نوردهی طولانی یا همان نوردهی درازمدت (Long Exposure Photography) سبکی منحصر به فرد در عکاسی است که در ادامه زیباترین تصاویر مربوط به آن را بررسی میکنیم.
به طور معمول تصاویر ثبتشده توسط دوربینها به صورت لحظهای هستند و تنها فاصلهی زمانی فوقالعاده کوتاهی را به تصویر میکشند، اما سبک نوردهی طولانی در این زمینه کاملا با سایر سبکها متفاوت است؛ هدف از ثبت این گونه تصاویر نمایش گذر زمان در سوژههای مختلف بوده و توهم حرکتی که عکاس با این سری تصاویر به وجود میآورد، به مفهوم نور وابستگی زیادی دارد.
عکسهایی که در ادامه میبینیم، علاوه بر هدف جلب رضایت بیننده به واسطهی زیبایی خیرهکنندهای که دارند، ایدهای از المانهای موردنیاز برای خلق یک اثر نوردهی طولانی را به عکاسان آماتور و غیر آماتور منتقل میکنند. این المانها شامل نورهای مربوط به چراغ خودروها در خیابانی شلوغ، کرمهای شبتاب داخل یک ظرف شیشهای، روشنایی وسایل زیبا و هیجانانگیز شهربازی و موارد دیگری میشوند که اکثرا در زندگی روزمرهی ما وجود دارند.
تصاویری خیرهکننده به سبک نوردهی طولانی
حرکت قطار در شب
تصویر نوردهی طولانی کهکشان راه شیری که بیننده را به یاد اشکال هندسه فراکتال میاندازد.
بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه
چراغهای راهنمایی در گذر زمان
کرمهای شبتاب در جنگلی در ژاپن
حرکت پاروی قایقسوارانی که به ابزار خود لامپهای ال ای دی متصل کردهاند.
تصویری زیبا به سبک نوردهی درازمدت از یک چرخ و فلک بزرگ
کوچک نمایی عکس در هنگام تصویربرداری از درخت کریسمس
وسایل آتشبازی
حرکت کرمهای شبتاب زیر نور خیابان
کدوتنبل جشن هالووین
عکس نوردهی طولانی نشستن هلیکوپتر
حرکت قطار از میان کوههای راکی کانادا
یکی از مهیجترین وسایل شهربازی
چرخ و فلک پارک
اتصال لامپهای ال ای دی چشمکزن به ربات نظافتچی و ثبت تصویر نوردهی درازمدت در فاصله زمانی ده دقیقه
یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در بوداپست که با 30 هزار لامپ ال ای دی پوشانده شده است!
حرکت کرمهای شبتاب در ظرفی شیشهای، در فاصله زمانی سه دقیقه
کوچک نمایی عکس در هنگام تصویربرداری از نور کلیدهای کیبورد
حرکت یک اسکیتباز روی برفِ پوشاند شده با لامپهای کوچک!
تونل مترو
فانوس دریایی
حرکت شگفتانگیز یک ترقه به سمت آسمان
حرکت کرمهای شبتاب در شب
تصویر نوردهی طولانی ز یک ساختمان که توهم انفجار نور در داخل بنا را ایجاد میکند.
نمایی حیرتانگیز از لامپ گدازهای
حرکت راهبهایی شمع به دست در یک کلیسای بزرگ
نور چراغ اتومبیلها در جادهای طولانی
تصویری متفاوت از دو پلهبرقی
ترافیک هوایی بر فراز سان فرانسیسکو
تصویر نوردهی طولانی سخره نوردی که به دستها و پاهایش لامپ متصل کرده است.
قرار دادن نور متغیر بر روی جاروبرقی خودکار
تصویر متفاوت سیاره زمین از دید فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی
حرکت کامیون در جادهای نسبتا خلوت
پرواز هواپیما به سمت آسمان
حرکت حیرتانگیز چرخ و فلک افقی در شب
نمایش پرتاب موشک Delta Iv به سبک نوردهی طولانی
آتشبازی در شب
حرکت قطار در تونل
سقوط لامپهای ال ای دی از آبشاری بلند
تصویری از صدها اسکیبازی که در هنگام عبور از مسیر، در دستان خود چراغ نگه داشتهاند.
حرکت توپ گلفی نورانی
تصویری جالب از چرخش طناب نورانی
عکسی دیگر از جاروی اتوماتیک
وقتی که کاغذهای رنگی به چرخ دوچرخه متصل میشوند!
فانوسهای کاغذی و رقصندهها
پرتاب موشک سایوز به سمت ایستگاه فضایی بین المللی
نمایی متفاوت از یک مسابقه دو ماراتون
پرتاب موشکهای دفاعی به سمت دشمن فرضی
تصویری دیگر از حرکت قطار
لطفا اهل فن جواب سوال من رو بدن. به نظر من بیشتر این تصاویر واقعی نیستن چون در عکاسی با نوردهی طولانی باید تمام اجسامی که حرکت می کنن یک رد از خودشون به جا بذارن، نه اینکه فقط چشمه های نور ردشون مشخص باشه. مثلا در تصویر مربوط به جاروبرقی پس خود جاروبرقی کجاست؟ یا در تصویر کلیسا پس خود راهب ها کجا هستند؟ در تصویر قایق سواران هم هیچ خبری از قایق نیست؟ در مورد بیشتر تصاویر این سوال رو میشه مطرح کرد. در ضمن در برخی تصاویر انگار تمام اشیا و افراد ثابت ایستادن و هیچ تکونی نخوردن تا عکاس از سوژه ی مورد نظرش عکس بگیره، مثلا عکس فانوس ها یا عکس ماراتون
سلام.
نه دوست عزیز
یک بحثی هست. بعضی تصاویر مثل حرکت قطار حرف شما درست هست. چون از ابتدا تا انتها باز بودن دریچه اون قطار داخل کادر هست. پس ردی از قطار باقی میمونه.
اما تصویر سومی از بالا (حرکت هواپیما). هواپیما در همه مسیر نیست در یک لحظه در پایین دریچه و قاب قرار داره و در لحظه بعدی در بالای قاب. و در زمانی که در بالای قاب قرار داره پایین قاب(که قبلا هواپیما اونجا بود) توسط رنگ سیاه(رنگ آسمان) پر شده. و این رنگ سیاه در مدت زمانی که دریچه باز هست اون رد هواپیما رو اصلاح میکنه.
حرف شما این هست که مثلا در تصویر سوم باید هواپیما از ابتدا تا انتها دیده بشه. ولی موقعی که هواپیما بالا هست پایین قاب رنگ آسمان وجود داره و این دو با هم ترکیب میشن. همونطور که مشاهده هم میشه ته رنگ سفید که اثر هواپیما هست مشخصه.
شاید بعضی از دوستان بگن حالا این موضوع چه اهمیتی داره که دارید در موردش بحث و بررسی می کنید! در پاسخ این دوستان باید عرض کرد که در جهان امروز که سیلی از تصاویر جعلی و غیر واقعی در فضای مجازی منتشر میشن، بهتره با دقت و شناخت بیشتری به اطراف بنگریم تا دستمایه و بازیچه نشیم. و اما در پاسخ شما دوست عزیز باید عرض کنم که اتفاقا اون تصویر هواپیما که شما بهش اشاره کردید از بحث برانگیزترین تصاویر هست. چرا که اولا فکر نمی کنم هیچ هواپیمایی با اون زاویه ی نزدیک به عمود اوج بگیره، ثانیا اونجا هیچ باند پروازی مشاهده نمیشه، ثالثا با اون فاصله ای که تصویر گرفته شده و با توجه به عوارض روی زمین، مقیاس ها جور در نمیان و هواپیما نباید چنین پهنایی داشته باشه. بگذریم 🙂
عالی. مخصوصا اون ترقه
با چه دوربینی میشه ازین عکس ها گرفت
با دوربینهای دی اس ال آر و استفاده از تکنیک لانگ اکسپوژر
البته بعضی از دوربینای موبایل مثل نوا ۲ پلاس هم یه مود مخصوص برای این حالت دارن.
خیلی واقعا زیبا بود!!!!