بررسی ویژگی های سیستم عامل اندروید 9 - Android 9

بررسی ویژگی های سیستم عامل اندروید 9 – Android 9

سیستم عامل اندروید 9 تا چند ماه دیگر به صورت رسمی معرفی می‌شود. بر اساس تصاویری که تا امروز از قطعه کدهای برنامه‌نویسی نسخه جدید اندروید در سال 2018 به دست آورده‌ایم، می‌توانیم به برخی از ویژگی های اندروید 9 پی ببریم.

گوگل قرار است کنفرانس Google I/O در سال جاری را بین روزهای هشتم تا دهم می (هجدهم تا بیستم اردیبهشت) برگزار کند. بدون شک مهمترین اتفاق در این رویداد، معرفی رسمی جدیدترین سیستم عامل پلتفرم موبایل این شرکت خواهد بود. همانند روال سالیانه این شرکت، در سال جاری نیز سیستم عامل جدید اندروید همراه با ویژگی‌های جدید و منحصربه‌فرد عرضه می‌شود.

هنوز نام سیستم عامل اندروید 9 که در حال حاضر با عنوان اندروید P شناخته می‌شود به طور دقیق مشخص نیست، اما با توجه به روال نام‌گذاری پیشین این شرکت می‌توان مطمئن بود P، حرف نخست نام یک دسر شیرین و خوشمزه است!

سیستم عامل اندروید 9

برخلاف مشخصات فنی گوشی های موبایل که پیش از رونمایی رسمی آن‌ها فاش می‌شوند، نمی‌توان درباره محصولات نرم افزاری و مخصوصا سیستم‌های عامل پیش از معرفی آن‌ها به صورت دقیق بحث کرد. با این حال تا امروز و به لطف تعداد زیادی از تصاویر منتشر شده از قطعه کدهای مربوط به سیستم عامل اندروید 9 اطلاعات کافی درباره آن به دست آورده‌ایم.

افزایش امنیت مهمترین ویژگی سیستم عامل اندروید 9 است

بر اساس آن‌ها، یکی از اصلی‌ترین نقاط تمرکز گوگل حین توسعه سیستم عامل اندروید 9 بخش امنیت بوده است، به طوری که عملکردهای مرتبط با موارد امنیتی زیادی در آن دیده شده و ویژگی‌های زیادی به منظور افزایش حفظ حریم خصوصی در نظر گرفته شده است. در ادامه به تمامی ویژگی های این سیستم عامل که تا امروز به آن‌ها پی برده‌ایم اشاره خواهیم کرد.

دسترسی محدود برای اپلیکیشن‌های درون پس‌زمینه

در اقدامی که مطمئنا به ذائقه کاربران طرفدار حفظ حریم خصوصی خوش خواهد آمد، اندروید P دیگر به اپلیکیشن‌های اجرا شده در پس‌زمینه اجازه فعالیت آزادانه نداده و دسترسی به دوربین و میکروفون را از آن‌ها سلب می‌کند.

سیستم عامل اندروید 9

به عبارت دیگر ماژول SELinux می‌بایست دسترسی UID و اپلیکیشن‌های غیر فعال به برخی از بخش‌های سخت افزاری را بعد از گذشت مدت زمانی مشخص سلب کند. به این ترتیب خرابکاران سایبری نخواهند توانست از وضعیت خاموش اپلیکیشن سو استفاده کرده و با دسترسی به دوربین و میکروفون به شنود کاربران بپردازند.

عدم امکان ضبط مکالمات به صورت مخفیانه

بر اساس یک سری دیگر از کدهای برنامه‌نویسی فاش شده، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اندروید 9 در راستای افزایش حریم خصوصی، هشدار دادن به کاربر در صورت ضبط شدن مکالمه توسط کاربر آن سوی تماس است. طبق انتظار وب سایت XDA، اپراتورهای موبایل شدیدا از این ویژگی استقبال خواهند کرد.

سیستم عامل اندروید 9

سیستم عامل اندروید 9 نام پکیج اپلیکیشن ضبط مکالمه را تشخیص داده و سپس یک صدای 1400 هرتزی را هر پانزده ثانیه پخش می‌کند. به این ترتیب کاربر متوجه خواهد شد شخص آن سوی تماس در حال ضبط این مکالمه است. در بسیاری از کشورها ضبط مکالمات جرم محسوب می‌شود و به لطف این ویژگی می‌توان به نوعی با متهمان (توسط اپراتورها) برخورد کرد.

امکان بلاک کردن تماس‌ها

با وجود سلیقه‌های مختلف، همه کاربران درباره تماس‌های تبلیغاتی اتفاق نظر دارند؛ این دسته از شرکت‌های تبلیغاتی اغلب در مواقعی نامناسب تماس گرفته و تلاش می‌کنند چیزی نه چندان مفید را به شما بفروشند. این تنها نمونه‌ای از انوع تماس‌هایی است که کاربران در پی بلاک کردن آن‌ها هستند.

سیستم عامل اندروید 9

یکی از ویژگی های سیستم عامل اندروید 9 وجود قابلیتی به منظور بلاک کردن تماس‌ها به صورت پیش‌فرض است، به این معنی که دیگر به هیچ اپلیکیشن جانبی نیاز نخواهد بود. چهار گزینه برای بلاک کردن تماس در اختیار کاربر قرار می‌گیرند:

  • بلاک کردن تماس‌های دریافتی از شماره‌های خارج از لیست مخاطبان
  • بلاک کردن تماس‌های دریافتی از شماره‌های غیر قابل تشخیص (Private Number)
  • بلاک کردن تماس‌های دریافتی از تلفن‌های همگانی
  • بلاک کردن تماس‌های ناشناخته

پشتیبانی از اسکنر عنبیه چشم

امروز گوشی‌سازانی همچون سامسونگ که مایل به اضافه کردن یک سد امنیتی جدید به گوشی های خود تحت عنوان اسکنر عنبیه چشم هستند، باید رابط‌های نرم افزاری آن را به اندروید اضافه کنند. اما به نظر گوگل تصمیم دارد پشتیبانی از آن را به صورت پیش‌فرض در سیستم عامل موبایل خود قرار بدهد.

سیستم عامل اندروید 9

سیستم عامل اندروید 9 تبدیل به نخستین ورژن پلتفرم موبایل گوگل خواهد شد که به صورت پیش‌فرض از اسکنر عنبیه چشم پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر تنها در پرچمداران سال‌های 2017 و 2018 سامسونگ یعنی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس، گلکسی نوت 8، گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس شاهد وجود اسکنر عنبیه چشم هستیم، اما از بین رفتن نیاز به دست‌کاری سیستم عامل به منظور افزودن پشتیبانی از این سد امنیتی، شرکت‌های بیشتری را به استفاده از اسکنر عنبیه چشم در محصولات خود تشویق خواهد کرد.

پشتیبانی بی‌سیم بلوتوث HID

به زبان ساده، به لطف وجود این ویژگی در سیستم عامل اندروید 9، بدون نیاز به استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی خواهید توانست گوشی هوشمند خود را تبدیل به یک ماوس و یا کیبورد بی‌سیم برای یک سیستم کامپیوتری کنید. بر اساس کدهای منتشر شده، این قابلیت مدت‌ها است در اندروید وجود دارد، اما گوگل آن را در سیستم عامل جدید به شکلی کاربردی در خواهد آورد.

سیستم عامل اندروید 9

به خاطر ابعاد کوچک نمایشگر گوشی های هوشمند استفاده از آن‌ها به عنوان یک کیبورد خارجی برای سیستم کامپیوتری چندان جالب و کاربردی نیست. در عوض استفاده از آن‌ها به عنوان یک ماوس فوق‌العاده کاربردی خواهد بود. به این ترتیب کاربران دیگر نیازی به حمل ماوس بی‌سیم برای لپ تاپ‌ خود نخواهند داشت.

حالت تاریک برای نمایشگر OLED

کاربران سال‌ها است در انتظار اضافه شدن یک حالت تاریک به صورت پیش‌فرض در رابط کاربری این سیستم عامل هستند، اما تا امروز هرگز چنین چیزی رویت نشده است. در اندروید 8 اوریو دست کاربر به منظور فراهم کردن حالت تاریک برای خود کمی باز بود، چرا که به لطف تنظیمات لانچر پویا، رنگ بسیاری از بخش‌ها بر اساس رنگ تصویر پس‌زمینه به صورت خودکار تغییر می‌کرد.

حالت تاریک اندروید

استفاده از چنین حالتی علاوه بر زیبایی و جذابیت، در نمایشگرهای OLED مزایای خاص خود را دارد. به عنوان نمونه از آنجایی که پیکسل‌های به رنگ مشکی درون این دسته از صفحه‌ نمایش‌ها خاموش باقی می‌مانند، علاوه بر کاهش زیاد مصرف انرژی، رنگ‌ سیاه نیز بسیار تیره و در بهترین حالت ممکن به نمایش کشیده می‌شود.

پشتیبانی از بریدگی بالای نمایشگر

راهکار اپل برای طراحی بدون حاشیه کاملا خاص بود، به طوری که در اولین اقدام خود برای ارائه یک گوشی دارای این طراحی، به طور کامل حاشیه‌های اطراف نمایشگر را نابود کرد! این شرکت در عوض برای قرار دادن سنسورهای مورد نیاز، دوربین سلفی و گوشی تماس، یک بریدگی در بالاترین قسمت صفحه نمایش ایجاد کرد تا همه این اجزا بر روی آن قرار بگیرند.

سیستم عامل اندروید 9

نمایشگاه MWC 2018 نشان داد این راهکار به ذائقه بسیاری از گوشی‌سازان اندرویدی خوش آمده است، به همین دلیل انتظار داریم طی سال‌های آینده گوشی های بیشتری را همراه با یک بریدگی در بالای صفحه نمایش مشاهده کنیم.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات کاربران با آیفون 10 وجود همین بریدگی است، به طوری که به خاطر عدم پشتیبانی اپلیکیشن‌ها از آن، قسمتی از محتوای آن‌ها زیر این قسمت محو می‌شود. گوگل با توجه به استقبال گوشی‌سازان از این سبک طراحی پشتیبانی از نمایشگرهای دارای اشکال عجیب را به سیستم عامل اندروید 9 اضافه کرده است.

به لطف آن سیستم عامل موانع فیزیکی واقع بر سر راه نوتیفیکیشن‌ها و دیگر آیکون‌ها را تشخیص داده و به این ترتیب از قرار گرفتن بخش‌هایی از رابط کاربری برنامه‌ها زیر بریدگی بالای نمایشگر جلوگیری می‌کند.

پشتیبانی از انواع و اقسام طراحی‌ها

تغییر در سبک طراحی گوشی های اندروید تنها به قرارگیری یک بریدگی عجیب در بالای نمایشگر و یا گرد شدن گوشه‌های صفحه نمایش ختم نخواهد شد، چرا که انتظار داریم در سال‌های پیش رو، یک انقلاب بزرگ در طراحی دستگاه‌های موبایل رخ بدهد.

سیستم عامل اندروید 9

به عنوان نمونه‌ای از این محصولات متفاوت می‌توان به زد تی ای اکسون ام اشاره کرد که چندی پیش مجهز به دو نمایشگر (به صورت تاشو) معرفی شد. گوشی منعطف مورد انتظار سامسونگ یعنی گلکسی ایکس نیز در سال 2018 و یا 2019 معرفی می‌شود. اگر گوگل نیاز به دست بردن در سیستم عامل به منظور افزودن پشتیبانی از این دسته گوشی های موبایل را از بین ببرد، شرکت‌های بیشتری به ساخت محصولات تاشو، منعطف و یا دارای دیگر انواع شکل‌ها تشویق خواهند شد.

آیکون قدرت سیگنال LTE سفارشی

بر اساس دسته‌ دیگری از کدهای برنامه‌نویسی سیستم عامل اندروید 9 ، یکی از ویژگی‌های آن دست اپراتورها را به منظور سفارشی‌سازی میله‌های نمایش‌دهنده قدرت سیگنال‌های دریافتی باز می‌گذارد.

سیستم عامل اندروید 9

اپراتور قادر خواهد بود توزیع قدرت سیگنال مشخص شده را توسط تعدادی از میله‌ها تعیین کند. به عبارت دیگر آستانه‌های قدرت سیگنال می‌تواند از دستگاه خاص به اپراتور خاص به راحتی وارد کردن یک سیم کارت جدید تغییر پیدا کند.

محافظت از قربانیان خشونت خانگی

وجود خشونت در برخی خانواده‌ها مسئله فوق‌العاده مهمی است، به طوری که گوگل در تلاش است به شیوه خود با آن برخورد کند. بر اساس بخشی از کدهای برنامه نویسی سیستم عامل اندروید 9 در اینجا شماره تلفن‌های مهم قربانیان خشونت از افراد سو استفاده‌کننده مخفی می‌شود تا بلکه آن‌ها از تماس گرفته‌ شده مطلع نشوند.

سیستم عامل اندروید 9

به نظر می‌رسد سیستم عامل این تماس‌های ورودی از تاریخچه تماس دستگاه را تشخیص داده و آن‌ها را مخفی می‌کند، به طوری به نظر خواهد رسید هیچوقت با شماره‌های حساس نام برده تماسی برقرار نشده است. احتمالا اندروید 9 قادر به تشخیص این شماره‌ها به وسیله تطبیق آن‌ها با یک پایگاه داده است. شماره تماس‌های مهم کشورهایی همچون انگلستان، اسپانیا، آلمان، پرتغال، فرانسه، ایتالیا، استرالیا و چند کشور دیگر در دیتابیس وجود دارند.

زمان عرضه سیستم عامل اندروید 9

نسخه پیش نمایش و مخصوص توسعه‌دهندگان این ورژن به تازگی منتشر شده است. درون نسخه پیش نمایش قابلیت‌های اصلی سیستم عامل وجود داشته و توسعه‌دهندگان به لطف آن می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را پیش از عرضه رسمی بر اساس آن بهینه‌سازی کنند.

 

اما تا پیش از برگزاری کنفرانس Google I/O در هجدهم اردیبهشت ماه مطمئنا خبری از انتشار این به‌روزرسانی نخواهد بود، چرا که گوشی‌سازان باید بعد از معرفی، پروژه متن باز اندروید جدید را دریافت کرده و سپس سفارشی‌سازی آن برای محصولات پیشین و جدیدشان را آغاز کنند. می‌توان انتظار داشت برخی از پرچمداران نیمه دوم سال 2018 که از اواسط تابستان و به بعد معرفی خواهند شد، به صورت پیش‌فرض به ورژن جدید اندروید مجهز شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اندروید از اول خاص بوده تو آپدیت جدید انتظارات خیلی بالا میرن

  2. اینا تازه اضافه شده؟؟ اندروید چقدر عقب مانده س

    • ببخشید خانم آیفونی میتونم بپرسم شما تو بخش اندروید چیکار میکنید و چه چیزیی شما رو وادار کرده که تمام این مطالب رو با دقت بخونید شما همچنان منتظر هستید که اندروید 9 بیاد برای همین سایت ها رو جستجو میکنید پس ادعای نداشته باشید اپلی هستید