توپ الکترومغناطیسی

چین در زمینه توپ الکترومغناطیسی از آمریکا پیشی گرفت

بر اساس عکس‌های منتشر شده از یک کشتی آبی خاکی قدیمی نیروی دریایی چین برای اولین بار و پیش از آمریکا، یک توپ الکترومغناطیسی را بر روی یک شناور نصب کرده است.

توپ الکترومغناطیسی سلاح جدیدی است که به جای استفاده از مواد انفجاری، از نیروی الکتورمغناطیسی برای پرتاب گلوله استفاده می‌کند. در این توپ با استفاده از الکتریسیته، میدان مغناطیسی قدرتمندی بین دو ریل ایجاد می‌شود که یک قطعه فلز رسانا را با سرعت زیاد در بین این دو ریل به حرکت در می‌آورد. این قطعه فلزی گلوله توپ را پرتاب می‌کند.

توپ الکترومغناطیسی

چندی پیش تصاویری از کشتی آبی خاکی هایانگشان در فضای مجاز منتشر شد که یک توپ بزرگ بر روی آن نصب شده بود. این ناو 120 متری که در حقیقت برای پیاده کردن ادوات زرهی به کار می‌رود، می‌تواند تا 10 تانک و یا به اندازه 500 تن محموله را حمل کند. همان‌گونه که در تصاویر مشخص است، در دماغه این ناو یک توپ بسیار بزرگ قرار گرفته است.

توپ الکترومغناطیسی

توپ‌هایی با این اندازه معمولا برای ماموریت‌های بمباران ساحلی به کار می‌روند، اما همه ناوهای چین به توپ‌های سبک‌تر 130 میلی‌متر مجهز هستند و این کشور علاقه‌ای به توپ‌های بزرگ ندارد که به همین دلیل بعید است که توپ مورد نظر از نوع معمولی باشد. ضمن این که فرم لوله این توپ به گونه‌ای است که برد آن را محدود می‌کند. در آخر نیز اگر این توپ یک توپ معمولی بود به تجهیزات اضافی که بر روی عرضه ناو قرار گرفته‌اند نیازی نبود.

توپ‌های مغناطیسی تسلیحاتی پیچیده هستند که برای راه‌اندازی به میزان زیادی انرژی الکتریکی نیاز دارند. کمپانی BAE Systems و نیروی دریایی آمریکا مدت‌هاست که بر روی توپ‌های مغناطیسی کار می‌کنند و نمونه آزمایشی آن‌ها اولین گلوله خود را در سال 2010 شلیک کرد.

توپ الکترومغناطیسی

توپ الکترومغناطیسی نیروی دریایی آمریکا

این نمونه آمریکایی که فعلا در تاسیسات نیروی دریایی و در خشکی قرار دارد می‌تواند یک پرتابه 10.5 کیلوگرمی را با سرعت 7200 کیلومتر در ساعت پرتاب کند و نیروی دریایی این کشور می‌خواهد برد موثر این سلاح را به 170 کیلومتر برساند. برای رسیدن به این برد، توپ الکترومغناطیسی نیازمند 25 مگاوات نیروی الکتریکی است، به اندازه مصرف 19000 خانه!

چین نیز چندین سال بر روی این سلاح‌ کار می‌کرد، اما کسی از میزان پیشرفت این کشور در این زمینه مطلع نبود. حتی با وجود این عکس‌‌ها هنوزهم سوالات زیادی باقی است. آیا این اولین توپ چینی‌هاست؟ قدرت مورد نیاز آن چقدر است؟ آیا پیش از این در خشکی مورد آزمایش قرار گرفته است؟

ناو حامل توپ الکترومغناطیسی چین در حال حاضر در بندر ووچانگ در کنار رود یانگ تسه، صدها مایل درون خاک چین قرار دارد که محل مناسبی برای آزمایش این سلاح به دور از چشم سایر کشورهاست.

توپ‌های الکترومغناطیسی پتانسیل زیادی برای تغییر شرایط نبردهای آینده دارند. این سلاح که سریع‌تر از موشک‌ها و دوربردتر از توپ‌های معمولی است، می‌تواند هواگردها‌‌، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک را نابود کند و یا اهداف دشمن در دریا و خشکی را بمباران کند.

اگر این توپ اولین نوع خود در چین باشد، می‌توان گفت که این کشور در این زمینه از آمریکا پیش افتاده است و یا حداقل آمریکا آن‌قدر که تصور می‌شد در این زمینه جلوتر از سایر کشورها نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. به نظر میاد این توپ هم مثل سایر تولیدات چین یک جعل بزرگ باشد.

  2. اینا چی میسازن بعد ناو ما ظرف سه روز غرق میشه

  3. مرگ بر جنگ چه امریکا چه چونگ چنگ

    • امثال شما که غرق شدید تو رفاه و ثروت معلومه که از جنگ بیزارید. چون موقعیت شما از دست میره.

      نگرانی شما بابت از بین رفتن دارایی تون نیست، چون جنگ های امریکا نهایتا ۲۰ روز طول می کشه.

      تو کشوری که یک جوون نمی تونه روزی ۲۰ هزار تومن پول دربیاره شما چه طور به ثروت رسیدید

      نگرانی شما بعد از جنگه و از اینه که همون جوان و دوستان میان هر چی که شما ثروت اندوزی کردید رو از دماغتون می کشن بیرون