راکت فالکون هوی اسپیس ایکس

راکت فالکون هوی اسپیس ایکس با موفقیت پرتاب شد + ویدیو

سرانجام راکت فالکون هوی اسپیس ایکس (SpaceX Falcon Heavy) با موفقیت به فضا پرتاب شد. این راکت یک خودرو را با خود به فضا برد تا آن را به سمت مدار سیاره مریخ راهی کند. در ادامه ویدیوی این پرتاب را مشاهده کنید.

راکت فالکون هوی اسپیس ایکس که در حال حاضر قدرتمندترین سیستم در نوع خود بر روی کره زمین است، دقایقی پیش موفقیت آمیز به فضا پرتاب شد. سه تقویت کننده قابل استفاده مجدد این موشک خودرو تسلا رودستر شخصی ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس را به خارج از جو بردند تا مسیر خود به سمت سیاره مریخ را آغاز کند.

ماسک نگرانی زیادی را در مورد انفجار این راکت که 4 میلیون پوند برای آن‌ها هزینه به جای گذاشته است داشت، اما خوشبختان فالکون هوی از این آزمایش اجرا شده در مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی سربلند بیرون آمد. ماسک اعتراف کرد که این آزمایش به خاطر ریسک بالایی که داشت کمی احمقانه به نظر می‌رسیده است، زیرا موشکی که 90 میلیون دلار در هر بار پرتاب هزینه برمی‌دارد، می‌تواند صنعت موشک سازی را مختل کند.

راکت فالکون هوی اسپیس ایکس

یکی از مهم‌ترین دلایلی که این راکت را جذاب می‌کند، در واقع قیمت بسیار پایین‌تر آن نسبت به سایر رقبایش و قابلیت استفاده مجدد از تقویت کننده‌های 40 متری آن است که هر کدام جلوی ده‌ها میلیون هزینه‌ی اضافه را می‌گیرند. هر سه دستگاه تقویت کننده فالکون هوی اسپیس ایکس می‌توانند به زمین بازگردند و دوباره در دیگر پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرند، این در حالیست که دیگر راکت‌های موجود فاقد چنین قابلیتی هستند.

سرنوشت خودرو تسلا رودستر ایلان ماسک

در داخل خودرو الکتریکی ایلان ماسک یک مانکن همراه با لباس فضایی قرار دارد که نام آن را “Starman” انتخاب کرده‌اند. این مانکن بر روی صندلی راننده نشسته و توسط دوربین‌هایی که بر روی آن نصب شده، ویدیوهایی ضبط می‌شود. ماسک پیشتر گفته بود که اگر این پروژه موفقیت آمیز انجام شود، این ویدیوها می‌توانند حماسی باشند.

راکت فالکون هوی اسپیس ایکس

با تمام این تفاسیر سرنوشت خودرو ایلان ماسک تا حداقل شش ساعت آینده مشخص نخواهد شد. قسمت بالایی راکت فالکون هوی اسپیس ایکس که خودروی ماسک را با خود حمل می‌کند در حدود شش ساعت می‌تواند جلوی تابش شدید کمربند وان آلن در اطراف کره زمین دوام بیاورد. اگر این تابش‌ها قسمت استیج بالایی الکترونیکی راکت را از بین نبرند، خودرو ایلان ماسک در سرعت حرکتی برابر با 24.600 مایل بر ساعت در آتش خواهد سوخت و در مسیر بین دو سیاره زمین و مریخ معلق خواهد ماند. اما اگر راکت از این امتحان 6 ساعته سربلند بیرون آید و در مسیر خود به سمت مدار مریخ قرار بگیرد، اسپیس ایکس نشان داده است که فالکون هوی قادر به ارسال سفینه فضایی به سیاره سرخ خواهد بود.

فالکون سوپر هوی در راه است!

به گفته ایلان ماسک پرتاب راکت فالکون هوی اسپیس ایکس تنها آغاز توسعه یک سیستم انعطاف پذیر و قدرتمند است که می‌تواند قدرتی نزدیک به موشک تاریخی Saturn V ناسا را ارائه کند. به گفته‌ی ماسک آن‌ها می‌توانند دو تقویت کننده دیگر را به این راکت اضافه کرده و فالکون سوپر هوی را به وجود آورند. با داشتن سوخت کافی و مسیر درست، این سیستم دارای نیروی کافی برای پرتاب بارهایی سنگین‌تر از یک خودرو به حتی سیاره پلوتو است.

بی‌شک پرتاب موفقیت آمیز راکت فالکون هوی اسپیس ایکس را باید یک پیروزی بزرگ برای صنعت موشک سازی و آینده‌ی آن تلقی کنیم و منتظر توسعه آن برای حمل انسان ها به سایر سیاره‌های کهکشان باشیم.

ویدیو پرتاب راکت فالکون هوی اسپیس ایکس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اینم به فنا رفت خو

  2. دمت گرم گجت نیوز

    بریم ویدیوها ببینیم، دیشب فرصت نشد زنده ببینم

  3. خوشم میاد هرچی که طرفدارشم پیروزه
    اپل تسلا اسپیس ایسک