بورگوارد BX7

بررسی خودرو بورگوارد BX7 ؛ بازگشت پیرمرد آلمانی به جاده با کمک چینی‌ها

بر اساس اخبار منتشر شده، خودروی بورگوارد BX7 به زودی توسط کیان موتور وارد بازار ایران خواهد شد و به همین دلیل اکنون قصد داریم این شاسی بلند آلمانی را بررسی کنیم.

Borgward یک شرکت خودروساز قدیمی آلمانی است که شاید تا پیش از این کمتر نام آن را شنیده باشید. نزدیک به نیم قرن بود که دیگر خودرویی با لوگوی این برند تولید نمی‌شد اما سرانجام نوادگان کارل بورگوارد تصمیم گرفتند کارخانه‌ای که روزی ورشکست شده بود را دوباره احیا کنند. آن‌ها برای این کار از چینی‌ها کمک گرفتند و تولید محصولات خود را به این کشور شرق آسیا سپردند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده باشند. آن‌ها همچنین با استخدام مهندسان مطرح و کاربلد در دفترهای خود در آلمان، خودروهای جدید را طراحی کردند.

بورگوارد BX7

از مدتی پیش خبر حضور این خودروساز آلمانی در کشورمان به گوش می‌رسد و ظاهرا قرار است شرکت کیان موتور وارنا به عنوان نمایندگی رسمی و واردکننده خودروهای بورگوارد در ایران فعالیت کند. در حال حاضر هر دو مدل بی ایکس 5 و بی ایکس 7 برای ورود به بازار کشورمان برنامه‌ریزی شده‌اند و اکنون در این مطلب قصد داریم به بررسی مشخصات، امکانات، طراحی و تمام ویژگی‌های بورگوارد BX7 بپردازیم.

شرکت خودروسازی بورگوارد برای بازگشت موفق، دست روی کلاس محبوب این روزهای بازار خودرو یعنی SUVها گذاشته است. بی ایکس 7 یک شاسی بلند سایز متوسط لوکس محسوب می‌شود که در دسته خودروهایی مانند آئودی Q5 و بی ام و X3 قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد که این خودرو در بازار ایران نیز باید با خودروهای مانند کیا سورنتو و هیوندای سانتافه به رقابت بپردازد.

بورگوارد BX7

بورگوارد BX7 ابعادی معادل 4.7 متر طول و 1.9 متر عرض دارد و از این نظر به ابعاد آئودی کیو 5 مدل 2013 شبیه است. این شباهت در قسمت‌هایی همچون خطوط سقف، ستون عقب، چراغ‌های عقب و سپر جلو نیز تا حدودی مشاهده می‌شود. در طراحی این خودرو نشانه‌هایی از کپی برداری از خودروهای دیگر به وضوح قابل مشاهده است و ظاهرا همکاری با چینی‌ها تاثیر خود را بر روی بورگوارد گذاشته است. البته این حرف‌ها بدین معنی نیست که بورگوارد BX7 ظاهر جذابی ندارد. نحوه قرارگیری اجزا و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، طراحی بسیار قابل قبولی را ایجاد کرده و در مجموع شاهد خودروی بسیار زیبایی هستیم اما ممکن است برخی کپی برداری‌ها به مذاق مشتریان اروپایی خوش نیاید.

در طراحی بورگوارد بی ایکس 7 به مانند سایر خودروهای این کلاس، از المان‌هایی استفاده شده تا خودرو را اسپورت‌تر نشان دهد. جلوپنجره بزرگ و خطوط تیز روی کاپوت که تا کناره‌های خودرو کشیده شده‌ از جمله همین المان‌های اسپورت محسوب می‌شوند. در قسمت عقب خودرو نیز یک سپر بزرگ و دو خروجی اگزوز باعث جذابیت هر چه بیشتر نمای ظاهری این شاسی بلند آلمانی – چینی شده‌اند.

بورگوارد BX7

شرکت Borgward علاوه بر نسخه معمولی، نسخه TS یا Touring Sports را عرضه می‌کند. این نسخه تغییراتی نسبت به نسخه معمولی دارد که از جمله آن می‌توان به جلوپنجره‌ای با طرح‌های لوزی‌شکل، ورودی هوای عریض‌تر، چرخ‌های بزرگ‌تر و اسپویلر سقف اشاره کرد. هنوز مشخص نیست آیا این نسخه نیز توسط کیان موتور در ایران عرضه می‌شود یا فقط نسخه معمولی آن به بازار کشورمان خواهد آمد.

بورگوارد BX7

بورگوارد BX7 از نظر طراحی فضای داخلی نمره قبولی می‌گیرد. در داشبورد از مواد باکیفیت و پلاستیک نرم استفاده شده و پوشش صندلی‌ها نیز از جنس چرم با دوخت لوزی‌شکل هستند. نوارهای آلومینیومی در تمامی قسمت‌های کابین دیده می‌شوند و محل قرارگیری همه اجزا به بهترین شکل ممکن انتخاب شده‌اند. سیستم اطلاعات و سرگرمی داخل کابین خودرو به نمایشگر 12.3 اینچی مجهز شده و به راحتی به گوشی‌های اندرویدی و آی او اس متصل می‌شود. این سیستم، نسبت به فرمان‌های صوتی راننده نیز حساس است. در نسخه TS، فضای کابین با دو رنگ تزیین شده و برخی آپشن‌ها و تجهیزات که در نسخه معمولی وجود ندارند، به این نسخه اضافه شده‌اند. همچنین برای این خودرو، مدل‌های 5، 6 و 7 صندلی ارائه شده که خریداران می‌توانند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند اما مشخص نیست چنین حق انتخابی برای مشتریان ایرانی هم وجود خواهد داشت یا خیر؟

بورگوارد BX7

در بورگوارد بی ایکس 7 از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژر با قدرت 221 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه استفاده شده است. این پیشرانه در شرکت فوتون چین با همکاری میتسوبیشی ژاپن طراحی شده و در کنار گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قرار خواهد گرفت. سیستم AWD در همه مدل‌ها قرار گرفته است. این سیستم 90 درصد قدرت موتور را در حالت عادی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و در صورت نیاز، این نسبت تغییر پیدا خواهد کرد و قدرت بیشتری به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

برای این شاسی بلند آلمانی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت زیر 10 ثانیه و حداکثر سرعت 206 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. مدل TS از موتور تقویت شده‌ای استفاده می‌کند که قدرت 235 اسب بخار و حداکثر سرعت 208 کیلومتر بر ساعت را در اختیار قرار می‌دهد. همچنین بورگوارد قصد دارد در آینده نزدیک یک مدل هیبریدی را نیز برای این مدل عرضه کند که قدرت کلی 401 اسب بخار و مصرف میانگین 2.2 لیتر در هر 100 کیلومتر را ارائه می‌دهد.

معمولا بیشتر خودروهایی که در چین تولید می‌شوند نمی‌توانند استانداردهای ایمنی اروپایی را با موفقیت پشت سر بگذارند اما بورگوارد BX7 یک استثنا به شمار می‌رود و بنا بر ادعای شرکت سازنده، می‌تواند امتیاز بالایی را در تست‌های تصادف به دست بیاورد. همچنین طیف مختلفی از امکانات ایمنی از جمله 6 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای، کمربند ایمنی برای صندلی‌های ردیف سوم، سیستم هشدار نقاط کور، راهنمای تابلوهای هشداردهنده در خیابان‌ها، هشدار خواب آلودگی و دوربین 360 درجه در این خودرو قرار گرفته‌اند.

بورگوارد BX7

تا به امروز خبر دقیقی در مورد قیمت بورگوارد BX7 در ایران اعلام نشده اما قیمت مدل پایه این شاسی بلند در بازار چین به واحد پولی ایران، حدود 100 میلیون تومان می‌شود و به همین دلیل انتظار می‌رود شاهد فروش BX7 با قیمت 200 تا 250 میلیون تومان در بازار کشورمان باشیم.

قطعا نحوه قیمت‌گذاری این خودرو و تبلیغات و خدمات پس از فروش آن، تاثیر بسزایی در موفقیت آن خواهد گذاشت. پیش از این، داستان مشابه همکاری بورگوارد آلمان با چینی‌ها برای برند انگلیسی ام جی نیز اتفاق افتاده بود اما خودروهای ام جی با عملکرد نامناسب شرکت واردکننده، نتوانستند موفقیت چندانی در بازار ایران کسب کنند. باید دید سرانجام حضور بورگوارد در کشورمان چه خواهد شد و آیا این خودروساز قدیمی می‌تواند مانند سایر خودروسازان آلمانی به موفقیت برسد یا خیر؟

گالری عکس های بورگوارد BX7

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*