دنياي پي سي ها در سال 2012 دستخوش چه تغييراتي شد

فصل، فصل نگاه به سالی است که گذشت و طبیعی است که می توان تغییرات و اتفاقات مهمی را در لا به لای وقایع 2012 مشاهده کرد. هر چند تمرکز بر روی تبلت ها و تلفن های هوشمند بود ولی در سال میلادی رو به پایان، تغییرات مهمی را نیز در بخش کامپیوترهای شخصی مشاهده کردیم که تأثیرات بزرگی را بر آینده این محصولات خواهد گذاشت.

در سال 2012، نمی شد بدون صحبت کردن درباره تبلت ها و تلفن ها از کامپیوترها سخن گفت. تقریباً تمام تیترها به این اشاره داشتند که کامپیوترهای شخصی خسته کننده شده اند و چیزی نیستند جز تکرار نسل های قبلی. با این حال، گرچه فروش PC راکد بود ولی کمتر کسی پیش بینی می کرد که به این زودی ها فروش تبلت از آن پیشی بگیرد.

شایعات درباره فنای قطعی کامپیوترهای شخصی در آینده نزدیک کاملاً اغراق آمیز هستند و وقایع کلیدی در 12 ماه گذشته را می توان عواقب تغییرات بزرگ در چشم انداز ترسیمی کمپانی ها برای سال های آینده دانست. در ادامه مطلب به 7 رویداد کلیدی که دنیای PC را در سال 2012 تکان دادند، اشاره می کنیم.

ویندوز 8: ورود موفق مایکروسافت به دنیای موبایل یا یک شکست مطلق؟  

عشق یا نفرت، احساس شما نسبت به ویندوز 8 هر چه که باشد عرضه آن بزرگترین رویداد نرم افزاری سال 2012 بود. حالا دیگر همه ما می دانیم که کاشی های زنده، دکمه گمشده استارت، و رابط کاربری لمسی با برنامه هایی که سبک طراحی مدرنی دارند، همه و همه نشانه جدایی از رابط کاربری سنتی ویندوز 7 و نسخه های قبلی ویندوز هستند. کمتر درباره بهبودهای چشمگیر پشت پوسته ویندوز صحبت شده که این می تواند یکی از دلایل ورود آرام ویندوز 8 به بازار باشد. فروش 40 میلیون لیسانس ویندوز 8 که شامل گواهی های فروخته شده به کمپانی ها نیز هست خیره کننده بوده ولی تولید کنندگان سخت افزار و تحلیلگران می گویند که بازار مصرف، یعنی مصرف کننده نهایی، چندان روی خوشی به ویندوز 8 نشان نداده.

5 سال دیگر ویندوز 8 را یک سیستم عامل مهم که با آمدنش دنیای پی سی تغییر کرد بر خواهیم شمرد. پرسش این است که آیا سال 2012 را سالی به یاد خواهیم آورد که در آن مایکروسافت جاه طلبی های موبایل خود را آغاز کرد یا سالی که کاربران مهاجرت از پلتفرم مایکروسافت را آغاز کردند؟ احتمالاً اولی، ولی زمان قاضی بهتری است.

سوپا را بکشید!  

امسال برخی سایت های بزرگ مانند Reddit، ویکیپدیا و گوگل به سایرین پیوستند تا محکم جلوی شوکی که قرار بود به قلب اینترنت وارد شود بایستند. آنها صفحات اول سایت های خود را سیاه پوش کردند تا اعتراضی باشد به دو طرح دولت امریکا برای وضع محدودیت بر اینترنت: یعنی سوپا و پیپا. مخلص کلام اینکه این دو طرح، همه را عصبی کرد زیرا مبهم نوشته شده بود و به طور بالقوه می توانست برای سانسور وبسایت ها بدون کوچکترین نظارت قضایی استفاده شود.

سرانجام طرح ها به طور نامحدود بایگانی شدند ولی یک روز بعد Megaupload.com به خاطر نقض حق تألیف آثار مختلف به زیر کشیده شد، سرور های آن بسته و گردانندگان آن دستگیر شدند و این رفتارها باعث شد که همه از خود بپرسند آیا اساساً دولت امریکای نیازی به تصویب طرح دارد؟ زیرا به راحتی می تواند صاحب یک سایت را که در گوشه دیگری از دنیای قرار دارد دستگیر کند. البته بعدها دولت نیوزلند مجبور به عذرخواهی از کیم داتکام شد زیرا طبق بررسی دادگاه، سازمان های دولتی به طور غیرقانونی جاسوسی او را کرده بودند.

ورود مایکروسافت به دنیای سخت افزار  

تبلت سرفیس یک پست پی سی است؛ نشانی از تصمیم مایکروسافت برای رقابت مستقیم با شرکای سخت افزاری اش و شوکی که بر تمام صنعت کامپیوتر وارد کرد این بود که بسیاری از تولید کنندگان، برنامه های خود برای ارائه تبلت ویندوزی را متوقف کرده یا به تعویق انداختند. اولین جنبه بد قضیه این بود که مایکروسافت با تبلیغات تلویزیونی خود دنیا را فرش کرد، تبلیغاتی که در آنها سرفیس خیلی جذاب تر از محصولات از مد افتاده شرکای سخت افزاری مایکروسافت تصویر می شد!!! بخش بدتر قضیه این بود که این تبلیغات جواب دادند: به نظر می رسد سرفیس با فاصله زیاد، تنها تبلت ویندوز RT/8 است که مردم حاضر به خرید آن هستند.

و از همه بدتر، این بود که استیو بالمر در نامه ای خطاب به سهامداران نوشت که سرفیس تنها سخت افزار مایکروسافت نخواهد بود و در زمان های دیگر این کمپانی دستگاه هایی خاص را برای اهدافی خاص تولید خواهد کرد.

به زیر کشیده شدن HP توسط Lenovo  

گرفتن جایگاه 6 ساله HP در صدر فهرست فروشندگان کامپیوترهای شخصی توسط لنوو، اتفاق بزرگی بود. احتمالاً از آن مهمتر، روشی است که لنوو و ایسوس در پیش گرفته اند و از بلعیدن سهم بازار کمپانی های امریکایی نظیر Dell و HP لذت می برند. در اصل دل و اچ پی در حال سقوط آزاد هستند.

عملکرد ضعیف این کمپانی ها باعث شده که هر دو تمرکز خود را از بازار مصرف بر گرفته و به بازار شرکت ها و سازمان ها بدوزند.با این حال در آن بخش هم باید با ThinkPad  لنوو بجنگند.

هیبریدی ها پا به صحنه می گذارند  

حضور ویندوز 8 شاید آن طور که کمپانی های انتظار داشتند باعث جریان یافتن خونی تازه در رگ های بازار PC نشده باشد ولی یک در تازه باز کرده و آن سیستم عامل لمسی است که می تواند باعث خیزش دستگاه های هیبریدی (تبدیل شونده) شود. کاربران می توانند با خرید یک دستگاه، از آن در دو حالت تبلت و لپ تاپ استفاده کنند و هر زمان لازم بود بین آنها جا به جا شوند. به لطف اندازه و وزن شان، اکثر هیبریدی های ویندوز 8 در کمپ "اولویت اول لپ تاپ" قرار می گیرند و استفاده در حالت تبلت اولویت دوم است.

نمایشگر و ضخامت دستگاه هایی مثل Dell XPS 12 و Lenovo Yoga برای یک لپ تاپ قابل قبول است ولی در نقش یک تبلت، زیاد از حد سنگین و کلفت هستند. این در حالی است که تبلت هایی مثل سرفیس RT و VivoTab از ایسوس رویکرد بر عکسی را در پیش گرفته و اولویت طراحی آنها، استفاده در حال تبلت است اما در عین حال، چنانچه نیاز به استفاده از کیبورد به وجود بیاید، سریعاً می توان آنها را تغییر حالت داد.

جدای از اینکه شما کدام رویکرد را ترجیح دهید، ویندوز با ظاهر جدیدش تولیدکنندگان را مجبور کرده تا به ایده پردازی های جدید درباره محصولات خود بپردازند. گویا هیبریدی ها دارند مفهوم کامپیوتر را از نو تعریف می کنند و این چیز خوبی است.

خیزش مینی پی سی ها  

هیبریدی ها تنها وسایلی نیستند که اکوسیستم PC را دستخوش تغییر کرده اند. با ارائه چندین محصول در اندازه های کوچک که مشخصات و عملکرد آنها بسیار قابل قبول بود، کامپیوترها در کف دست ما جا گرفتند. این مینی پی سی ها قیمت های مناسبی هم دارند که در اصل، علت وجودی آنها است. با محصولی مثل Raspberry Pi که قیمتی در حدود 25 تا 35 دلار دارد، یک نسل جدید محصولات کامپیوتری پا به عرصه گذاشت که به خصوص، مناسب جوان ها برای یادگیری برنامه نویسی و علوم کامپیوتر است. با اتصال مینی پی سی به تلویزیون و مانیتور می توان به راحتی تصاویر بزرگی را از این دستگاه های کوچک دریافت کرد و بدون توجه به جایی که حضور داریم، از یک کامپیوتر شخصی برخوردار می شویم.

مینی پی سی ها کمتر از یک سال است که به میدان آمده اند ولی با این حال خیلی سریع رشد کرده اند و نسخه های جدید آنها در راه است. شما با چند ده دلار می توانید از یک کامپیوتر شخصی کوچک استفاده کنید که گرچه قابل حمل است، ولی فقط در وضعیت غیرقابل حمل، قابل استفاده است!

نبرد AMD و Nvidia در عرصه گرافیک  

و سر انجام، جنگ گرافیکی را داریم که در سال 2012 شدت گرفت. AMD اولین ضربه را با Radeon HD 7970 زد و انویدیا بعد از 5 ماه سکوت تمام، سرانجام GeForce GTX 680 را ارائه کرد و مجدداً تاج پردازش گرافیکی را از AMD ربود، ضمن اینکه 50 دلار ارزان تر یعنی 550 دلار (برای بهترین مدل) نیز بود.

در اکثر سال ها، این تمام چیزی بود که می دیدیم ولی در سال 2012 بازی به اینجا خاتمه نیافت. AMD در ادامه نسخه بهبود یافته گرافیک خود را با نام  Radeon HD 7970 GHz ارائه کرد که از هر نظر عملکردی بهتر از GTX 680 انویدیا داشت. این رقابت از این منظر مهم است که احتمالاً در سال آینده باعث ارائه مدل های بهتر و در نتیجه تأمین نظر مشتریان خواهد شد.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*