کنجکاوي به دنبال آب در دل سنگ هاي مريخي

 مریخ نورد کنجکاوی با کمک مته حفاری در دل یک سنگ باستانی نفوذ کرده و قرار است با نخستین آنالیز نمونه پودر بدست آمده، احتمال وجود آب در سیاره سرخ را مورد مطالعه قرار دهد.مریخ نورد کنجکاوی در تاریخ هشتم فوریه برای نخستین بار از ابزار مته حفاری برای نفوذ بداخل یک سنگ مریخی استفاده کرد؛ این ابزار پیش از این بر روی هیچ یک از مریخ نوردهای ناسا نصب نشده بودند.

 «اسکات مک کلاسکی» از مهندس مریخ نورد کنجکاوی در نشست خبری روز چهارشنبه تأکید کرد: با انتقال پودر نمونه سنگ حفاری شده بداخل بیلچه، نخستین مرحله استفاده از ابزار مته با موفقیت تکمیل شد.

در تصاویر منتشر شده از سوی آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا، یک قاشق از پودر بدست آمده از مته حفاری به درون بیلچه مخصوص کنجکاوی منتقل شده است؛ این نمونه پودر خاکستری از عمق پنج سانتی متری سطح سنگ تهیه شده و با کمک دو ابزار علمی داخل مریخ نورد مورد آنالیز و پردازش قرار خواهد گرفت.

در اثر اکسیداسیون ناشی از اشعه فرابنفش خورشید، خاک سیاره مریخ سرخ رنگ است، اما رنگ نمونه پودر از دل سنگ باستانی کاملا متفاوت است.

«لوئیس جاندورا» مهندس ارشد سیستم نمونه های مریخ نورد تأکید می کند:

داشتن قابلیت حفاری سنگ در مریخ نورد یک پیشرفت بسیار مهم تلقی می شود که امکان بررسی لایه های درونی سنگ های باستانی با قدمت سه تا چهار میلیارد سال و یافتن نشانه های احتمالی آب را فراهم می کند.

مریخ نورد کنجکاوی در نزدیکی دهانه گیل مستقر است و سنگ های این منطقه دارای سابقه غنی زمین شناسی و پتانسیل ارائه اطلاعات در خصوص برخورد احتمالی با جریان های آب هستند؛ این سنگ ها دارای رگه ها و اشکال کروی مشابه سولفات کلسیم هستند که در نمونه سنگ های زمین که در کنار جریان آب قرار داشته اند، دیده می شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*