جسم بین ستاره ای در منظومه شمسی

حضور اولین جسم بین ستاره ای در منظومه شمسی ؛ مهمان ناخوانده برای خورشید و سیارات آن

در روزهای گذشته، ستاره‌شناسان به تماشای حضور اولین جسم بین ستاره ای در منظومه شمسی نشستند؛ مهمانی ناخوانده که از منظومه همسایه به ملاقات خورشید و سیارات آن آمد.

تاکنون همه سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی که توسط ستاره‌شناسان رصد شده، از فضای داخلی منظومه شمسی بوده‌اند. اما در روزهای گذشته، ستاره‌شناسان موفق به اکتشاف نخستین بازدیدکننده از فضای بیرونی منظومه شمسی شدند. مشاهدات اولیه حکایت از آن داشت که حضور این جسم بین ستاره ای در منظومه شمسی ، به علت فرار از کشش گرانشی ستاره‌ای در منظومه همسایه صورت گرفته است؛ درست مشابه پدیده‌ای که در منظومه شمسی ما نیز رخ می‌دهد.

بررسی‌های دانشمندان، در تاریخ 18 اکتبر و به کمک تلسکوپ پن-استارز 1 (Pan-STARRS 1) در هاوایی (Hawaii) و توسط اتحادیه نجومی بررسی ریزسیاره‌ها انجام گرفت. حضور این جسم بین ستاره ای در منظومه شمسی و وضعیت گردش آن، ستاره‌شناسان را بر آن داشت که این جسم ناشناخته را به عنوان یک دنباله‌دار معرفی کنند.

گرت ویلیامز (Gareth Williams) به عنوان معاون اتحادیه نجومی بررسی ریز‌سیاره‌ها در این باره گفت:

اگر مشاهدات بعدی، ماهیت غیر معمول گردش این جسم را تایید کند، در این صورت می‌توان آن را اولین جسم بین ستاره ای در منظومه شمسی نامید.

سرعت این جسم بین ستاره ای به اندازه‌ای بالاست که حتی خورشید نیز نمی‌تواند آن را در کشش گرانشی خود به دام بیندازد!

با فرض اینکه در اینجا با یک دنباله‌ دار سر و کار داشتیم، ستاره‌شناسان آن را با عنوان “C/2017 U1” نام‌گذاری کردند. اما در تاریخ 25 اکتبر، تصویر دیگری توسط تلسکوپ وی‌ال‌تی (Very Large Telescope) در کشور شیلی به ثبت رسید و ویژگی‌های این جسم بین ستاره‌ای، هیچ شباهتی به مشخصه‌های یک دنباله‌دار نداشت.

اکنون، این جرم آسمانی با عنوان “A/2017 U1” نام‌گذاری شده و ویژگی‌های جالب توجهی را در خود دارد.

جسم بین ستاره ای در منظومه شمسی

این جسم بین ستاره‌ای، در تاریخ 9 سپتامبر از فاصله 37 کیلومتری خودرشید گذر کرد. با توجه به این فاصله و میزان حرارت بسیاری بالای خورشید، ستاره‌شناسان انتظار داشتند که این جسم آسمانی توسط خورشید سوزانده شود. اما سرعت بسیار بالای آن، از این امر جلوگیری کرده است. بررسی‌های اولیه دانشمندان نشان می‌دهد که سرعت تقریبی این سیارک ، چیزی در حدود 26 کیلومتر بر ثانیه است.

همان‌طور که تصور می‌کنید، این سیارک اسرارآمیز؛ یافته‌های تازه و عجیبی را برای ستاره‌شناسان به ارمغان آورده است. اکنون زمان بسیار مناسبی برای مطالعه و بررسی دقیق‌تر این سیارک وجود دارد؛ چرا که در آینده‌ای نزدیک، این مهمان ناخوانده منظومه شمسی را برای همیشه ترک می‌کند. سیارک A/2017 U1، در تاریخ 14 اکتبر از فاصله 24 میلیون کیلومتری زمین گذر کرد.

کارشناسان تخمین زده‌اند که طول این جسم، حدودا 160 متر است. ولی هنوز اطلاعات چندانی از نقطه آغازین ماجراجویی این سیارک، اطلاعاتی در دست نیست. نرخ گریز از مرکز این جرم آسمانی برابر با 1.19 و شیب آن 122 درجه است. ستاره‌شناسان با بررسی این پارامترها، این جسم را یک مهمان ناخوانده برای منظومه شمسی نامیده‌اند.

به عبرات دیگر، اگر فکر می‌کنید که شکل مداری سیارات موجود در منظومه شمسی، همانند یک دیسک است، سیارک A/2017 U1 با سرعتی بسیار بالا از دام گرانشی خورشید نیز فرار کرده و اکنون در آستانه خروج از منظومه شمسی است.

همزمان با رصد این جسم، بحث در مورد نقطه آغازین آن نیز شروع شده است. گروهی از ستاره‌شناسان پیش‌بینی کرده‌اند که سیارک A/2017 U1، از ستاره کرکس نشسته (Vega) به بازدید از منظومه شمسی آمده است. تاکنون، چند دنباله‌دار مختلف از فضای خارج از منظومه شمسی، به بازدید از خورشید و سیارات آن آمده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به دنباله‌دار “96P/Machholz” اشاره کرد، اما تاکنون، هیچ سیارکی از فضای بیرونی به منظومه شمسی راه پیدا نکرده بود.

ستاره‌شناسان در نظر دارند که تا آخرین لحظه ممکن، حرکات این سیارک را مورد بررسی قرار دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*