تقويم مهمترين رويداد هاي نجومي سال 2013

 سال جدید میلادی با وقایع نجومی دیدنی از جمله گذر دو ستاره دنباله‌دار PANSTARRS و ISON همراه است و در ماه امسال، می‌توان دست کم شاهد یک رویداد نجومی بود. در ادامه با تقویم رویدادهای نجومی سال 2013 میلادی در خدمت شما هستيم با گجت نيوز همراه باشيد.

21 ژانویه- مقارنه نزدیک ماه و مشتری

ساکنان آ‌مریکای شمالی شاهد مقارنه و عبور ماه از بخش جنوبی سیاره مشتری خواهند بود که نزدیک‌ترین مقارنه تا سال 2026 میلادی محسوب می‌شود.

2 تا 23 فوریه – نمای زیبای عطارد

سیاره عطارد در غرب آسمان و کمی پس از غروب خورشید در نمای زیبا قابل مشاهده خواهد بود.

10 تا 24 مارس – دنباله‌دار PANSTARRS

این دنباله‌دار ژوئن 2011 به وسیله تلسکوپ Pan – STARRS1 در هاوایی شناسایی شده است و در مدت دو هفته، در بهترین شرایط رصدی قرار می‌گیرد.
در این زمان دنباله‌دار PANSTARRS در نزدیک‌ترین فاصله با خورشید (45 میلیون کیلومتری) یا 164 میلیون کیلومتری زمین قرار می‌گیرد؛ این دنباله‌دار درخشان در غرب – شمال غرب آسمان دقایقی پس از غروب خورشید قابل مشاهده خواهد بود.

25 آوریل – ماه گرفتگی جزئی

در خسوف جزئی کمتر از دو درصد قطر ماه در سایه زمین فرود می‌رود؛ ساکنان اروپا، آفریقا، استرالیا و بیشتر مناطق آسیا شاهد این پدیده نجومی خواهند بود.

9 می – گرفتگی حلقوی خورشید

کسوف حلقوی موسوم به «حلقه آتش خورشید» که کلا شش دقیقه و چهار ثانیه به طول می‌انجامد؛ در این زمان دیسک ماه حدود 4.5 درصد کوچکتر از دیسک خورشیدی است و تنها حلقه‌ای از اطراف خورشید قابل مشاهده است.

24 تا 30 می – رقص سیارات عطارد، زهره و مشتری

سیارات عطارد، زهره و مشتری کمی پس از غروب خورشید چرخش زیبایی در اطراف یکدیگر داشته و یکی پس از دیگری موقعیت خود را تغییر می‌دهند.

23 ژوئن – پدیده ابر ماه

زمانی که ماه کامل در نزدیک ‌ترین فاصله از مدار خود با زمین قرار می گیرد، پدیده «ابر ماه» (supermoon) ایجاد می شود.
در نزدیک‌ترین نقطه با زمین در سال 2013 و در فاصله 356 هزار کیلومتری با زمین قرار می‌گیرد و چهره ابر ماه در آسمان دیده می‌شود.

12 آگوست – بارش شهابی برساوشی

زیباترین بارش شهابی برساوشی (Perseid Meteor Shower) با میانگین 90 شهاب در هر ساعت، در میانه فصل تابستان روی خواهد داد.

18 اکتبر – خسوف نیم سایه ای

ساکنان آسیا، اروپا، آفریقا مناطق مرکزی در شرق آمریکای شمالی شاهد پدیده ماه گرفتگی نیم سایه ای خواهند بود.

3 نوامبر – خورشید گرفتگی دوگانه (هیبریدی)

خورشید گرفتگی دوگانه (Hybrid Eclipse) که ترکیبی از کسوف کامل و حلقوی است، در آفریقای مرکزی اوگاندا، کنیا و کنگو قابل مشاهده است.

اواسط نوامبر تا اوایل دسامبر – ستاره دنباله‌دار ISON

ماه سپتامبر 2012 میلادی دو منجم آماتور با استفاده از تلسکوپ شبکه نوری علمی بین المللی (ISON)‌ موفق به کشف دنباله‌دار جدیدی شدند.
این دنباله‌دار بسیار درخشان ISON نامگذاری شده است و پس از ورود به منظومه شمسی، در نزدیک‌ترین فاصله با خورشید یعنی در فاصله 1.2 میلیون کیلومتری قرار می‌گیرد و حتی در نور روز نیز قابل مشاهده است.

13 و 14 دسامبر – بارش شهابی جوزایی

روزهای پایانی سال 2013 میلادی نیز با یک بارش شهابی جوزایی (Geminid Meteor Shower) همراه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*