دانشمندان از ساخت نوع شگفت‌انگیزی از موسیقی مخصوص گربه ها خبر دادند!

دانشمندان آهنگی که گربه‌ها دوست دارند را پیدا کردند! (پخش آهنگ)

با توجه به تاثیرات معجزه‌آسای موسیقی بر روان انسان و متنفر بودن گربه‌ها از آهنگ‌هایی که ما گوش می‌دهیم، محققان پس از تحقیقات گسترده نوعی موسیقی مخصوص گربه ها را به وجود آورده‌اند!

هرکس که کوچک‌ترین علاقه‌ای به موسیقی داشته باشد می‌داند که محصولات این هنر شگفت‌انگیز تاثیرات بسیار جالبی بر روی احساسات ما دارند و در بسیاری از مواقع، روان ما را به شیوه خود تصفیه می‌کنند؛ با این تفاسیر،‌ محققان باور دارند که به احتمال قوی موزیک اثرات مثبت مشابهی بر روی موجودات دیگر، از جمله گربه‌ها خواهد داشت؛ این در حالی است که گربه‌ها از موسیقی ما لذت نمی‌برند و بررسی واکنش این جانوران به آهنگ‌های مخصوص انسان‌ها نتایج مثبتی ندارد.

این آهنگ، فرکانس جذب گربه را فعال می‌کند

در همین رابطه، در سال 2015 محققانی از دانشگاه‌های ویسکانسین و مریلند آمریکا تحقیقات جالبی را بر روی موسیقی مخصوص گربه ها انجام دادند؛ چارلز اسنودن (Charles Snowdon)، سرپرست پژوهش‌ها می‌گویید که با توجه به واکنش منفی گربه‌ها به موزیک ما، او و همکارانش پس از بررسی وضعیت صوتی طبیعی این حیوان نوعی موزیک با رنج فرکانسی مخصوص گربه را ساختند که از صدای انسان حدودا یک اکتاو بالاتر است.

دانشمندان از ساخت نوع شگفت‌انگیزی از موسیقی مخصوص گربه ها خبر دادند!

به علاوه، می‌دانیم که موسیقی موردعلاقه ما ضرب‌آهنگی شبیه به ضربان قلبمان دارد و به همین ترتیب، اسنودن و تیمش برای ساخت موسیقی مخصوص گربه ها تمپو چیزهایی که برای این موجودات جذاب است را در آهنگ‌هایشان وارد کردند؛ به عنوان مثال برخی از کارهای ساخته‌شده ضرب‌آهنگ خُرخُر کردن داشتند و چند مورد هم با تمپو شیر خوردن گربه‌ها ساخته شد.

به همین صورت، از آنجایی که گربه‌ها در صدای خود از فرکانس‌هایی کاهشی استفاده می‌کنند، دانشمندان تلاش کردند که نت‌های کاهشی زیادی را در موزیک‌های خود جا دهند؛ در ادامه شما را به شنیدن یکی از آهنگ‌های ساخته‌شده به نام “Cozmo’s Air” دعوت می‌کنیم:

برای بررسی اثر موزیک‌های ساخته‌شده، تیم اسنودن آهنگ‌ها را برای 47 گربه خانگی پخش کردند و از طرف دیگر و برای مقایسه فایل‌های صوتی با موسیقی مخصوص ما انسان‌ها،‌ دو نوع دیگر موسیقی کلاسیک معروف از کارهای باخ و گابریل فوره برای این حیوانات پخش شد.

همانطور که انتظار می‌رفت، گربه‌ها هیچ واکنشی به آهنگ‌های کلاسیک نداشتند و از طرف دیگر، موزیک مخصوص گربه ها باعث هیجان‌زدگی و عکس‌العمل مثبت این حیوانات شد و به محض پخش هرکدام از آهنگ‌های ساخته‌شده توسط دانشمندان، گربه‌ها به سمت اسپیکرها می‌رفتند و با رفتار خود نشان می‌دادند که می‌خواهند بلندگوها را مال خود کنند.

گربه ها چه آهنگی دوست دارند؟

گربه‌ها تفاوت‌های فردی در ترجیحات موسیقی و موسیقی مورد علاقه در هر گربه با گربه دیگر متفاوت است؛ زیرا فرکانس جذب گربه‌ها با یک‌دیگر تفاوت دارند. با این حال به صورت کلی، آهنگ‌های آرام و آهنگ‌های با تندی و جلوه‌های صوتی زیاد ممکن است کمتر فرکانس جذب گربه‌ها را فعال کند. در دنیای واقعی، بیشتر گربه‌ها به آهنگ‌های با تمپو ملایم یا آهنگ‌های آرام و آرامبخش علاقه دارند. به عنوان مثال می‌تواند از سبک‌های موسیقی زیر برای گربه خود استفاده کنید:

  • آهنگ‌های کلاسیک برای گربه: بسیاری از گربه‌ها به آهنگ‌های کلاسیک علاقه دارند، به خصوص آهنگ‌های با ابعاد صوتی پایین تا متوسط. این نوع موسیقی ممکن است آرامش و آرامبخشی به آنها بیاورد.
  • اهنگ‌های آرامش‌بخش: آهنگ‌های ملایم و آرامبخش با سرعت آهسته و صداهای طبیعی ممکن است جذب گربه‌ها شوند. این نوع موسیقی می‌تواند برای ایجاد یک محیط آرام و راحت در خانه مناسب باشد.
  • آهنگ های مخصوص فرکانس جذب گربه‌ها: برخی سازمان‌ها و خرده‌فروشی‌ها آهنگ‌های مخصوصی برای گربه‌ها ایجاد کرده‌اند. این آهنگ‌ها معمولاً با درنظر گرفتن فرکانس‌های صوتی و ویژگی‌های شنوایی گربه‌ها طراحی شده‌اند. در این مطلب گجت نیوز نیز ما یک آهنگ سازگار با فرکانس جذب این موجودات دوست‌داشتنی را قرار داده‌ایم
  • صداهای طبیعی: گربه‌ها ممکن است به صداهای طبیعی مثل آبجوشان‌ها، پرندگان یا خورشیدگرفتن علاقه داشته باشند. بنابراین، آهنگ‌هایی که این صداها را شامل می‌شوند ممکن است جلب توجه گربه‌ها کنند.

در نهایت، همانطور که گفته شد، علاقمندی موسیقی گربه‌ها ممکن است متنوع باشد و بستگی به هر گربه به عنوان یک فرد خاص دارد. برای متوجه شدن از ترجیحات موسیقی گربه‌تان، می‌توانید مختصات موسیقی مختلف را تست کرده و تصمیم بگیرید که کدام نوع موسیقی بیشتر مورد ترجیح گربه‌تان قرار می‌گیرد.

در حالی که ساخت آهنگ مخصوص گربه‌ ها به نظر کار بیهوده‌ای است، همانطور که اسنودین می‌گوید چنین دستاوردهایی علاوه بر بهتر کردن شرایط نگهداری از گربه‌ها در خانه‌ها و یا پناهگاه‌های مخصوص این حیوانات، اطلاعات جالب‌توجه و منحصر به فردی را در مورد تاثیرات موسیقی بر روی جانوران مختلف در اختیار جامعه علمی قرار می‌دهند.

البته کارهای تحقیقاتی مشابهی برای حیواناتی مانند میمون‌ها انجام شده که نتایجی شبیه به دستاوردهای تیم اسنودن را گزارش کرده‌اند. این دانشمندان امیدوارند که در قدم‌های بعدی آهنگ‌های مختلفی برای سایر گونه‌های جانوری ساخته شده و از پتانسیل بالای چنین روش درمانی برای موجودات دیگر غیر از انسان، استفاده شود.

نتایج جالب تحقیقات این دانشمندان در ژورنال “Applied Animal Behavioural Science” به چاپ رسیده است.