

در این بخش پوشه‌های مورد نظر خود را علامت بزنید.

وقتی اکانت گوگل خود را در گوشی هوشمند جدید وارد کردید به سرعت تمامی عکس‌های خود را خواهید دید.

3. پسووردها : برنامه LastPass

گوشی‌های اندرویدی قابلیتی به نام Smart Lock برای ذخیره پسووردهای شما دارند؛ گوگل پسووردهای شما را درون سرور خود ذخیره کرده و وقتی این برنامه را در یک دیوایس جدید نصب می‌کنید به صورت خودکار تمامی پسووردهای شما وارد می‌شوند. متاسفانه هنوز خیلی از شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار این ویژگی را ساپورت نمی‌کنند.

البته همان‌طور که می‌دانید گوگل کروم نیز پسووردهای شما را ذخیره می‌کند اما ذخیره این اطلاعات درون یک مرورگر کاری ایمن نبوده و استفاده از برنامه‌های مخصوص در نگاه‌داری پسوورد انتخاب مناسب‌تری است.

اپلیکیشن‌های زیادی برای این کار وجود دارد اما برنامه مدیریت پسوورد پیشنهادی ما LastPass نام دارد.

بهترین ویژگی برنامه‌های مدیریت پسوورد سادگی استفاده از آن‌ها است؛ برنامه را نصب می‌کنید و تمامی اطلاعات اکانت‌ها و کارت‌های اعتباری شما به صورت خودکار ذخیره می‌شوند.

4. پیام‌ها : SMS Backup & Restore

همه ما می‌دانیم که حالا ام ام اس و اس ام اس تکنولوژی‌های پیام‌رسان سنتی شده‌اند، اما هنوز گه‌‌گاه از این سرویس‌ها استفاده می‌کنیم و اطلاعات ارزشمندی در این بخش داریم.

یک راه قابل اطمینان برای گرفتن پشتیبان از پیام‌ها استفاده از SMS Backup & Restore است. با داشتن یک نسخه از این اپلیکیشن درون هر دو گوشی قدیمی و جدید خود به راحتی می‌توانید پیام‌ها را بین دو دیوایس منتقل کنید.

انتقال پیام‌های متنی با استفاده از SMS Backup & Restore

این برنامه به شما امکان استفاده از سرویس‌های ابری را هم می‌دهد؛ پیام‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید و فرآیند پشتیبان‌گیری را زمان‌بندی کنید.

اگر از سرویس‌های آنلاین پیام رسان مثل واتس اپ استفاده می‌کنید به راحتی با رفتن به آدرس

Menu > Settings > Chat backup

و زدن گزینه Backup می‌توانید پیام‌های خود را در این اپلیکیشن ذخیره کنید.

5. اطلاعات شخصی

می‌توان به صورت دستی و بدون استفاده از روش‌های بالا اطلاعات شخصی خود را به گوشی جدید منتقل کرد؛ اگر قصد انتقال موسیقی، پادکست‌های قدیمی یا داکیومنت‌های شخصی را دارید می‌توانید از این روش ساده استفاده کنید.

ابتدا باید از یک برنامه مدیریت فایل برای بررسی پوشه‌های درون گوشی خود استفاده کنید. بعد از پیدا کردن اطلاعات مهم، برای مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید و انتقال این اطلاعات می‌توانید از یکی از این دو روش استفاده کنید:

کابل یو اس بی: در آغاز گوشی قدیمی خود را با یک کابل یو اس بی به کامپیوتر وصل کرده و فولدرهای مورد نظر خود را درون کامپیوتر کپی کنید، در مرحله بعد به راحتی می‌توانید این اطلاعات را از کامپیوتر به گوشی هوشمند جدید خود منتقل کنید.

حافظه اس دی: اگر گوشی قدیمی شما از کارت‌های حافظه استفاده می‌کند می‌توانید اطلاعات را درون آن کپی کرده و به گوشی جدید خود منتقل کنید.

6. برنامه‌های سوم شخص

اگر تا به این لحظه راه‌های پیشنهادی ما برای مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید پردردسر به نظر می‌رسند می‌توانید درون گوگل پلی استور گشته و برنامه سوم‌شخص مناسب خود را پیدا کنید؛ پیشنهاد ما برنامه Helium نام دارد.

Helium از اطلاعات و برنامه‌های شما یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و بر روی حافظه ابری ذخیره می‌کند. این اپلیکیشن را می‌توان در دیوایس‌های زیادی مورد استفاده قرار داد. Helium با یک کلیک به راحتی تمامی اطلاعات شما را به گوشی جدید منتقل می‌کند. البته باید حتما یک نسخه از این برنامه را در هر دو گوشی خود داشته باشید.

این اپلیکیشن علاوه بر پشتیبان‌گیری از اطلاعات و برنامه‌های شما می‌تواند کانتکت‌‌، اس ام اس، اکانت‌ها، تنظیمات وای-فای و فهرست تماس شما را هم ذخیره کند.

اقدامات دیگر در مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید

در آخر لازم به ذکر است که انتقال اطلاعات تنها بخش تنظیم گوشی جدید شما نیست. قطعات کارها و تنظیمات بیشتری وجود دارند؛ برای مثال قرار دادن سیم‌کارت و حافظه اس دی، ورود به اکانت گوگل، تنظیم زبان و نصب برنامه‌ها از این دست هستند. انجام این اقدامات تکمیلی را به شما واگذار می‌کنیم.

چندین گزینه مختلف در گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات را به شما پیشنهاد کردیم اما قطعا راه‌های بهتر و آسان‌تر هم برای این کار وجود دارد؛ راه‌هایی که به استفاده شما و میزان اهمیت اطلاعات شما بستگی دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*