کنگره جهانی موبایل بارسلون

مهم ترین فناوری های موبایلی در کنگره جهانی موبایل بارسلون 2018

کنگره جهانی موبایل بارسلون با نمایش‌های امیدوارکننده بسیاری همراه بود. در ادامه برخی از مهم‌ترین فناوری های موبایلی معرفی‌شده در نمایشگاه MWC 2018 را مرور خواهیم کرد.

همانند هر سال، شرکت‌های مختلف با حضور در اسپانیا تلاش کردند تا با معرفی جدیدترین محصولات خود، توجه همگان را به خود جلب کنند. در کنار محصولات مقاوم و ارزان‌قیمت، دیگر سازندگان مطرح همچون سامسونگ، نوکیا، سونی و حتی ایسوس هم طی این رویداد از پرچمداران جدید خود رونمایی به عمل آوردند.

این روزها معرفی صرفا یک موبایل جدید با ویژگی‌های سخت افزاری تازه، چندان مهم نبوده و نوآوری ها و قابلیت‌های دیگر، آنها را از محصولات سایر رقبا متمایز می‌کند. اگرچه طیف گسترده‌ای از چنین نوآوری هایی تنها به قابلیت‌های نرم افزاری محدود بود، ولی ما با دستاوردهایی جدید و و متفاوت نیز رو به رو بودیم که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

1. قابلیت فیلم‌برداری 4K HDR در سونی اکسپریا ایکس زد 2

اگرچه هرساله گوشی های سونی با قابلیت‌هایی منحصر به فرد رونمایی می‌شوند، ولی این ویژگی‌ها آن‌گونه که باید عمل نمی‌کنند. همراه با اکسپریا ایکس زد 1، سونی اپلیکیشن 3D Creator را معرفی کرد که در نمایش اولیه عملکردی فوق‌العاده داشت، ولی آن‌طور که انتظار می‌رفت در دنیای واقعی عمل نمی‌کرد.

امسال، به نظر می‌رسد این موارد با معرفی اکسپریا ایکس زد 2 در کنگره جهانی موبایل بارسلون کمی عملی‌تر از قبل شده‌اند. سنسور دوربین اصلی 19 مگاپیکسلی این گوشی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0 قادر به ضبط ویدیوهای 4K HDR است که نخستین بار شاهد چنین قابلیتی در یک تلفن هوشمند هستیم. ضبط چنین ویدیوهایی لزوما با عمق بسیار بیشتر در زمینه رنگ‌ها همراه شده و برای خالقان محتوا کاربردی خواهد بود. با پشتیبانی بیشتر نمایشگرهای موبایل از فناوری HDR، ما امیدواریم که راه آغاز‌شده توسط سونی ادامه پیدا کند.

کنگره جهانی موبایل بارسلون

هرچند، نکته منفی در رابطه با اکسپریا XZ2 و دوربین آن، عدم وجود لرزشگیر اپتیکال است که برای یک پرچمدار در سال 2018 چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. به هر صورت، سونی تصمیمی برای استفاده از آن نداشته و در عوض از تثبیت‌کننده الکترونیکی تصویر بهره برده است. به علاوه، حالا شاهد بهبود دوربین “Super Slo-Mo” این گوشی نیز هستیم. اکسپریا XZ2 می‌تواند ویدیوهای صحنه آهسته 1080p را با نرخ 960 فریم بر ثانیه ثبت کند.

2. دیافراگم دوگانه در گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس

پیش از معرفی پرچمداران سامسونگ، ما می‌دانستیم که این‌بار کره‌ای‌ها توجه ویژه‌ای به دوربین محصولات خود داشته است. اما استفاده از دیافراگم دوگانه چیزی نیست که پیش‌تر در سایر تلفن های هوشمند پیاده شده باشد.

گلکسی اس 9 به سنسور 12 مگاپیکسلی از برند ISCOCELL با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.5 تجهیز شده که البته این میزان، بزرگ‌ترین در میان تمام گوشی های هوشمند است. این دوربین جدید قادر به استفاده از دیافراگم f/2.4 نیز هست تا نور کمتری وارد شود. به گفته سامسونگ، این کار به منظور جلوگیری از درخشان شدن بیش از حد تصاویر در صحنه‌های بسیار روشن انجام شده است. به علاوه، در تئوری نیز تصاویر با دیافراگم کوچک‌تر، واضح‌تر هستند.

کنگره جهانی موبایل بارسلون

همچنین، دیافراگم عریض‌تر f/1.5 (عریض‌ترین در میان همه تلفن های هوشمند) به ثبت بهتر تصاویر در محیط‌های تاریک و کم‌نور نیز کمک می‌کند.

3. گوشی مهفومی ویوو APEX

جذاب‌ترین گجت در کنگره جهانی موبایل بارسلون

بدون شک، گوشی مفهومی ویوو اپکس را می‌تواند چشم‌نواز‌ترین گجت در کنگره جهانی موبایل بارسلون در نظر گرفت. در نمایشگاه CES 2018 که ژانویه در آمریکا برگزار شد، ویوو به لطف فناوری “Clear ID” شرکت سینپتیکس، از اولین تلفن هوشمند مجهز به اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش رونمایی کرد. حال این شرکت با موبایل مفهومی اپکس که نسبت صفحه به بدنه آن به بیشتر از 90 درصد می‌رسد، در نمایشگاه MWC 2018 حاضر شده است.

در واقع کاربران با موبایلی جدید رو به رو هستند که بخش جلویی آن را تماما صفحه نمایش تشکیل می‌دهد. به علاوه، بخش زیادی از نمایشگر با اسکنر اثر انگشت زیر صفحه پوشیده شده است که می‌توان آن را یک دستاورد در نظر گرفت.

ولی اسپیکر earpiece در بخش جلویی دستگاه کجا قرار گرفته است؟ سازندگان برای حل این مشکل از سیستمی بهره برده‌اند که با لرزش صفحه نمایش، تمام بدنه دستگاه به فرستنده‌ای برای امواج صدا تبدیل می‌شود. پیش‌تر شاهد استفاده از چنین سیستمی در گوشی شیائومی می میکس بودیم، ولی بعدها سازندگان آن را به خاطر عملکرد نامطلوب کنار گذاشتند.

کنگره جهانی موبایل بارسلون

در رابطه با دوربین سلفی، ویوو این بخش را به قسمت بالایی دستگاه و جایی که فکر می‌کنید با درگاه سیم کارت رو به رو هستید، منتقل کرده است. ماژول تعبیه‌شده در این بخش به سرعت بیرون می‌آید و کاربران می‌توانند تصاویر را ثبت کنند. شاید با خود بگویید که چنین محلی برای قرار دادن دوربین مناسب نیست؛ اما طراحی کلی آن بسیار جذاب بوده و ما تصور می‌کنیم که این طراحی، مجموعا یک پیروزی برای ویوو محسوب می‌شود.

هر ساله گوشی های هوشمند بهتر از قبل می‌شوند؛ موضوعی که در رابطه با سخت افزار هم صدق می‌کند. اولویت‌بندی شرکت‌های مختلف و معرفی راه‌های جدید برای پیاده‌سازی ایده‌ها و اجزای مهم، هم‌چنان جذاب است. تصور می‌کنید بعد از عملی شدن این فناوری ها، کاربران باید در انتظار چه چیزی باشند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. فقط سامسونگ و بس

  2. معجزه بیچون چرا فقط سونی

  3. فیلم برداری 4k سونی عالی بود