تصویربرداری آکوستیک در آیفون 9

احتمال وجود فناوری تصویربرداری آکوستیک در آیفون 9 اپل

پتنت‌های جدیدی که از سوی اپل منتشر شده‌اند، شایعه‌ای جدید مبنی بر وجود فناوری تصویربرداری آکوستیک (صوتی) در آیفون 9 را در فضای مجازی به راه انداخته‌اند.

نسل بعدی آیفون‌ها (که قصد داریم در این مطلب آن را آیفون 9 بنامیم) احتمالا به جای داشتن حسگر اثر انگشت مجزا، دارای یک حسگر اثر انگشت در زیر شیشه صفحه‌نمایش خود خواهد بود که کاملا با صفحه‌نمایش یکپارچه است و برای شناسایی اثر انگشت شما، از تکنولوژی تصویربرداری صوتی (Acoustic Imaging) استفاده خواهد کرد.

با نگاهی دقیق به پتنت جدید اپل، متوجه می‌شویم که این سنسور جدید قرار نیست برای شناسایی اثر انگشت، به طور مستقیم با انگشت شما ارتباط داشته باشد و به همین دلیل است که می‌توان آن را در زیر شیشه صفحه‌نمایش قرار داد؛ یعنی درست جایی که یک مبدل آکوستیک هم ممکن است وجود داشته باشد. در این سیستم گروهی از مبدل‌های آکوستیک حضور دارند که سیگنال‌های پیزوالکتریک را به سمت انگشت کاربر ارسال می‌کنند و امواجی که از آن‌ها برمی‌گردند، اثر انگشت فرد را به گوشی منتقل می‌کنند. جالب است بدانید که پستی و بلندی‌هایی که روی سطح پوست وجود دارند مرزهای آکوستیک مختلفی را طراحی کرده و از روی آن‌ها، الگوهای آکوستیک منحصر به فردی را می‌سازند. نتیجه، شناسایی دقیق اثر انگشت شماست. با وجود این توضیحات، وجود تصویربرداری آکوستیک در آیفون 9 دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

با این وجود، طراحی فناوری تصویربرداری آکوستیک در آیفون 9 ممکن است برای سازنده، سختی‌ها و البته محدودیت‌هایی ایجاد کند. قطعات پیزوالکتریک همیشه در ولتاژهای بالا کار می‌کنند و ولتاژ بالا هم احتمال آسیب رساندن به سنسورهای جریان برق را به دنبال دارد. کمپانی اپل گفته است که قصد دارد این مشکل را توسط یک سیستم کنترلرهای یکپارچه مبدل حل کند.

در ادامه می‌توانید این پتنت‌ها را مشاهده کنید:

تصویربرداری آکوستیک در آیفون 9

تصویربرداری آکوستیک در آیفون 9

قبلا گفته می‌شد که اپل قصد دارد فناوری تصویربرداری آکوستیک را در آیفون 8 قرار دهد اما این کمپانی به علت رو به رو شدن با برخی مشکلات، از انجام این کار در آیفون 8 خودداری کرد؛ شنیده‌ها حاکی از آن هستند که آیفون 8 قابلیت شناسایی اثر انگشت را کاملا حذف کرده و به جای آن از اسکن سه بعدی چهره استفاده می‌کند.

فناوری تصویربرداری آکوستیک چیست؟

تصویربرداری آکوستیک یا همان تصویربرداری صوتی، یک روش تصویربرداری بیومدیکال است که بر اساس ویژگی «اثر فتوشاپی» کار می‌کند. در تصویربرداری آکوستیک، پالس‌های یک لیزر یونیزه نشده با فرکانس رادیویی به بافت‌های بیولوژیک بدن (در این‌جا انگشت) منتقل می‌شود. قسمتی از انرژی منتقل شده، جذب و تبدیل به گرما می‌شود و طی فرآیندهایی، امواج پیزوالکتریک را ایجاد می‌کند. امواج ایجاد شده توسط مبدل‌های مخصوصی دریافت شده و این مبدل آن‌ها را تبدیل به تصویر می‌کند. طی این فرایند، اثر انگشت فرد با بالاترین دقت دریافت شده و به گوشی منتقل می‌گردد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*