جایگاه شرکت های بزرگ IT در میان برندهای برتر جهان

 

طبق سنت هر ساله، بلومبرگ روز دوشنبه گزارش برترین برندهای سال 2011 دنیا را منتشر کرد. این رده بندی بر اساس ۵ معیار ثابت همیشگی بلومبرگ و البته مستثنی کردن برندهایی که اطلاعات آنها به صورت عمومی در دسترس نیست، انجام می شود. نکته جالب این گزارش، جایگاه ویژه شرکت های آی تی در میان برترین های دنیا است.
 
مانند سال قبل رتبه اول متعلق به کوکا کولا بود. اما رتبه دوم متعلق به جناب IBM است که با ارزش ۶۹.۹۰ میلیارد دلار، رشدی ۸ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. مایکروسافت و گوگل هم در حالی سال 2011 را به پایان رساندند که در رده سوم و چهارم جدول باارزش ترین برندها ایستاده اند.
 
اینتل با افزایش ۱۰ درصدی ارزش و در اختیار داشتن برندی به قیمت ۳۵.۲۱ میلیارد دلار مقام هفتم را به خود اختصاص داده است. جایگاه هشتم هم در اختیار اپل قرار گرفته که با رشد ۵۸ درصدی و صعود ۹ پله ای در سال 2011، هم اکنون ۳۳.۴۹ میلیارد دلار ارزش دارد. به همین ترتیب HP در مقام دهم، سیسکو در مقام سیزدهم، نوکیا با ۱۵ درصد کاهش ارزش در مقام چهاردهم، سامسونگ در مقام هفدهم، اوراکل در مقام بیستم، آمازون در جایگاه بیست و ششم و سونی در پله سی و پنجم ایستاده اند.
 
اما بگذارید به برخی از نکات جالب این رده بندی بپردازیم. نوکیا و نینتندو به ترتیب با ۱۵ و ۱۴ درصد، بیشترین کاهش ارزش در سال گذشته را تجربه کرده اند. و در مقابل اپل و آمازون با ۵۸ و ۳۲ درصد، بیشترین افزایش ارزش برند را از آن خود کرده اند. اپل اولین بار در سال 2009 توانست با ارزش برند ۱۵.۴ میلیارد دلاری خود را در میان ۲۰ برند برتر جهان جای کند. آمازون با ۱۰ پله صعود و اپل با ۹ پله صعود، بیشترین جهش را در جدول سال 2011 ثبت کرده اند. مایکروسافت علی رغم در اختیار داشتن جایگاه سوم، نسبت به سال قبل کاهش ۳ درصدی ارزش برند را شاهد بوده و گوگل افزایش ۲۷ درصدی را تجربه کرده. سامسونگ هم با رشد ۲۰ درصدی و ارزش ۲۳.۴۳ میلیارد دلاری خود، جایگاه هفدهم را تصرف نموده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*