ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل

مثل حرفه‌ای‌ها به ویرایش ویدیوها در گوشی خود بپردازید

ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل کار آسانی بوده و ابزارهای بسیار زیادی برای انجام آن وجود دارد. در ادامه، نحوه ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل همانند افراد حرفه‌ای را تشریح خواهیم کرد.

ضبط ویدیوها یک چیز است و زمانی که شما برای ویرایش آن نیاز دارید، یک چیز دیگر. این کار به شکیبایی و قوه داستان‌پردازی نیاز دارد تا ماحصل کار شما، مخاطبین را درگیر کند. زمانی که موضوع تولید ویدیوها در میان باشد، حرفه‌ای‌ها تمام ابزارها و تجربه و تخصص خود را بدین منظور به کار می‌گیرند. این کار نیز معمولا به کمک رایانه‌های شخصی که عموما قدرت بالایی دارند، انجام می‌شود.

اما مسئله جذاب، نوآوری‌های مربوط به تلفن های هوشمند طی سال‌های اخیر است که در نتیجه آن، حالا این دستگاه‌های کوچک قادر به انجام طیف وسیعی از مهارت‌های مختلف هستند. از ضبط ویدیوهای 4K با کیفیتی بالا تا کنترل دستی کامل ویدیوها، گوشی های هوشمند ما می‌توانند ویدیوهای مختلف را در سطحی مناسب تولید کنند. هرچند در رابطه با ویرایش آنها، تعداد کمی از کاربران از موبایل خود به جای کامپیوترهای شخصی استفاده می‌کنند.

اگر در زمینه ویرایش مبتدی بوده و با اصول اولیه آشنایی ندارید، جای نگرانی نیست چرا که در این بخش تلاش داریم با معرفی مبانی کلی و البته ابزارهای مناسب، نحوه ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل همانند افراد حرفه‌ای را بیان کنیم.

نحوه ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل

=
انتخاب ابزار مناسب برای ویرایش

این تقاطعی است که در ابتدای راه با آن رو به رو خواهید بود. ولی عجله نکنید چرا که پیش از ورود به پروسه ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل ، نیاز به تحقیق دارید. طبیعتا، این موضوع تا حد زیادی به تلفن هوشمندی که از آن استفاده می‌کنید، بستگی دارد. در این بخش، ما از ال V30 استفاده خواهیم کرد چرا که این گوشی امکانات بسیار زیادی داشته و برای تولیدکنندگان محتوای ویدیویی انتخابی ایده‌آل است.

اگرچه پرچمدار ال جی به صورت پیش‌فرض با یک نرم افزار ویرایش ویدیوی اختصاصی ارائه می‌شود، ولی ما برای انجام کارهای بیشتر و حرفه‌ای‌تر، نرم افزار “PowerDirector” محصول شرکت “CyberLink” که مدت زمان زیادی‌ست توسط افراد مختلف استفاده می‌شود را انتخاب کرده‌ایم. در واقع، برخورداری از ویژگی‌های متنوع و قابلیت‌های بسیار سبب شده تا افراد حرفه‌ای نیز برای خلق محتوایی به یاد ماندنی از آن استفاده کنند (دانلود نرم افزار PowerDirector از گوگل پلی). توانایی استخراج ویدیوها با وضوح 4K، ویدیوهای صحنه آهسته، لایه‌ها، پوشش‌های PiP، کلید انتخاب‌کننده کروما و موارد متعدد دیگر، از دلایل اصلی انتخاب ما هستند! اگرچه این برنامه به صورت رایگان ارائه می‌شود، ولی با پرداخت هزینه اشتراک می‌توانید از بسیاری از ویژگی‌های دیگر آن استفاده کنید.

مواردی که ما در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت، مناسب تقریبا همه اپلیکیشن های ویرایش ویدیو هستند. به یاد داشته باشید که هیچ‌کدام از این نرم افزارها کامل نبوده و ممکن است ایرادهای خاص خود را داشته باشند. پس پیش از شروع کار بهتر است نرم افزار مناسب را انتخاب کنید. در ادامه، برخی از این نرم افزارها را می‌توانید پیدا کنید:

ویدیوهای 4K دست شما را برای ویرایش بازتر می‌گذارند

بیشتر بهتر است؛ این باید ذهنیت شما هنگام فیلم‌برداری باشد. با در نظر گرفتن این موضوع که امروزه تصویربرداری 4K میان گوشی های هوشمند بسیار شایع شده است، انتخاب 4K به جای 1080p هوشمندانه خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید، بزرگ‌ترین مزیت ویدیوهای 4K حجم جزئیات بیشتری است که در ویدیوها گنجانده می‌شود. هرچند، شاید به خاطر محدودیت در فضای ذخیره‌سازی ناچار به انتخاب وضوح 1080p باشید. البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که کاربران بعد از ضبط ویدیوهای 4K قادر به استخراج آنها با وضوح 1080p هستند؛ موردی که می‌توان آن را یکی دیگر از مزایای وضوح بالاتر عنوان کرد. به هر صورت، انتخاب رزولوشن فول اچ دی هیچ ایرادی ندارد و ضبط محتوا با وضوح 4K تنها به معنی برخورداری از جزئیات بیشتر است.

با در نظر گرفتن این موضوع که گوشی های هوشمند امروزی، ویدیوهای 4K را با دقت و جزئیات بسیار بالا ثبت می‌کنند، ویرایش آنها روی موبایل بسیار جذاب است.

ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل

فیلتر رنگ‌ها؛ ابزارهای کاربردی که باید مراقب آنها باشید

یکی از مواردی که به واسطه آنها می‌توان لحن ویدیوها را تنظیم کرد، درجه‌بندی یا فیلتر رتگ‌هاست. ال جی V30 چندین حالت “LG Cine” که ظاهری سینماتیک به ویدیوها می‌بخشد را ارائه می‌کند. در این صورت زمانی که از مناطق روشن‌تر به تاریک‌تر عبور می‌کنید، دامنه دینامیکی وسیع‌تر خواهد شد؛ در حالی که فیلترهای رنگ با تمام تغییرات انطباق نخواهند داشت. با این وجود، با استفاده از فیلترهای رنگ می‌توان در نرم افزار PowerDirector به ظاهری سینمایی دست پیدا کرد.

برای لحظه‌های شادتر، احتمالا از رنگ‌های گرم‌تر استفاده خواهید کرد، در حالی که انتخاب آهنگ سردتر برای ویدیو به معنی تاکید بیشتر روی ناراحتی است. همان‌طور که احتمالا متوجه شده باشید، فیلترهای رنگ می‌توانند لحن ویدیوهای شما را تعیین کنند. هرچند، از آنها نباید برای صحنه‌های مختلف، به صورت پشت سر هم استفاده کرد. پس تا حد ممکن به دنبال جدا کردن آنها باشید.

استفاده از این فیلترها برای صحنه‌های کلیدی کارآمد خواهد بود. شما نباید بیش از حد از آنها استفاده کنید تا زمانی که تم کل ویدیوی شما از فیلتر خاصی استفاده کند. لحن متمایل به آبی در فیلم‌های “Underworld” مثال خوبی برای این مورد است.

جدا کردن بخش‌های مختلف برای جلویگری از یکنواختی

ویدیوها در صورتی که صحنه‌های مختلف آنها بدون هیچ تغییر خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته و توجه بینندگان را به خود جلب نکنند، می‌توانند به راحتی کسل‌کننده یا تکراری باشند. برای جلوگیری از یکنواختی و تولید یک ویدیوی بلند و خسته‌کننده، بهتر است آن را به چندین بخش تبدیل کرده و از تکنیک‌های مختلف همچون “quick zoom” استفاده کنید. شاید برخی صحنه‌های یک ویدیو، جذاب‌تر یا مهم‌تر از سایرین باشند؛ پس همین صحنه‌ها برای تمرکز و تاکید بیشتر مناسب‌تر هستند. البته، این موضوع ویدیوهای 4K را نیز در بر می‌گیرد چرا که جدا کردن بخشی خاص، برای تاکید بیشتر به جزئیات دقیق‌تر نیاز دارد.

تصور کنید در یکی از صحنه‌ها بخشی با اهمیت بالاتر وجود داشته باشد. آن‌گاه دقیق شدن روی این قسمت همراه با بالاتر بودن کیفیت ویدیوی ضبط‌شده می‌تواند جلب توجه مخاطب را تکمیل کند. مطمئنا چنین صحنه‌هایی در مقایسه با ویدیوی شما طولانی نیستند، اما برای درگیر کردن مخاطب و جذاب باقی ماندن ویدیو بسیار کاربردی خواهند بود.

استفاده از صداگذاری و صحنه‌های جایگزین

اغلب مردم فکر می‌کنند برای تولید یک ویدیو، دائما باید در آن حضور داشته و به روایت داستان بپردازند. اما این موضوع با حقیقت فاصله زیادی دارد. این عادتی‌ست که حتی بسیاری از تولیدکنندگان محتوا نیز انجام می‌دهند. پس اگر شما نیز به انجام چنین کاری روی آوردید، نباید غافلگیر شوید. نیازی به گفتن نیست که در پاره‌ای از موارد، برخی لحظه‌ها نیاز به انجام چنین کاری دارند. ولی در نهایت شما می‌توانید با صداگذاری به چیزی موثر برسید.

در مواردی که تمرکز کافی روی ویدیوی مورد نظر نداشته و یا برای قرار گرفتن در مقابل دوربین نگران هستید، استفاده از صداگذاری و صحنه‌های جایگزین می‌تواند کاربردی باشد. با استفاده از “Cyberlink PowerDirector” شما دقیقا قادر به انجام چنین کاری خواهید بود چرا که این نرم افزار از لایه‌ها پشتیبانی می‌کند.

برای این کار کافی‌ست از طریق نرم افزار، صدای خود را ضبط کرده و در محل مورد نظر قرار دهید. ممکن است برخی کاربران بخواهند از نرم افزار پیش‌فرض ضبط صدای گوشی خود استفاده کنند. مهم نیست که شما از چه اپلیکیشنی استفاده می‌کنید؛ کافی‌ست بعد از ضبط صدا، آن را به تایم لاین اضافه کرده و با صحنه‌های مورد نظر انطباق دهید. این تکنیک نه‌تنها بسیار ارزشمند بوده و موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود، بلکه انجام آن هم بسیار آسان است!

از فونت‌های واضح استفاده کنید

اگرچه برخی از کاربران مایل به استفاده از فونت‌های پیش‌فرض هستند، اما با این کار نمی‌توانید مخاطبین را متقاعد کنید که ویدیوی شما توسط یک فرد حرفه‌ای تولید شده است! همچنین هنگام انتخاب فونت‌ها باید به ارتباط آن با ویدیو و نوع روایت داستان نیز توجه کرد. به هر صورت، فونت‌های ساده و واضح می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

با استفاده از نرم افزار PowerDirector، هنگام ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل می‌توان فونت مورد نظر را نیز با استفاده از افکت‌های مختلف همچون اضافه کرده سایه، تعیین رنگ خطوط، برجسته کردن و بیشتر، دست‌خوش تعییر کرد. استفاده از فونت‌های ویرایش‌شده می‌تواند صحنه‌های ابتدایی و پایانی را بسیار جذاب کند.

ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل

انتخاب افکت‌های مناسب

افکت‌های “transition” که معمولا برای چسباندن صحنه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، تاثیری فوق‌العاده بر ویدیوها دارند. زمانی که شما در تایم لاین نرم افزار PowerDirector قصد سنجاق کردن دو صحنه به یکدیگر را داشته باشید، یک آیکون میان آنها نمایش داده شده و به شما اجازه می‌دهد یکی از افکت‌های “transition” را انتخاب کنید. این کار می‌تواند کاربر را با ویدیوی شما درگیر کند.

در حالت کلی، حالت‌هایی که تغییر در آنها با محو شدن همراه است، می‌توانند تقلیدی از گذشت زمان باشند. در این صورت، چنین افکت‌هایی مناسب ویدیوهای تایم لپس خواهند بود. در رابطه با افکت‌های موجود در PowerDirector، صادقانه باید بگوییم که بسیاری از آنها خسته‌کننده و مرسوم هستند. اگر می‌خواهید چنین حالت‌هایی جلوه‌ای خاص به ویدیوی شما ببخشند، باید از افکت‌های پریمیوم استفاده کنید.

مهم‌ترین توصیه ما در استفاده از افکت‌های “transition” هنگام ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل ، تمرکز روی زمان آنهاست چرا که برخی در صورت کوتاه‌تر بودن و برخی دیگر در صورت بلندتر بودن، جذابیت بالاتری دارند. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید کمی زمان بگذارید.

استفاده از ویدیوهای صحنه آهسته

یکی از ویژگی‌هایی که کمتر از آنها استفاده می‌شود، توانایی گوشی های هوشمند در ضبط ویدیوهای صحنه آهسته است. انجام این کار نیز دشوار نبوده و کافی‌ست شما وضوح و نرخ فریم مناسب را انتخاب کنید. برخی گوشی ها همچون ال جی V30، ویدیوهای 240 فریم را با وضوح پایین‌تر 720p ضبط می‌کنند؛ پس به این مورد نیز توجه داشته باشید. برخی دیگر از گوشی ها همچون پرچمداران سونی و یا گلکسی اس 9 سامسونگ می‌توانند ویدیوهای صحنه آهسته را با نرخ بسیار بالای 960 فریم بر ثانیه ضبط کنند. عموم گوشی های هوشمند همچون آیفون ایکس و گلکسی نوت 8 نیز قادر به ضبط و ذخیره ویدیوهای 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه هستند. چنین ویدیوهایی برای جا دادن در فیلمی با نرخ 24 فریم بر ثانیه، مناسب خواهند بود.

زمانی که قصد استفاده از چنین ویدیوهایی در گوشی هوشمند خود را داشته باشید، اغلب اپلیکیشن ها توانایی آهسته کردن ویدیوی شما را دارند. این کار همانند تکنیک Quick Zoom که پیش‌تر به آن اشاره شد، هنگام ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل می‌تواند به تاکید بیشتر روی نکات و صحنه‌های مورد نظر کمک کند.

برای ایجاد تنوع بالاتر هنگام ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل ، می‌توان بخش‌های مورد نظر را به صورت معکوس اما صحنه آهسته در کلیپ قرار دارد. تکنیک‌های دیگر همچون افزایش سرعت یک بخش و سپس آهسته کردن آن هم می‌توانند ویدیوی شما را جذاب‌تر کنند.

ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل

با استفاده از اسلایدر در PowerDirector می‌توانید سرعت کلیپ‌ها را تنظیم کنید

انتخاب موسیقی مناسب

یکی دیگر از جنبه‌های مهم هنگام ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل و یا سایر پلتفرم‌ها، انتخاب موسیقی متناسب با سبک ویدیو است. انتخاب آهنگ مناسب نیاز به تحقیق دارد چرا که این کار، تصمیمی ذهنی است. هرچند، هنگام ادیت فیلم‌ها باید به چند مورد مهم هم توجه داشت.

اولین و مهم‌ترین مورد، شما نیازی به پخش آهنگ در سراسر ویدیوی خود ندارید و برخی مواقع می‌توان به سکوت حاکم یا صدایی که همراه با خود ویدیو ضبط شده است، تکیه کرد. در تایم لاین PowerDirector، موزیک‌ها در لایه مخصوص به خود قرار گرفته‌اند. در این بخش گزینه‌های مختلفی همچون تغییر حجم صدا و یا محو کردن بخش‌های ابتدایی و پایانی وجود دارد. این کار احتمالا هنگام تغییر صحنه‌ها و نامطلوب‌ بودن آهنگ در حال پخش، کاربردی خواهد بود.

آهنگ‌های که در نرم افزار ما گنجانده شده‌اند، همگی مجذوب‌کننده نیستند. به همین دلیل می‌توانید از منابع مختلفی همچون “Audio Library” یوتیوب که طیف گسترده‌ای از سبک‌های مختلف را پوشش می‌دهد، استفاده کنید.

ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل

در استفاده از افکت‌ها زیاده‌روی نکنید

یکی از استراتژی‌هایی که موقع ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل باید به آن توجه کنید، عدم زیاده‌روی در به‌کارگیری افکت‌های مختلف است چرا که برخی از آنها به جای اثر مثبت، می‌توانند به کار شما آسیب بزنند. بدون شک وجود استیکرها، افکت‌های مختلف و ویدیوهای صحنه آهسته می‌توانند به تعامل بیشتر مخاطبین با فیلم تولیدشده کمک کنند، اما هیچ‌گاه نباید در انجام این کار زیاده‌روی کرد.

ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل

در پایان، ویدیوی زیر می‌توانید راهنمای مناسبی برای ویرایش ویدیوها در گوشی موبایل باشد:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. واو مرسی گجت خدایی گل کاشتی

  2. بدرد فعالان اینستایی میخوره

  3. واقعا عالی بود بدرد ما میخوره بینهایت

  4. کارهای ادیت که کلا یک PC و ویندوز می خواد

    نرم افزار حرفه ای برای اندروید نیست (مثل ادوبی پریمیر)
    ماوس و کیبورد و مانیتور بزرگ + تسلط کافی بر روی PC کجا، لمس یک صفحه کوچیک با گردن خمیده بر روی موبایل کجا!

    با تشکر