پرتاب خودروی تسلا به فضا

پرتاب خودروی تسلا به فضا ؛ تصمیم هوشمندانه ایلان ماسک برای بازاریابی

پرتاب خودروی تسلا به فضا به کمک موشک فالکون هوی شرکت اسپیس ایکس، سر و صدای زیادی به پا کرده است؛ اقدامی که می‌توان آن را تصمیمی هوشمندانه از سوی ایلان ماسک در نظر گرفت.

اگرچه معمولا تسلا پول زیادی را صرف بازاریابی نمی‌کند، ولی این شرکت بهترین تبلیغ برای یک خودرو را انجام داده است. همچنین، این‌بار اسپیس ایکس مسئولیت کار را بر عهده داشته است.

روز سه‌شنبه بود که کمپانی آمریکایی اسپیس ایکس، بزرگ‌ترین راکت خود با نام فالکون هوی را به فضا پرتاب کرد و خودروی الکتریکی تسلا رودستر 2008 را نیز به عنوان محموله، در بالاترین بخش آن قرار داد. در واقع این ماموریت به منظور نشان دادن توانایی اسپیس ایکس برای انتقال بارهای مشتریان و نهایتا، حمل مسافران برای ایجاد تمدن جدید در مریخ طراحی شده بود.

پرتاب خودروی تسلا به فضا یک حرکت بازاریابی فوق‌العاده بود

انتخاب این خودرو و قرار دادن آن در فالکون هوی تصادفی نبوده است. ماسک علت استفاده از این خودرو به جای محموله‌های قبلی را خسته‌کننده بودن آنها اعلام کرده است؛ در حالی که چنین انتخابی را می‌توان یک تصمیم از پیش تعیین شده در نظر گرفت.

ماه‌ها قبل از پرتاب فالکون هوی، ماسک و اسپیس ایکس با انتشار چندین تصویر از تسلا رودستر تلاش کردند تا این مفهوم را برسانند که خودرو (و البته شرکت تسلا)، نمادی از جاه‌طلبی و پیشرفت تکنولوژیک بشر بوده است. این عکس‌ها برخی اطلاعات این ماموریت را نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار داد و کار به جایی رسید که حتی رسانه‌های فعال در حوزه اتومبیل نیز اقدام به انتشار آنها کردند.

پرتاب خودروی تسلا به فضا

برنامه آمریکایی‌ها زمانی جذاب‌تر شد که راکت فالکون هوی به فضا رسید و مردمی که مشغول تماشای زنده این ماموریت بودند، رودستر قرمزرنگ ماسک را می‌دیدند که به سمت مریخ حرکت می‌کرد. این مدیر توانمند بعد از پرتاب موشک، طی کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت:

این [موضوع] بسیار مضحک و غیر ممکن به نظر می‌رسد. حقیقتا، شما می‌توانید بگویید این واقعی است چون چنین چیزی خیلی ساختگی به نظر می‌رسد.

این پخش زنده پیامی روشن و واضح داشت: ایلان ماسک، در تجارت بزرگ‌تر از هر آمریکایی دیگری فکر می‌کند.

در حالی که تسلا با مشکلات تولید و تاخیر در عرضه خودروهای جدید خود دست و پنجه نرم می‌کرد، پخش زنده، نقش این شرکت در تحول صنعت خودرو و آینده‌ای با اتومبیل‌های الکتریکی خودران را به بینندگان یادآوری می‌کرد. شاید برخی بگویند این کمپانی در زمینه توسعه فناوری های خودران و تولید انبوه ماشین‌ها از برخی رقبا عقب مانده است؛ ولی بعید است که شرکت دیگری مثل تسلا دست به انجام چنین کاری بزند.

پرتاب خودروی تسلا به فضا

پرتاب خودروی تسلا به فضا ، نخستین ایده خلاقانه ماسک محسوب نمی‌شود. او درگذشته رویداد معرفی کامیون الکتریکی خود با نام Semi را به مراسمی بسیار جذاب برای طرفداران و سایر فعالان این صنعت تبدیل کرد. در حالی که شرکت‌کنندگان مشغول صحبت در رابطه با ویژگی‌های این کامیون برقی بودند، ماسک از نسل جدید رودستر نیز رونمایی کرد تا همگان را غافلگیر کند.

علاوه بر این، او در شبکه های اجتماعی نیز حضوری فعال داشته و بر خلاف سایر مدیران ارشد، از طریق حساب کاربری خود در توییتر، به تعامل با کاربران می‌پردازد؛ به نگرانی‌های آنها پاسخ می‌دهد؛ ویژگی‌های محصولات آینده را به نمایش در می‌آورد و حتی جوک تعریف می‌کند.

اما انرژی ماسک و ایده‌های جاه‌طلبانه او همچون پرتاب خودروی تسلا به فضا چیزی نیست که در حال حاضر این شرکت به آن احتیاج داشته باشد.

تسلا مشکلی در جلب توجه کاربران و ایجاد تقاضا برای محصولات خود ندارد، اما باید توانایی پاسخ دادن به آنها را داشته باشد. بعد از دست رفتن اهداف تولید برای خودروی مدل 3 در سال گذشته، چالش این کمپانی برای سال 2018، برآورده کردن بیش از 400 هزار درخواست برای پیش‌خرید خودروی الکتریکی است؛ عددی که انتظار می‌رود با اقدام اخیر ماسک به آن افزوده شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. کارش حرف نداره ما کی به پای اونا میرسیم

  2. ما گجا اینا کجاااااااا آخه چرا ما با تکنولوژی انقد بیگانه ایم خدااااااااا

  3. این بیشرمیه ینی فریب دادن مردم همینو میتونم بگم

  4. این ادم نابقه هستش کلا دو تا نابغه یکی این یکی خدا بیامرز استیو جابز