برقراری تماس با استفاده از پنل‌های خورشیدی نوکیا

 

پروژه تحقیقاتی نوکیا برای شارژ تلفن‌های همراه از طریق انرژی خورشیدی کامل شد. بنابراین آیا خورشید می‌تواند تلفن همراه شما را شارژ کند؟
 
نوکیا به طور مستمر در حال انجام تحقیقات برای بهبود بازده انرژی و پیشنهادات پایدارتری برای کاربران گوشی‌های تلفن همراه است. پروژه انرژی خورشیدی برای شناسایی زیست‌پذیری و سهولت شارژ تلفن‌های همراه با انرژی خورشید طراحی شده بود. این ایده، امکانات شارژ تلفن همراه را در شرایطی که کاربر به جریان الکتریستیه برای شارژ تلفن همراه دسترسی ندارد یا جریان برق پایدار نیست، مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
نوکیا پروژه خود را با تولید یک گوشی نمونه یا پروتوتایپ آغاز کرد. این گوشی به یک پنل شارژ خورشیدی مجهز بود که در قاب پشت گوشی برای برداشت انرژی خورشید استفاده شده بود. این تلفن همراه، توسط گروهی متشکل از 5 نفر تابستان سال گذشته در محیط‌های مختلف مورد آزمایش قرار گرفت. دو نفر از آنها در قطب شمال، یکی در جنوب سوئد، دیگری در کنیا و پنجمین عضو تیم آزمایش در دریای بالتیک در حال کشتیرانی بود.
 
نوکیا می‌خواست این پروژه تا آنجا که ممکن است آشکارا و بی‌درنگ باشد. به همین منظور وبلاگی (Nokia Solar Charging) برای آن ایجاد شد. خوانندگان این وبلاگ می‌توانند کارهایی که اعضای تیم در حال انجام آنها بودند را دنبال کرده، پیشرفت و نتیجه پروژه را ببینند و نظرات خود را در این مورد در وبلاگ ارائه دهند. علاوه بر گزارش آزمایش‌ها، ده مقاله فنی در مورد انرژی خورشیدی و مصرف آن در وبلاگ منتشر شده است. این ایده برای تقویت علاقه مردم و افزایش اطلاعات آنها در این مورد بود.
 
میزان شارژ بستگی به عوامل زیادی دارد
 
آزمایش‌ها نشان داد که شارژ گوشی تنها با استفاده از پنل انرژی خورشیدی در قاب پشت امکان‌پذیر بوده، اما با چالش‌هایی همراه است.
 
هنگامی که گوشی‌های نمونه به دقت نصب شوند، در بهترین حالت قادر خواهند بود انرژی خورشیدی را برداشت ‌کنند تا گوشی در حالت استندبای باقی بماند و مدت زمان مکالمه  با آن هم محدود خواهد بود. به این معنی که قبل از آنکه راهکاری قابل اجرا و مطمئن حاصل شود، هنوز کارهای دیگری باید انجام شود. چالش قابل توجهی که وجود داشت، محدودیت در اندازه قاب پشت گوشی بود که میزان شارژ باتری را محدود می‌کرد.
 
علاوه بر آن، برای اطمینان از عملکرد صحیح گوشی، لازم است که پوشاندن پنل خورشیدی برای محافظت از آن در برابر شرایط جوی، پنل را تحت تاثیر قرار ندهد.
 
مقدار شارژی که توسط گوشی برای استفاده تولید می‌شود، تنها به شرایط جوی و میزان انرژی خورشید بستگی ندارد. فاکتورهایی مانند سبک زندگی و زاویه تابش نور نیز تاثیرات مشخصی در میزان شارژ تولید شده دارند.
 
   
 
بیشترین میزان شارژ در کنیا تولید شد، زیرا هیچ کمبودی از نظر انرژی خورشید و گوشیِ مورد آزمایش وجود نداشت. آموس نگهبانی است که همیشه یک جا مستقر است. نوکیا از پروفایل انرژی گوشی او می‌توانست ببیند که او کاربر فعالی است، زیرا به رادیو زیاد گوش می‌کند و تماس‌های تلفنی زیادی دارد.
 
خلاف این حالت در دریای بالتیک اتفاق افتاد و میزان انرژی خورشید به میزان زیادی بستگی به موقعیت زمان و ماه‌های سال داشت. اما حتی در ماه‌های تابش خورشید در فصل تابستان، زایه خورشید نسبتا کم بود و سایه زیادی وجود داشت. اگر کاربر مدام در حال حرکت بود، گوشی میزان شارژ کمی دریافت می‌کرد. با این حال، ضبط این آزمایش در دریای بالتیک با موفقیت انجام شد، ایکا، فرد آزمایش‌کننده، هنگامی که در منزل مسکونی با آن کار می‌کرد، می‌توانست گوشی خود را از این طرف خانه به آن طرف ببرد تا رد نور خورشید را دنبال کند.
 
افزون بر این، هنگامی که فرد آزمایش‌کننده مثلا گوشی را در یک قاب نگهدارنده در اطراف گردن قرار می‌داد و با خود به بیرون از منزل می‌برد، انصافا نتایج خوبی حاصل شد.
 
اگرچه، این لزوما شیک‌ترین یا راحت‌ترین نحوه قرار گرفتن نیست و راهکار دیگری نیاز است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*