کشف راهي براي جوان سازي مغز انسان

شکی نیست که مغز کودکان قابلیت های بیشتری برای یادگیری نسبت به مغز آدم های بزرگتر دارد، این را براحتی می توان در یادگیری زبان جدید در افراد مختلف مشاهده کرد. کوچکترها خیلی راحت تر و سریعتر زبان جدید یاد می گیرند تا بزرگترها. همین انعطاف پذیری و قابلیت ها باعث می شود تا مغزهای جوان تر زودتر و سریعتر از شر آسیب های مغزی نجات پیدا کنند. حالا محققان دانشگاه ییل راهی یافته اند تا با استفاده از آن مغزهای پیر را جوان کنند.

وقتی که به سنین بزرگسالی می رسیم، مغز ما نسبت به مغز افراد جوان تر، محکم تر و باثبات تر می شود. این به خاطر رهاسازی ژنی است که تغییر سریع ارتباطات سیناپسی بین نورون ها را کُند می کند. به خاطر همین هم انعطاف پذیری ذهن بزرگ تر ها فرونشانده خواهد شد. ژن Nogo Receptor مسئول به بلوغ رساندن مغز را بر عهده دارد.

دانشمندان با بررسی مغز موش ها به این نتیجه رسیدند که موش ها بدون این ژن، دارای مغزی انعطاف پذیر و جوان در سنین بزرگسالی بودند و می توانستند فعالیت های مغزی را انجام دهند که دیگر افراد بزرگسال قادر به انجام آن نبودند. محققان با عدم اجازه به ژن Nogo Receptor برای رهاسازی، به مغزموش ها فرصت دادند تا به سرعت صدمات مغزی خود را بهبود بخشد.

فراس آکبیک دانشجوی دکترای دانشگاه ییل می گوید: «این مسئله احتمال دارد باعث شود دستکاری ژن Nogo Receptor در مغز انسان ها منجر به نوسازی و توانبخشی آنها پس از صدمات و سکته های مغزی شود».

محققان در این تحقیقات نشان دادند که Nogo Receptor می تواند مغز را از فراموشی و از دست دادن حافظه هم نجات دهد.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اگه رو مغز انسان جواب بده و عوارض نداشته باشه عالی میشه.