استانداردهای جدید خودرویی

بنز و هیوندای هم نمی‌توانند استانداردهای جدید خودرویی ایران را پاس کنند!

هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از اجباری شدن استانداردهای جدید خودرویی انتقاد کرد و گفت حتی خودروهای بنز و هیوندای نیز نمی‌توانند این استانداردها را پاس کنند.

بحث اجباری شدن استانداردهای جدید خودرویی و در ادامه، متوقف شدن تولید برخی محصولات داخلی به دلیل عدم رعایت این استانداردها حسابی خبرساز شد و جنجال‌های زیادی به پا کرد. اخیرا نیز در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران، هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو لب به اعتراض گشود و از منطقی نبودن استانداردهای جدید خودرویی سخن گفت.

انتقاد ایران خودرو از استانداردهای جدید خودرویی

مدیرعامل ایران خودرو در جدیدترین اظهار نظر خود که البته واکنش‌های زیادی را هم در پی داشت، بیان کرد حتی هیوندای و بنز هم نمی‌توانند استانداردهای جدید را پاس کنند:

این‌گونه نمی‌شود که همه کارها را جهشی انجام دهیم و باید برنامه‌ریزی منطقی داشته باشیم. نمی‌شود خودروهایی که در آلمان و کره تردد می‌کنند نتوانند استانداردهای جدید را پاس کنند، اما ما بتوانیم! ایران خودرو و سایپا مخالفتی با ایجاد قطب سوم خودروسازی ندارند و اگر بتوانیم به ایجاد آن کمک می‌کنیم، ولی یک شبه نمی‌توان قطب سوم را ایجاد کرد.

هاشم یکه زارع در ادامه افزود خصوصی‌سازی صنعت خودرو را نجات خواهد داد و نباید در این راه مانعی ایجاد شود. اگر همین امروز چند سرمایه‌گذار پیدا شود و صندلی ایران خودرو و سایپا را بگیرد و حتی بنده و مدیرعامل سایپا را نیز عوض کند، به نفع صنعت خودرو است. وی همچنین اضافه کرد در حالی که اکنون ظرفیت تولید 1 میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو را داریم، چرا خودروسازان تحت فشار قرار می‌گیرند که خط تولید جدید راه‌اندازی شود.

ایران خودرو

به گفته مدیرعامل ایران خودرو، پلتفرم ملی این خودروساز داخلی در حال طراحی است و طبق برنامه‌ریزی، 23 مدل خودرو از جمله خودروهای برقی و هیبریدی طی 10 سال بر روی آن تولید خواهد شد. در سال 2021 میلادی، یک درصد از تولیدات ایران خودرو به خودروهای برقی اختصاص خواهد داشت و این میزان در سال 2025 به 7 درصد می‌رسد. در حال حاضر نیز نمونه‌های خودروی برقی تولید شده، اما باید زیرساخت‌ها و دستگاه‌های شارژ آن نیز ایجاد شود.

یکه زارع همچنین تاکید کرد که اکنون سهم خودروهای برقی در صنعت خودروی جهان، 3 درصد کل تولیدات است و نباید این‌گونه تلقین کنیم که همه در جهان خودروی برقی تولید می‌کنند و ما جا مانده‌ایم.