موزه علوم لندن ميزبان ربات انسان نما فوق پيشرفته REX

رکس نام ربات جالبی است که به شکل انسان ساخته شده و قرار است حداقل یک ماه در موزه‌ی علوم لندن به نمایش گذاشته شود. رکس یک انسان مصنوعی دو متری است که با استفاده از پیشرفته‌ترین اعضای مصنوعی و تکنولوژی‌های زیستی ساخته شده است. در ادامه مطلب می‌خواهیم نگاهی به اعضای عجیب و شگفت‌انگیز رکس بیاندازیم و ببینیم زیر پوست این ربات چه می‌گذرد.

عبارت Rex مخفف Robotic Exoskeleton می‌باشد که معنایی جز استخوان‌بندی رباتی ندارد. رکس برای مستندی از شبکه‌ی 4 تلویزیون بریتانیا با عنوان "چگونه یک انسان رباتی بسازیم" ساخته شده و چیزی حدود 1 میلیون دلار هزینه در بر داشته است. از روز 7 فوریه تا 11 مارس سال جاری شاهد نمایش این ربات در موزه‌ی علوم لندن خواهیم بود و بعد از آن پروازی به موسسه‌ی اسمیسونین در واشنگتن خواهد داشت. همان موسسه‌ای که فیلم "شب در موزه: مبارزه‌ی اسمیسونین" در سال 2009 در آن ساخته شد و حالا با وجود رکسی که زنده و آماده به کار است، همه چیز ساده‌تر خواهد شد.

ریچارد واکر و متیو گادن دو ربوتیست انگلستانی که در کمپانی شدو روبوت لندن فعالیت می‌کنند، مسئولیت مونتاژ تمام اجزای این ربات انسانی را بر عهده داشتند. ماهیچه‌های مصنوعی، ارگان‌ها و سایر قطعات توسط 18 کمپانی و دانشگاه مختلف تهیه شده تا در نهایت رکس متولد شود. جمجمه‌ی رکس بر اساس جمجمه‌ی برتولت میر، روانشناس سوییسی که خودش هم یک دست رباتی دارد و مجری برنامه‌ی اخبار شبکه‌ی 4 بریتانیا می‌باشد، مدل شده است.

و اما نکات جالبی در مورد اعضای و قابلیت‌های رکس پیشرفته: رکس دارای یک بازوی خودآموز است که تا 26 درجه می‌چرخد، عینک رکس تصاویر را به میکروچیپ درون رتینای چشم ارسال کرده تا اطلاعات برای کامپیوتر مغز ربات فرستاده شوند، خون مصنوعی! ریه‌های مصنوعی و حتی لوز‌المعده‌ی مصنوعی که هورمون انسولین در آن به شکل ژل وجود دارد و هرگاه مقدار گلوکز زیاد باشد، نرم شده و به حالت مایع در می‌آید، کلیه‌ی مصنوعی که خودش را تنظیم می‌کند و سیستم سیلیکونی فیلتر آن در ابعاد نانو ساخته شده است، قوزک پا که با استفاده از سیستم موتور و فنر، رفتار ماهیچه‌ی پشت ساق پای انسان و زردپی آشیل را تقلید می‌کند و در نهایت یک قلب مصنوعی که با باتری کار می‌کند.

بله، بسیار جالب و شبیه انسان شده، امروزه اتومبیل‌های هیبرید تدریجاً متداول می‌شوند ولی بالاخره زمانی هم می‌رسد که خود ما هیبرید شویم و از اعضای مصنوعی در کنار اعضای واقعی بدن خود بهره ببریم. اما شاید هم این ایده به واقعیت تبدیل نشود و انسان از به کارگیری اعضای مصنوعی اجتناب کند و در مورد خود رکس، آیا بعد از بازگشت از اسمیسونین آمریکا دمونتاژ می‌شود یا به همین شکل باقی می‌ماند؟

در پایان توجه شما را به ویدیویی از این ربات شگفت‌انگیز جلب می‌نمائیم:


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*