کشف منظومه شمسي بيگانه در اطراف خوشه ستاره‌اي نزديک

 خوشه ستاره‌ای Hyades در فاصله 150 سال نوری با زمین واقع شده و نزدیک‌ترین خوشه به منظومه شمسی محسوب می‌شود که احتمالا میزبان سیارات فراخورشیدی است.اخترشناسان از مدت‌ها قبل معتقد بودند که برخی از این ستارگان می‌توانند میزبان سیارات فراخورشیدی باشند و به نظر می‌رسد که اسرار این خوشه ستاره ای مرموز حل شده است.

 تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) به سرپرستی پروفسور «بن سوکرمان» موفق به کشف شواهدی شده‌اند که نشان می‌دهد، جو یک کوتوله سفید در خوشه ستاره ای Hyades مملو از مواد سنگی از سیارک های کشیده شده بسمت مدار یک ستاره ابر پر جرم در حال مرگ است.

تیم تحقیقاتی نشانه هایی از گرد و غبار سیارک را شناسایی کرده اند که نخستین نمونه در سیستم خوشه ستاره ای Hyades محسوب می‌شود.بطور معمول جو کوتوله های سفید پاک هستند، اما محققان با استفاده از طیف سنج بسیار حساس در رصدخانه کک در هاوایی نشانه هایی از 10 عنصر سنگین از جمله کلسیم را در جو آنها کشف کردند.

پروفسور «سوکرمان» تأکید می کند:

وجود گرد و غبار سیارکی نشان می دهد، اجرام بزرگتر مانند سیارات فراخورشیدی یا حتی یک سیستم کامل خورشیدی می تواند در مدار کوتوله سفید وجود داشته باشد.

نتایج این کشف اوایل ماه جاری میلادی در نشست سالانه انجمن نجوم آمریکا ارائه شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*