گلکسی نوت 9 سامسونگ به تراشه‌های 7 نانومتری تجهیز نمی‌شود

بر خلاف شایعات، گلکسی نوت 9 سامسونگ (Samsung Galaxy Note 9) به تراشه‌های 7 نانومتری تجهیز نخواهد شد. اما آیا مدیران برنامه جدیدی برای این فبلت محبوب دارند؟

گوشی های سری گلکسی S9 در دو نسخه مختلف با تراشه‌های اسنپدراگون 845 و اگزینوس 9810 و فناوری ساخت 10 نانومتری LPP به دست کاربران خواهند رسید. تولید انبوه این تراشه‌ها در حالی آغاز شده است که اکتبر سال گذشته، مدیران از آماده بودن پروسه ساخت 8 نانومتری خبر داده بودند. انتشار این اطلاعات و گزارش‌های مختلف سبب شده بود تا برخی تصور کنند این تراشه‌های جدیدتر، تا پایان سال 2018 میلادی آماده به‌کارگیری در تلفن های هوشمند می‌شوند. ولی بر خلاف آیفون Xs پلاس، خبری از تراشه‌های جدیدتر با معماری 7 نانومتری در گلکسی نوت 9 سامسونگ نخواهد بود.

به تازگی مدیران این کمپانی کره‌ای‌ در بیانه‌ای مطبوعاتی، از انتظارات خود در رابطه با افزایش درآمدها سخن گفته‌اند:

در سه ماهه نخست، انتظار می‌رود درآمدهای حاصل از تولید نسل دوم تراشه‌های 10 نانومتری برای گوشی های پرچمدار امسال افزایش کند.

اگرچه اینجا مستقیما اشاره نشده است، ولی به نظر می‌رسد تولید انبوه چیپست‌های 7 نانومتری در سال جاری میلادی آغاز نخواهد شد.

در سال 2018، سامسونگ فرآیندهای ساخت 8 و 11 نانومتری را برای برآورده کردن نیاز کاربران، فراهم خواهد کرد.

علاوه بر این، سازندگان از شروع تولید تراشه‌های 7 نانومتری که البته با ریسک زیادی همراه است هم خبر داده‌اند. هرچند، سال گذشته TSMC بهره‌گیری از این فناوری را کلید زده بود و احتمالا تراشه A12 که قدرت‌بخش آیفون بعدی خواهد بود، با این فناوری ساخت جدید تولید می‌شود. در این صورت، آیفون 9، آیفون Xs و آیفون Xs پلاس می‌توانند گلکسی Note 9 را از نظر تراشه مغلوب کنند؛ مگر اینکه سامسونگ به فکر استفاده از پردازنده‌های 8 نانومتری باشد که شباهت زیادی به چیپ‌های 7 نانومتری TSMC دارند.

مربع قرمز، چیپست 7 نانومتری را در خود جای نخواهد داد

تحلیل‌گران معقتدند فناوری ساخت 8 نانومتری سامسونگ با استفاده از الگوی چندگانه، نسخه ضعیف‌شده فناوری 7 نانومتری است. به بیان دیگر، زمانی که سامسونگ تولید انبوه چیپست‌های 7 نانومتری خود را آغاز کند، نسبت قدرت به مصرف برق آنها در مقایسه با سیلیکون‌های 7 نانومتری سایر سازندگان بالاتر خواهد بود. همچنین، تراشه‌های 8 نانومتری که احتمالا در نیمه دوم سال تولید می‌شوند، قدرتی معادل تراشه‌های 7 نانومتری خواهند داشت.

بعد از روی آوردن به فرآیند ساخت 10 نانومتری، سرعت کاهش اندازه تراشه‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و سناریوی گذشته که هر ساله شاهد معرفی چیپ‌های جدید با لیتوگرافی کوچک‌تر بودیم، دیگر تکرار نخواهد شد. در این صورت پردازنده‌های 7 و 8 نانومتری، مدت زمان بسیار بیشتری در کنار کاربران خواهند بود. هرچند، این روزها گوشی های هوشمند به اندازه کافی سریع بوده و سازندگان به جای کاهش اندازه تراشه، به دنبال اضافه کردن قابلیت‌های ارزشمند همچون واقعیت افزوده و امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه هستند.

به این موضوع هم باید اشاره کرد که فرآیندهای ساخت 7 نانومتری سازندگان به صورت یکسان ایجاد نشده‌اند و لیتوگرافی EUV سامسونگ در مقایسه با فرآیندهای مرسوم TSMC، پیشرفته‌تر است.

گلکسی نوت 9 سامسونگ

به نظر می‌رسد این داستان می‌تواند شایعات مربوط به روی آوردن دوباره اپل به سامسونگ برای تولید پردازنده‌های جدیدتر را توجیه کنید؛ هرچند که امسال این اتفاق نمی‌افتد. به هر شکل، در صورت عدم معرفی تراشه‌های 8 نانومتری اگزینوس، گلکسی نوت 9 سامسونگ با فناوری به‌کارگرفته شده در گلکسی اس 9 به دست کاربران خواهد رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سامسونگ عشقه و قبولش دارم

    هم سری نوت هم اس و هم A بهترین ها هستن توی بازه قیمتی که دارن

  2. اخباری که این چند روزه در مورد سامسونگ بوده هرچی شایعه در موردشون بود و نقض کرد