معرفي رسمي مشخصات پلي استيشن 4 سوني

بالاخره پس از مدتها انتظار سوني امروز پلي استيشن 4 را طي يک کنفرانس اختصاصي در شهر نيويورک معرفي کرد دستگاهي که به گفته سوني چيزي فراتر از يک کنسول بازي معمولي است و آن را جهشي بزرگ معرفي نمود.در ادامه با معرفی کامل پلی استیشن 4 سونی با گجت نیوز همراه باشید.

پلی استیشن 4 از نظر سخت افزاری به معماری سوپرشارژ PC تجهیز شده است که برپایه x86 است و واحد پردازش گرافیک آن به شدت ارتقاء یافته است. در کنسول جدید سونی از 8 گیگابایت حافظه GDDR5 فوق سریع بهره گرفته شده است. همانطور که پیش‌تر به بیرون درز کرده بود دسته بازی پلی استیشن 4 که DualShock 4 نامیده شده از یک تاچ‌پد شبیه به ویتا بهره می‌برد. یک نوار لامپی نیز در پشت دسته وجود دارد که بازیکن را تشخیص می‌دهد.

مشخصات فنی دقیق پلی استیشن 4

    یک تراشه  8 هسته‌ای Jaguar ساخت AMD به همراه گرافیک Radeon با قدرت پردازش 1.84 ترافلاپ
    8 گیگابایت حافظه GDDR5
    دیسک سخت داخلی
    بلو-ری 6x و دی وی دی 8x
    USB 3.0 و پورت آگزیلری
    شبکه گیگابایت اترنت و وای فای و بلوتوث 2.1
    خروجی HDMI، آنالوگ AV و صدای اپتیکال S/SPIF
    دسته DualShock 4 با دو تاچ‌پد خازنی، ژیروسکوپ سه محوره، شتاب سنج سه محوره، ویبراتور، نوار لامپی با سه رنگ مختلف، اسپیکر مونو، پورت میکرو USB، جک هدست، باتری داخلی 1000 میلی آمپرساعت
    دوربین Eye Camera با رزولوشن 1290 در 800 پیکسل، فاصله کانونی f/2.0، زاویه دید 85 درجه، حداقل فاصله برای فوکوس 30 سانتی متر، میکروفن 4 کاناله

پلی استیشن 4 مجهز به دوربین سه بعدی (3D) است که از طریق نوار لامپی پشت دسته ها، امکانات کنترلی بسیاری را میسر می‌سازد. خود کنسول بازی نیز مجهز به یک پردازنده 8 هسته‌ای قدرتمند است که قادر به پردازش 2 ترافلاپ بوده و توانایی رندر آنی 30 هزار چندضلعی را دارد. برای مقایسه بهتر لازم است بدانید که پلی استیشن 3 قادر به رندر 15 هزار چندضلعی بود. گرافیک این کنسول نیز ساخت AMD و از خانواده Radeon است.
در پلی استیشن 4 کاربر می‎‌تواند تنها با فشار دادن دکمه پاور به راحتی بازی را موقتا متوقف نموده و با فشار مجدد آن دکمه بلافاصله بازی را ادامه دهد. نسل جدید کنسول بازی خانگی سونی دارای یک تراشه اختصاصی ثانویه است که برای دانلود و آپلود طراحی شده است، یعنی حتی وقتی کنسول خاموش است، باز هم عملیات دانلود و آپلود فایل‌ها متوقف نمی‌شود.

{photo}91/12/03/1{/photo}

نکته جالب دیگر در پلی استیشن 4 امکان بازی پیش از اتمام دانلود کامل آن است. یعنی در حین دانلود بازی، امکان شروع بازی وجود دارد و همزمان با بازی، دانلود آن نیز دنبال می‌شود. کاربران می‌توانند ویدیو مربوط به بازی خود را نیز آپلود نموده و با دیگران به اشتراک بگذارند. سونی برای کاهش حجم ویدیو پیش از آپلود، آن را فشرده می‌کند تا پهنای باند کمتری مصرف شود. به این ترتیب کاربران می توانند کارهای خارق‌العاده‌ای که در بازی‌ها انجام می‌دهند مانند رکوردهای تازه و غیره را به راحتی با دوستان و کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. سونی در این کنفرانس اعلام کرد که ما اشتراک گذاری ویدیو را در پلی استیشن 4 به راحتی اشتراک گذاری اسکرین شات در دنیای امروز کرده‌ایم.
سونی تمرکز ویژه‌ای بر امکانات اجتماعی داشته و آن را فراتر از یک چت ساده، کرده است. در پلتفرم پلی استیشن 4 کاربران می‌توانند به دیگران اجازه دهند تا بازی آن‌ها را بصورت زنده تماشا کنند. کاربران همچنین می‌توانند از طریق تلفن هوشمند یا ابزارهای قابل حمل دیگر ویدیوهای آپلود شده دیگران را مشاهده کنند.

سرویس‌های فیس بوک و شبکه استریم ویدیویی Ustream نیز با پلی استیشن 4 سازگار شده‌اند و دسترسی به آن‌ها نیز وجود دارد.

سونی از فناوری‌های شرکت Gaikai که پیش‌تر آن را تصاحب کرده بود در پلی استیشن 4 بهره برده است. سونی اعلام کرد با بکارگیری فناوری Gaikai و فروشگاه پلی استیشن، شما قادر خواهید بود تا هر بازی را بصورت مجانی و آنی آزمایش نموده و در صورت تمایل آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و در نهایت اگر آن را پسندید خریداری نمایید.
هرچند سونی مثال واضحی را برای این قابلیت نمایش نداد اما اعلام نمود که دسته DualShock 4 دارای دکمه Share است که اشتراک گذاری محتوا را آسان می‌کند.

سونی در این کنفرانس تمرکز ویژه‌ای نیز بر روی کنسول دستی ویتا داشت، کنسولی که هنوز موفقیت چندانی را به همراه نداشته است. سونی اعلام کرد که تولیدکنندگان بازی می‌توانند از ویتا به عنوان صفحه ثانویه بازی استفاده کنند و محصولات خود را طوری طراحی نمایند که کاربر بتوانند از ویتا و پلی استیشن 4 همزمان یا در کنار یکدیگر استفاده کند.

متاسفانه امکان اجرای بازی‌های پلی استیشن 3 بر روی پلی استیشن 4 وجود ندارد و خبری از استریم این بازی‌ها از طریق سرویس ابری و موارد مشابه نیز نیست! اما سونی اعلام نموده که در تلاش است تا بازی‌های پلی استیش را بر روی هر ابزاری در دسترس قرار دهد!

سونی از قیمت و زمان عرضه پلی استیشن 4 صحبتی به میان نیاورد و احتمالا اطلاعات تکمیلی را در E3 منتشر خواهد کرد.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*