اسلحه AR-15

اسلحه AR-15 ؛ سلاح مورد علاقه آمریکایی‌ها برای تیراندازی‌های مرگبار

پارک‌لند در ایالت فلوریدا، لاس وگاس در ایالت نوادا و ساترلند اسپرینگز در ایالت تگزاس. تمامی تیراندازی‌های اخیر در این شهرهای ایالات متحده در یک چیز مشترک هستند: اسلحه AR-15 !

اسلحه AR-15 در آمریکا خصوصا از سال 2004 که قانون فدرال ممنوعیت تسلیحات تهاجمی 1994 به پایان رسید بسیار محبوب شده و نه تنها در لیست بالا، بلکه در بسیاری از تیراندازی‌های مرگبار دیگر در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

شاید معرفی اجمالی اسلحه AR-15 به درک دلیل محبویت این سلاح در آمریکا کمک کند.

در اواسط دهه پنجاه میلادی ارتش آمریکا از یک کمپانی تسلیحاتی به نام آرمالایت درخواست کرد که مدلی کوچک‌تر از یکی از سلاح‌های پیشین خود به نام AR-10 را طراحی کند تا با اسلحه M-1 Garand ارتش که به صورت گسترده در جنگ جهانی دوم و جنگ کره مورد استفاده قرار گرفته بود جایگزین شود. نتیجه این درخواست اسلحه AR-15 بود.

اسلحه AR-15

سرباز آمریکایی در ویتنام مجهز به M-16

اما کمپانی آرمالایت طرح خود را به کمپانی کلت سپرد و این کمپانی فروش آن به ارتش آمریکا را آغاز کرد. در سال 1962 وزارت دفاع آمریکا رسما نام این سلاح را از AR-15 به M-16 تغییر داد.

اسلحه AR-15

در سال 1963 کمپانی کلت اسلحه AR-15 را وارد بازار غیرنظامی کرد و با عنوان “بهترین شریک برای شکار” تبلیغات برای آن را آغاز کرد .تا سال 1986 فروش نوع خودکار این سلاح در آمریکا آزاد بود، اما در این سوال با تصویب قانون حفاظت از مالکان سلاح گرم، فروش سلاح‌های خودکار ممنوع شد و AR-15 های تولید شده پس از این تاریخ از نوع نیمه خودکار هستند. (سلاح خودکار سلاحی است که با نگه داشتن ماشه به طور مداوم شلیک می‌کند اما در سلاح‌های نیمه خودکار برای هر بار شلیک باید یک بار ماشه را چکاند.)

البته امروزه نیز در اختیار داشتن سلاح خودکاری که پیش از 1986 خریداری شده باشد در آمریکا قانونی است. به هر حال حتی با وجود این قانون هم اسلحه AR-15 هنوز بسیار مرگبار است. این سلاح گلوله‌های 5.56 میلی‌متری را با سرعت تقریبی 1000 متر بر ثانیه شلیک می‌کند که سه برابر بیش‌تر از سرعت دهانه یک هفت تیر گلاک است.

همچنین برد موثر اسلحه AR-15 بیش از 500 متر است، در حالی که این رقم برای یک هفت تیر گلاک تنها 50 متر است.

به گفته دیوید چیپمن، مامور سابق اداره الکل، تنباکو، سلاح گرم و مواد منفجره آمریکا، اسلحه AR-15 به قدری قدرتمند است که آن‌ها  اجازه نداشتند در عملیات‌هایی که در محیط بسته انجام می‌شد از آن استفاده کنند، زیرا گلوله‌هایش به قدری سریع هستند که می‌توانند پس از برخورد به قربانی از دیوار پشت سر او عبور کرده و به شخص دیگری در آن سوی دیوار برخورد کنند.

شهروندان آمریکا تا زمان تیراندازی در مدرسه‌ای در شهر استاکتون ایالت کالیفرنیا در سال 1989 که به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 29 تن دیگر منجر شد به ندرت سلاح‌های نیمه خودکار خریداری می‌کردند.

اسلحه AR-15

تیراندازی در مدرسه شهر استاکتون

کریس بارتوچی، نویسنده کتاب “تفنگ سیاه 2” در جریان مصاحبه‌ای با سی ان ان گفت:

قبل از تیراندازی استاکتون بیشتر مردم حتی نمی‌دانستند که می‌توان این گونه سلاح‌ها را خریداری کرد. آن‌ها مدت‌ها در بازار موجود بودند و این یک تکنولوژی جدید نیست.

او معتقد است که پوشش این حادثه توسط رسانه‌ها باعث محبوبیت تسلیحات نیمه خودکار شد. به گفته سی جی شیفرز، روزنامه نگار آمریکایی، پس از این حادثه نه تنها فروش کلاشینکف‌های چینی که در این تیراندازی از آن استفاده شده بود، که فروش اسلحه AR-15 نیز افزایش یافت.

اسلحه AR-15

بیل کلینتون در حال امضاء لایحه فدرال ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی و تبدیل آن به قانون

در سال 1994، کنگره آمریکا قانون فدرال ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی را به تصویب رساند که 10 سال اعتبار داشت و چندین مدل اسلحه AR-15 هم مشمول این ممنوعیت بودند. اما در سال 2004 این قانون منقضی گردید و بار دیگر فروش و مالکیت تمامی مدل‌های اسلحه AR-15 قانونی شد.

اسلحه AR-15

این سلاح بسیار ارزان است و گاهی با قیمت 500 دلار هم به فروش می‌رسد. AR-15 قابلیت‌ افزودن تجهیزاتی نظیر دوربین، خشاب‌های با ظرفیت بالا، بامپ استاک (وسیله‌ای که با کمک آن نواخت تیر اسلحه‌های نیمه خودکار مانند اسلحه‌های خودکار افزایش می‌یابد.) و غیره دارد که به محبوبیت آن افزوده است.

اسلحه AR-15

تیراندازی که مسئول کشتار لاس وگاس بود از بامپ استاک استفاده کرد و حتی انجمن ملی سلاح و شخص دونالد ترامپ موافق ممنوع کردن این ابزار هستند.

اسلحه AR-15

خرید این سلاح هم بسیار ساده است که البته در ایالات مختلف ممکن است این مسئله متفاوت باشد. برای مثال در ایالت فلوریدا هر شخص بالای 18 سال بدون سابقه جنایی بدون نیاز به هیچ گونه دوره انتظاری می‌تواند AR-15 خریداری کند. اما در کالیفرنیا اخیرا مالکیت هرگونه سلاح تهاجمی، از جمله انواع مدل‌های AR-15 و هر گونه اسلحه دارای خشاب جدا شونده و دسته ممنوع شده است.

اسلحه AR-15

چیپمن معتقد است که این سلاح به دو دلیل مکررا در تیراندازی‌های مرگبار مورد استفاده قرار گرفته: محبوبیت و کشندگی!

به گفته او این تفنگ، اسلحه آمریکا است و به نوعی یک نماد آمریکایی است. اما او اضافه کرد که بسیاری از تیراندازی‌ها به خاطر وجود اسلحه AR-15 این گونه نتایجی مرگبار داشته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. چه نازن منم بودم میخریدم اصلا کلکسیون درست میکردم ، یکجوری خوبه که آزاده ان وقت همه مسلح میشن نه فقط ارازل اوباش مسلح باشن ولی مردم قانون مدار بی سلاح حداقل اینطوری برابر میشن وشاید هم یک ترسی به دل ارازل بندازه که احتمال داره فلانی سلاح داشته باشه ، من موافق آزاد بودن سلاح هستم ???

  2. با افتخار کشوره اول در تکنولوژی و اقتصاد کشور تراز اول و جهان اول مدعی فرهنگ

    صاحبه دراز ترین زبان و گنده تریش شکمه دنیا

  3. اسلحه هاشون پیشرفته تر از اینان
    اونا رو رو نمیکنن

  4. این سلاح تو CS go هم خیلی محبوبه :)))

  5. خنده دار نیست بعد از این همه سال هنوز مردم دنبال کشتن هم دیگه هستن

  6. این همه اسلحه واسه چیه ؟امنیت یا اختشاش

  7. اگر بخش اسلحه شناسی رو بیشتر و مفصل تر قرار بدید خیلی خوب میشه اسلحه شناسی طرفداران خود را دارد

    • بله دقیقا هرکسی طرفدار یه چیزیه نمی شه کسی ک گیاه خواره بیاد کسانی ک گوشت خوار هستند رو نقد کنه یا بگه این کار اشتباهه در مورد اسلحه هم همین طور شما ک دوست نداری نباید بگی این کار اشتباهه الان تو امریکا کسایی ک اسلحه دارند از کسایی ک ندارند خیلی بیشتر هستد از هر 100 نفر 90نفر حداقل یک اسلحه به اسمش ثبت شده این عدد رو من نمی گم پارسال این عدد رو خود دولت امریکا داد بیرون پس قرار نیست چون یه عده ای فکر می کنن اسلحه بده فروشش رو غیرقانونی اعلام کنند اگه موضوع کشتن بود ب جز اسلحه 1000 تا راه دیگه هست توی امریکا هرماده منفجره ای ک بخوای هست می تونسته با چاقو حمله کن و… یا حتی با ماشین از روشون رد شه پس می شه بگن ماشین رو غیر قانونی اعلام کنید چون یکی با ماشین از روی مردم رد شده

      • بمبه اتمم در اختیاره مردم بزارن پس
        چون خیلی راه های دیگه ای هست

        • ببین نگرفتی قرار نیست چون تو نمی تونی از یه وسیله ای استفاده کنی برای بقیه هم غیر قانونی شه بعد بمب اتم داستانش جداست تو امریکا خ راحت می تونی مواد منفجره بگیری البته یه مقدار خاصی یا موادشو بخری خودت بسازی اون جا ازاده و مردمش فرهنگش رو دارن ولی اینجا ن . اونجا سالی 1000نفر با اسلحه می میرن ایران 100000000نفر با پراید حالا تو بگو کدوم خطرناک تره؟

          • اخه ادمه بی فرهنگ هر روز اخباره تکراریه به رگبار بستنه مردم امریکاست فرهنگشو دارن؟؟؟؟

            خوب بی جا میکنن که مواد لازم برای تهیه بمب در دسرس مردمه

            • امسال فقط 3بار این اتفاق افتاد چه طور می گی هر روز این اتفاق می افته؟ حداقل اول تحقیق کن بعد نظر بده بعد اخرین بمب گذاری امریکا کی بود؟ اخرین بمب گذاری افقانستان کی بود؟ جالبه ک تو افقانستان نمی تونی وسایل ساخت بمب رو پیدا کنی ولی هر روز بمب گذاریه.