استیون هاوکینگ: میدانم قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاده است!

استیون هاوکینگ: می‌دانم قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاده است!

قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاده است؟ این سوالی‌ست که در مورد اتفاقات پیش از به وجود آمدن دنیا مطرح شده و اینطور که به نظر می‌رسد،‌ فیزیکدان فوق معروف استیون هاوکینگ جوابی برای آن دارد.

اتفاقی که آن را با نام‌های بیگ بنگ (Big Bang)، انفجار بزرگ یا همان مهبانگ می‌شناسیم،  توسط اکثریت دانشمندان به عنوان رویداد شروع‌کننده جهان اطراف شناخته می‌شود و بر اساس آنچه که در مورد این اتفاق می‌دانیم،‌ در زمان بیگ بنگ تمامی مواد موجود در سراسر کهکشان‌ها و کیهان در فضایی فوق‌العاده کوچک و به اندازه بی‌نهایت چگال و داغ، متراکم شده بودند.

سپس این مواد شروع به انبساط کردند و پس از گذشت بیش از 13 میلیارد سال، به شرایط کنونی جهان رسیده‌ایم؛ اما سوالی که شاید ذهن بسیاری از ما را در زمان مواجه شدن با این اطلاعات در مورد شروع جهان مشغول کند، این است که قبل از بیگ بنگ چه رویدادی بوده است؟

استیون هاوکینگ: میدانم قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاده است!

تصویری از مصاحبه هاوکینگ و تایسون

این سوال به جرات یکی از بزرگ‌ترین ابهامات پیش روی بشر است و اینطور که به نظر می‌رسد، فیزیکدان مشهور استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) پاسخی در مورد آن دارد. کمتر کسی است که هاوکینگ را به واسطه شهرتش در دنیای علم و دانش نشناسد و در مصاحبه اخیر این محقق برجسته با فیزیکدان معروف دیگری به نام نیل دگراس تایسون (Neil deGrasse Tyson)، این صحبت‌ها در مورد اتفاقات قبل از مهبانگ مطرح شده است.

قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشته است؟

پاسخ هاوکینگ به این سوال بزرگ به تئوری «پروپوزال بدون مرز» (No-boundary proposal) که بر اساس آن،‌ شرایط مرزی دنیا به صورت بدون مرز تعریف می‌شود، وابسته است. برای اینکه تئوری هاوکینگ را بهتر بفهمیم باید به قبل از وضعیت کنونی جهان برگردیم؛ دانشمندان مدت‌ها پیش متوجه شدند که تمامی آنچه که در آسمان شب مبینیم در حال دور شدن از یکدیگر است و به صورت کلی کیهان روندی انبساطی را در پیش دارد.

حال اگر به اندازه کافی به عقب برگردیم و به زمان وقوع انفجار بزرگ در 13.8 میلیارد سال پیش برسیم، با مفهوم تکینگی (Singularity) مواجه خواهیم شد. تکینگی در این مبحث به همان حجم فوق العاد کوچک و به اندازه‌ی ذره اتمی گفته می‌شود که همه چیز را در درون خود جا داد و میزان گرما و انرژی داخلش از بی‌نهایت هم فراتر می‌رفت!

در این ذره کوچک دیگر قوانین هر نوع فیزیکی که با آن آشنایی داریم به کار نمی‌آیند و زمان به شکلی که می‌شناسیم در آن تعریف نمی‌شود؛ به بیان دیگر قبل از بیگ بنگ و آغاز انبساط جرم‌ها، زمان عملا وجود نداشت و در حالت تکینگی، فلش زمان به میزان بی‌نهایت کوچک شده و به هیچ نقطه آغازین مشخصی اشاره نمی‌کند!

اگر بخواهیم کلمات خود هاوکینگ را نقل کنیم، باید بگویم این دانشمند مدعی خمیده بودن زمان قبل از بیگ بنگ است؛ او می‌گوید که زمان در پیش از مهبانگ همیشه به سمت نیستی نزدیک می‌شده ولی به آن نمی‌رسیده است و به صورت کلی این زمان به هیچ بیگ بنگی که هستی را از نیستی به وجود آورده، منتهی نشده است. هاوکینگ که خود کاملا به ابهامات فوق‌العاده زیاد چنین مفاهیمی برای ما مخاطبان معمولی واقف است، می‌گوید که بر اساس زاویه دید ما انسان‌ها بهترین توجیه قابل‌قبول باید همین باشد!

در مقاله دیگری که هاوکینگ در مورد تئوری پروپوزال بدون مرز نوشته،‌ این فیزیکدان برجسته می‌گوید که وقایع قبل از بیگ بنگ قابل‌ تعریف و ثبت نیستند، چرا که عملا راهی برای اندازه‌گیری آن‌ها وجود ندارد و از آنجایی که این وقایع پیامدهای دیداری ندارند، راحت‌ترین کار این است که آن‌ها را کاملا از تئوری‌های موجود در مورد مهبانگ حذف کنیم و بگوییم که زمان از بیگ بنگ آغاز شده است.

استیون هاوکینگ: میدانم قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاده است!

البته این اولین باری نیست که هاوکینگ و یا تایسون در مورد چنین موضوعاتی صحبت می‌کنند و اصل مطالب مطرح‌شده توسط این فیزیکدانان مربوط به یک شو تلویزیونی به نام “StarTalk” است که در شبکه نشنال جئوگرافیک پخش می‌شود. در این برنامه مطالبی از این دست با عمق بیشتر موردبحث قرار می‌گیرند و در هر قسمت اطلاعات مفیدی برای شیفتگان علم فراهم شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

87 دیدگاه

  1. باسلام و خسته نباشید. بنده اخیرا یک نظر ارسال کردم و منتشر شد. با متن زیر:
    “این ابلهی محضه که بگیم پیدایش جهان هستی ناشی قوانین طبیعته پس خدایی در کار نیست. در صورتیکه هر قانون نشان از وجود قانون گذاره.”

    از مدیریت محترم سایت خواهشمندم این نظر را پاک بفرمایند. چون شیوه اظهار نظر بنده شیوه مناسبی نبوده. در درون و باطن آن، به نظر مخالفم توهین کرده ام و دیدگاه مخالف خود را “ابله محض” خوانده ام و این خلاف آداب و فرهنگ شیوه اظهارنظر است و خود بدان معترفم.
    اگر از این بعد باعث رنجش دیدگاه مخالفی شود، گناه آن از دوش بنده خارج است. باتشکر

  2. با سلام ما آدما میتونیم از دو دید نگاه کنیم یکی دید علمیه که اصلا به قران خدا کاری نداره میخواد خودش با آزمایش ثابت کنه و یکی دید مذهبیه که اگر از اون کسی که دیدش مذهبیه بپرسین جهان چطور به وجود اومده میاد میگه خدا بوجود اوردهو بس نمیشه این دو تا دیدو با هم داشت امثال هاوکینگ میان میگن خدا رو نمیشناسم باید خودم با ازمایش بفهمم البته که هاوکینگ میگفت خدایی وجود نداره و در آخر نمیتوان دید مذهبی رو همراه با دید علمی داشت تمام

  3. جهان در اول از نقطه ای کوچک شرووع شده و بعد رفته رفته بزرگتر شده در اثر انفجار و انرژی عظیم آن.به نظر بنده حقیر اونقدر هم بزگ خواهد شد تا آن که باز هم انفجار دیگر رخ دهد مثل بادکنکی که تا یک حد و اندازه بزرگ میشود و بعد میترکد. :))))))))))))))))

  4. یه کم دقتتو ببری یالامیفهمی خدایی درکار نیست همش قوانین بیرحم طبیعته…هاوکینگ حقیقت گفته…کاش خدایی در کار بودکاش عدالتی بود

  5. دوستان گلم من پس از سالهای متمادی تحقیق و ریاضت و روزی یه مغز بادوم خوردن ب نظریه ای رسیدم که اگه بخوام اینجا بنویسم خیلی طولانی میشه پس ب خ میشیم و میرم دوباره ریاضت بکشم ببینم توضیح کوتاهی پیدا میکنم واسه نظریه زمانهای پیش از بیگ بنگ یا کلا بیخیال شم دیگه

  6. “وقایع قبل از بیگ بنگ قابل‌ تعریف و ثبت نیستند، چرا که عملا راهی برای اندازه‌گیری آن‌ها وجود ندارد”
    ج: البته تا امروز، فردا را چه دیدی؟ شاید راهی برای اندازه‌گیری آنها به وجود آمد!
    “راحت‌ترین کار این است که … بگوییم زمان از بیگ بنگ آغاز شده” ج:
    1- یافتن درست‌ترین کار مهم است نه راحت‌ترین کار.
    2- اگر بگوییم: زمان از بیگ بنگ آغاز شده، فقط یک مبدأ زمانیِ قراردادی را پیشنهاد کرده‌ایم (مثل تاریخ میلادی) نه بیشتر!
    3- اینکه فعلاً ابزار اندازه‌گیریِ دقیقتر/پیشتری نداریم دلیل نمیشود، عقل/انصاف را کنار گذاشته، منکر زمان پیشتر، شویم!
    4- لا أدری نصف العلم؛ تو که عملاً راهی برای اثبات/ردّ ماقبلِ مهبانگت نداری، یک کلام بگو: نمیدانم آرام جانم!

  7. آفرین به کیا علیپور

  8. گجت نیوز توکه میتونی خوب، بیشتر از این خبرا بذار
    ببین ملت چه سر ذوق اومدن

  9. گجت نیوز توکه میدونی ، بیشتر از این خبرا بذار
    ببین ملت چه سر ذوق اومدن

  10. ماشالا چقدر گجت نیوز مخاطب دارع
    به ازای هر یه نظر که گذاشتن ، ده نفر خوندن و نظر نذاشتن

  11. باز هاوکینگ شعر گفت

  12. بنظرم نظر قران و هاوکینگ میتونن باهم مطابقت داشته باشه چون خدا نمیتونسته چند صد سال پیش یهو یه همچین چیزی تو قران که صرفا کتاب علمی نیست بیان کنه فقط کلی گفته که اسمانو زمین را در شش روز افریده وهاوکینگ جزئیاتشو قبلشو میگه بنظرم فکر ما اونقد کوچیکه که باید با همین نظریه بیگ بنگ کنار بیایم البته فقط نظرمو گفتم به کسی برنخوره

  13. بنظر من بیگ بنگی وجود نداشته ابن فقط یک نظریه است و ثابت نشده که چنین اتفاقی افتاده باشه ، اگه چنین بوده چه کسی مسئول چنین انفجاری بوده ما میدونیم هر اتفاقی که بیافته داری دلیل و عامل است

  14. در زمان های دور انسان ها از بس احمق بودن همه چیو انکار میکردند. و در زمانه حال انسان ها چون فکر میکنند خیلی میفهمند همه چیو انکار میکنند همون روشنفکرای به اصطلاح امروزی. در کل یا از اینور بوم میفتیم یا از اون ور بوم.

  15. بنظر من.ادم غیر ممکنه اصن پیش بینی کنه از کجا معلوم که 13میلیارد سال پیش انفجار بزرگ ب وجود اومده یسوال کی زمان گرفته اصن با چ دستگاهی

  16. برنامه star talk خیلی جذابه من میببنش البته با کانال نشونال جئو گرافک عربی یا ابوظبی می گیرم

  17. توجه توجه
    بیانیه رسمی
    در چند روز گذشته متوجه شدم که عده ای به جای من و با اسم من «sir saeid» میان کامنت های با ادبانه و منطقی میزارن. من از همین جا میخاهم از این افراد اعلام برائت کنم و بگم که این کامنت ها مال من نیست چون من اساسا اینقدر خنگم ک نمیتوانم حرف درست بزنم. لطفا اینجور کامنتایی رو از طرف من نخوننین و هرجا دیدین که کامنتی لجن پراکنی نکرده بدونین که مال من نیست.
    ممنون از همه طرفداران مهربون
    سعید، چرت و پرت نویس اینترنتی

  18. ما ایرانیا ببین به کجا رسیدیم اون دانشمند بزرگ حرف از علم میزنه ما به خدا ،پیغمبر، اسلام فرشتگان 4 بعدی خدای 5 بعدی یعنی همش رفت به سمت دین راه داشته باشه گلستان هفتم دراویش حوادث دیماه یارو تو زندان فلان شد.

  19. چقدر جالب و ساده بود این سوال که ذهن همه مارو مشغول کرده بود

  20. قسم ب قرآن ک همش توش نوشته شده، لطفا برید بخونید

  21. این عقب مانده داره جای همه ما فکر میکنه؟

  22. ممنون از گجت نیوز
    خوش بحال خودم که دین من زرتشت و خداى من اهورا مزدا پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک
    🙂
    🙂

  23. ممنون از گجت بخاطر قرار دادن این پست

  24. همش در حد تئوریه

  25. مسئله وجود یا عدم وجود خدا نیست

    مسئله اینه که علم نباید متوقف شود و لایه های آن باید برداشته شوند تا حقیقت جهان آشکار شود

    حقیقت جهان هم آشکار شود فرقی در باور به وجود یا عدم وجود خدا ندارد

    ما موجودات 3 بعدی هستیم، فرشتگان و شیاطین (در صورت وجود) 4 بعدی هستند اگر خداوند وجود داشته باشد 5 بعدی هست و انسان 3 بعدی هیچ وقت نمی تونه به وجود یا عدم وجود خدا پی ببره

    خدا نیست، پس چرا جهان هست
    خدا هست، پس خدا از کجا اومده

    من خداباور هستم، اما علم باید جلو بره و به خدانابوران نباید بی احترامی بشه

    با تشکر

    • بابا اینا با علم دارن توطعه میکنن برای دین

    • امام صادق می فرمایند
      اگه علم 28 حرف داشته باشه تا زمان ظهور فقط دو حرفش شناخته شده !
      در مورد خلقت هم ما قرآن رو داریم که به صراحت خدا می فرمایند آسمان ها و زمین را خلق کردم
      این ها دانشمندانی هستن که دیدگاه خودشونو میگن

    • چیزی که بُعد داشته باشه خدا نیست؛ چون خدای متعال والاتر از اینه که به ابعاد محدود بشه!

    • مشکل اینجاست ک مخاطبم همش میگه 1 نیرویی بوده ک تقّه رو ب هسته زده ک بیگ بنگ اتفاق افتاده،حالا هرچی میگیم همه چی تکاملِ میگه پس اون تقه رو کی زده!؟تمومِ معادلاتم بهم میریزه سَرِ این حرف!
      میگم قرآن گفته زمین صافِ،مرکزِ،ماه از ستاره ها دورترِ و نمیشه بهش رسید و کلی تناقضِ دیگه،در جواب میگه اصلأ ب دین چکار داری!تو آفریدگار داری و آفریدگارِ تو اونیِ ک ضربه رو زده!حالا کی هست خدااا میدونه😉!من ک گیج شدم!!!!!!!

  26. کی گفته وجود خدا نیازمند زمانه خداوند بری از هر محدودیتیه قبل وبعد و اول و اخر خداست

  27. جالبه ! مشکل زمان بود که حذفش کردن !!!
    چون حتی t=0 قابل توضیح هست ولی هیچ توضیحی برای t=-0.1 نیست !
    ولی هنوزم یه سوال هست اون ذره اولیه حتی در ابعاد کوانتوم از کجا اومده ؟؟؟؟

  28. اقا سر سعید باقر العلوم تشریف دارن ، خدایا خودت رحم کن

  29. میدانستید هاوکینگ یه ادمه بی خداست؟؟؟؟

  30. هرچی بگیم در حد تئوریه
    تقریبا غیر ممکنه انسان بتونه اتفاقات پیش از بیگ بنگ رو حدس بزنه

  31. سعید میاد الان صبر کنید تحقیقاتش رو بکنه