ارسال فضاپیما به مریخ

تصمیم پوتین برای ارسال فضاپیما به مریخ در سال 2019

ماموریت ارسال فضاپیما به مریخ توسط روسیه به زودی انجام خواهد شد. اما این پروژه که بر اساس دستور مستقیم پوتین انجام خواهد شد، چقدر به واقعیت نزدیک است؟ چه هدفی پشت ماموریت ارسال انسان به مریخ توسط روسیه وجود دارد؟

اگرچه اکنون در دهه دوم قرن بیست و یکم قرار داشته و سال‌ها است از دوران جنگ سرد می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد از سال‌ها قبل، به دوره جدیدی از جنگ سرد وارد شده‌ایم. سال‌ها است شاهد دخالت‌های کشورها در حساس‌ترین امور یکدیگر هستیم، اما این دخالت‌ها به نحوی نیستند که به یک کشور بهانه حمله نظامی به دیگری را بدهند، چرا که همگی ناملموس هستند.

به عنوان نمونه می‌توان به مداخله‌های کشورها در انتخابات‌های یکدیگر و جوسازی‌های صورت گرفته درباره نامزدهای غیر دلخواه خود اشاره کرد. اما به نظر باید طی سال‌های پیش رو، شاهد رویه‌ای جدید از دو ابر قدرت دنیا یعنی آمریکا و روسیه به منظور پیشی گرفتن در جنگ سرد باشیم.

زمان ارسال فضاپیما به مریخ توسط روسیه

بر اساس دستور پوتین، سازمان فضایی روسیه تصمیم دارد ماموریت‌های پرتاب فضاپیما به مریخ را همراه با انسان و بدون انسان به زودی انجام بدهد. رییس جمهور روسیه علاوه بر تصمیم به ارسال فضانورد به مریخ ، فکر ارسال انسان به ماه و در ادامه فضاهای عمیق‌تر را در سر می‌پروراند.

ارسال فضاپیما به مریخ

اگر ماموریت ارسال انسان به مریخ توسط روسیه در سال 2019 با موفقیت انجام شود، پوتین این کار را سال‌ها قبل از انجام پروژه مشابه شرکت اسپیس ایکس انجام داده است. اگر آن را با پروژه ارسال انسان به مریخ توسط ناسا مقایسه کنیم، به فاصله زمانی بسیار بیشتری پی خواهیم برد. اسپیس ایکس به عنوان یک شرکت فضایی خصوصی آمریکایی و ناسا به عنوان سازمان و اداره کل ملی هوانوردی و فضا آمریکا، به ترتیب تصمیم دارند پروژه‌های خود را در سال 2024 و دهه سوم قرن جاری انجام بدهند.

البته ناسا تصمیم دارد همانند قبل، در سال 2020 ماموریتی را به مقصد مریخ انجام بدهد تا بلکه بتواند نشانه‌هایی از زندگی میکروبی گذشته سیاره سرخ به دست بیاورد، اما در این ماموریت خبری از حضور انسان زنده نیست.

ارسال فضاپیما به مریخ

همچنین ایلان ماسک، موسس و مدیر عامل اسپیس ایکس، مدتی پیش اعلام کرد احتمالا تست فضاپیمایی که قرار است انسان‌ها به وسیله آن به سیاره مریخ سفر کنند، بسیار زودتر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد آغاز خواهد شد، به طوری که احتمال انجام اولین تست در سال 2019 وجود دارد.

بر اساس گفته‌های پوتین که در پایگاه خبری RT منتشر شده است، این کشور بر اساس برنامه مدون شده به دست رییس جمهور تصمیم دارد ابتدا ماموریت‌های بدون حضور انسان و سپس ماموریت‌های ارسال فضانورد به مریخ را اجرایی کند. البته نباید از برنامه سازمان فضایی روسیه به منظور ارسال انسان به تنها قمر طبیعی زمین چشم‌پوشی کرد. به گفته پوتین، اجرای نزدیکترین پروژه بسیار نزدیک است، به طوری که نخستین ارسال به مقصد مریخ در سال 2019 انجام خواهد شد.

پوتین در ادامه صحبت‌های خود گفت متخصصان روسی بیش از همه در تلاش هستند فضاپیماها را نزدیک به قطب‌های سیاره سرخ فرود بیاورند، چرا که دلایلی به منظور کشف آب در مریخ وجود دارد. بعد از انجام تحقیقات مورد نظر سازمان فضایی روسیه در مریخ، کار اکتشاف در دیگر سیاره‌های منظومه شمسی و سپس فضای دورتر در دست اقدام قرار می‌گیرد. پوتین اطلاعات بیشتری پیرامون زمان دقیق ارسال فضانورد به مریخ توسط روسیه در اختیار پایگاه خبری RT قرار نداد.

ارسال فضانورد به مریخ

بررسی میزان نزدیک بودن تصمیم پوتین به واقعیت

اگر عملکرد سابق روسیه در دنیای هوافضا را مد نظر قرار بدهیم، می‌توان گفت روسیه در این علم چندان رقیب قدرتمندی برای آمریکا نیست تا بلکه بتواند به این راحتی و در آینده‌ای نزدیک، ماموریت ارسال فضانورد به مریخ را عملی کرده و انسان را برای نخستین مرتبه به سیاره سرخ بفرستد. حتی احتمال انجام پروژه ارسال فضاپیما به مریخ طی سال‌های آتی نیز بسیار دور به نظر می‌رسد.

به عنوان نمونه در سال 2011، روسیه کاوشگر فوبوس گرانت را به مقصد مریخ ارسال کرد، اما این وسیله در مدار زمین گیر افتاد و در نهایت درون اقیانوس آرام سقوط کرد! این تنها نمونه‌ای از شکست‌های روسیه حین انجام ماموریت‌های فضایی طی دهه‌های گذشته بوده است.

پوتین همچنین دلیل خود برای تلاش به ارسال فضاپیما به مریخ را اعلام نکرد. آیا دلیل این تلاش، کمک به افزایش سرعت رشد علم هوافضا است؟ و یا این که پوتین صرفا قصد دارد نام خود را به عنوان اولین کشور ارسال‌کننده انسان به مریخ در بالای سر آمریکا قرار بدهد؟

گفتنی است در زمان ریاست جمهوری اوباما، سیاست اصلی ناسا، تلاش برای فرستادن انسان به مریخ بود، اما ترامپ با صدور دستوری اعلام کرد ناسا باید بر روی ماموریت ارسال انسان به ماه متمرکز شود. بعید نیست در صورت موفقیت‌آمیز بودن ماموریت ارسال فضانورد به مریخ روسیه، ترامپ مجبور به صدور فرمانی جدید برای ناسا شود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. روسیه حتی واسه مریخم میخاد سرزمیناشو بگیره لامصب فرصت طلب

  2. این پوتین پس چرا عوض نمیشه همه ریس جمهور ها عوض شدن بغیر از این

  3. روسیه خیلی بهتر از ناسا است