استفاده از گوشی حین رانندگی

استفاده از گوشی حین رانندگی حتی حین توقف خودرو در فرانسه ممنوع شد!

استفاده از گوشی پشت فرمان جزو خطرناک‌ترین اعمالی است که از رانندگان سر می‌زند، به همین دلیل برای استفاده از گوشی حین رانندگی در بسیاری از کشورها مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته می‌شود. طبق جدیدترین قانون رانندگی فرانسه، ارسال پیام کوتاه در اتومبیل حتی در زمان متوقف بودن وسیله ممنوع است!

از زمان متداول شدن گوشی های موبایل، قوانین سرسختانه‌ای برای جلوگیری از استفاده از آن‌ها حین رانندگی وضع شد. در زمان صحبت کردن با گوشی، به خاطر گرفتن فرمان با یک دست و از طرفی از دست دادن تمرکز بر روی رانندگی، احتمال بروز حادثه شدیدا افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه استفاده از هندزفری بدترین ایده ممکن برای دور زدن قانون است، چرا که اگرچه مشکلات کنترل یک دستی فرمان از بین می‌رود، اما به خاطر قرار دادن آن در گوش، دیگر صداهای اطراف را نشنیده و از طرفی شدیدا غرق در صحبت می‌شویم.

با این حال در زمان تماس تلفنی، نگاه راننده رو به جلو است، هر چند ممکن است تمرکزی بر روی کنترل خودرو نداشته باشد. اما در زمان ارسال پیامک پشت فرمان نه تنها تمرکزی بر روی رانندگی ندارید، بلکه نگاهتان نیز از جلوی اتومبیل دور می‌شود، انگار که با چشمانی بسته در حال راندن ماشین هستید. متاسفانه از زمان اعتیاد کاربران به پیام‌رسان‌های موبایلی، عادت به تایپ بر روی نمایشگر و استفاده از گوشی حین رانندگی متداول‌تر شده است.

استفاده از گوشی حین رانندگی

طبق قانون جدیدی که توسط مراجع قضایی در فرانسه تصویب شده، قانون کنونی درباره استفاده از گوشی حین رانندگی تغییر کرده است. طبق آن، استفاده از گوشی وقتی که وسیله در گردش است، کاملا ممنوع خواهد بود. مراجعه قضایی برای درک بهتر قانون جدید منظور از در گردش بودن خودرو را نیز به طور دقیق اعلام کردند.

استفاده از گوشی حین رانندگی

استفاده از گوشی حین رانندگی زمان واکنش نشان دادن را کاهش می‌دهد

هر گونه خودرویی که در ترافیک عبور و مروری خیابان‌ها و اتوبان‌ها قرار دارد، مشمول این قانون است، حتی اگر در گوشه‌ای پارک کرده و هیچ حرکتی نداشته باشد. تفاوتی برای در هر حرکت بودن یا نبودن خودرو وجود ندارد، چرا که در صورت مشاهده، راننده خاطی 135 یورو جریمه خواهد شد. پس برای استفاده از گوشی در زمان رانندگی حین اضطرار چه باید کرد؟ راننده می‌بایست در مکان‌های اعلام شده همچون فضاهای بین منازل و خیابان‌ها، پارکینگ‌ها و یا مکان‌های تعبیه شده به منظور استفاده از گوشی در زمان رانندگی توقف کرده و سپس از تلفن همراه خود برای برقراری تماس و یا ارسال پیامک استفاده کند. تنها استثنا، رانندگانی هستند که خودروهای آن‌ها در میانه راه به دلیل نقص فنی متوقف شده و یا در یک تصادف وسیله‌شان آسیب دیده است.

استفاده از گوشی حین رانندگی

از آنجایی که رانندگان به اخطارها توجهی نکرده و آمار تصادفات ناشی از استفاده از گوشی پشت فرمان روز به روز بیشتر می‌شود، گوشی‌سازان مدت‌ها است به فکر تغییراتی نرم افزاری افتاده و راهکارهایی همچون Car Mode و Moto Assist را ارائه کرده‌اند. اپل نیز در آی او اس 11، ویژگی Do Not Disturb را به منظور فعال‌سازی حین رانندگی معرفی کرد.

در دسترس قرار دادن اندروید اتو برای تمامی گوشی های اندرویدی بدون نیاز به داشتن ابزاری خاص، روشی بسیار عالی برای کاهش میزان حواس پرتی در زمان کار را با رابط کاربری بود، چرا که حتی تعویض موج رادیو در گوشی برای از دست دادن تمرکز بر روی رانندگی و بروز سانحه کافی است. به نظر کاربران باید برای مشکل وابستگی به گوشی های هوشمند و از آن مهمتر عادت به استفاده از گوشی پشت فرمان چاره‌ای بیندیشند و به خاطر ارسال یک پیام ساده در تلگرام و واتس اپ و یا تعویض آهنگ، جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. قانون مداری ینی همین هر چند ما قانون زیاد داریم ولی قانون چرت

  2. تو سویس دارن حین راه رفتن هم ممنوعش میکنن اونوقط من دیروز گوشیم دره گوشم بود ۱۰ تا مامورم دیدنم تازه ماشینمم فرد بود هیچکس جلومو نگرفت

    اخه این چه مملکتیه چرا ما اینقدر عقبیم