بهترین ماوس گیمینگ

معرفی بهترین ماوس گیمینگ از میان چندین ماوس مخصوص بازی حرفه‌ای

ریزر DeathAdder Elite را می‌توان به عنوان بهترین ماوس گیمینگ معرفی کرد. اما علت این انتخاب چیست؟ در ادامه با بررسی جامع و دقیق چندین ماوس مخصوص بازی به این سوال پاسخ می‌دهیم.

یکی از مهم‌ترین ابزارهای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای، ماوس است چرا که سرعت واکنش آنها و انجام کارهای مختلف را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر محصولات بسیار زیادی در بازار وجود دارد که می‌توان آنها را برای داشتن بهترین تجربه از بازی‌ها خریداری کرد. اما بهترین ماوس گیمینگ موجود توسط چه شرکتی ساخته شده است

انتخاب بهترین ماوس گیمینگ

بهترین ماوس گیمینگ

وب‌سایت “Thewirecutter” با برگزاری 147 نظرسنجی مختلف میان کاربران، دید مناسبی از اولویت‌ها و عادت‌های گیمینگ کاربران پیدا کرده است که می‌تواند نتیجه این بررسی را به واقعیت نزدیک‌تر کند.

ماوس های مخصوص بازی تنها به منظور بازاریابی و فروش بیشتر توسعه پیدا نکرده‌اند. این محصولات به واسطه سنسورهای دقیق‌تر، دکمه‌های بیشتر که می‌توانند همراه با نرم افزار سفارشی شوند، گریپ‌های کناری برای احساس راحتی بیشتر هنگام انجام بازی‌ها، چرخ‌های پیمایش با کلیک‌های تعیین‌کننده و زمان پاسخگویی سریع‌تر، اساسا با ماوس‌های استاندارد تفاوت دارند. اگر شما ساعت‌های زیادی را به انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازید، باید چنین محصولاتی را در نظر داشته باشید. علاوه بر این، ماوس های مخصوص بازی به کار روزمره شما نیز سرعت می‌بخشند: اگر شما دستورهای “forward” و “back” مرورگر را روی کلیدهای نزدیک انگشت شست ذخیره کنید، با سرعت بالاتری قادر به پیمایش و مشاهده صفحات مختلف وب خواهید بود.

به لطف سنسورهای بیشتر، ماوس های گیمینگ دقت بالاتری در مقایسه با دیگر محصولات معمولی دارند. شما می‌توانید میزان حساسیت ردیابی (به بیان دیگر، سرعت حرکت ماوس) را مطابق با سبک بازی خود تنظیم کنید. اغلب ماوس‌ها به سادگی فشردن یک کلید به شما اجازه می‌دهند سطوح مختلف حساسیست را انتخاب کنید. در این صورت، انجام بازی‌های شوتر اول شخص، بازی‌های سبک استراتژی و یا حتی وب‌گردی، لذت‌بخش‌تر از همیشه خواهد بود.

بهتر است برای خرید ماوس تنها زمانی اقدام کنید که گزینه‌های مختلفی همچون سنسورها دقیق‌تر، دکمه‌های بیشتر، ظاهر متفاوت، سفارشی‌سازی نرم افزاری و یا نورپردازی پیش روی‌تان قرار گرفته باشد. روی کاغذ، ماوس‌های جدید به خاطر بهره‌گیری از طیف وسیع‌تری از حساسیت (نقطه در اینچ یا شمارش در اینچ، DPI یا CPI)، بهتر هستند، اما شما ماوس جدید را فقط برای این ویژگی نباید خریداری کنید. اغلب کاربران، از ماوس خود با بالاترین یا پایین‌ترین درجه از حساسیت استفاده نمی‌کنند چرا که این موضوع، کنترل مکان‌نما را سخت می‌کند. هرچه حساسیت بالاتر باشد، شما کمتر مجبور به حرکت ماوس و مکان‌نما هستید و برعکس.

معیارهای انتخاب چیست؟

بهترین ماوس گیمینگ

“Thewirecutter”، مشخصه‌های کلیدی بهترین ماوس گیمینگ و به طوری کلی همه محصولات این رده را از دید خوانندگان خود، این‌گونه بیان می‌کند:

  • راحتی: این‌که شما با گرفتن یک ماوس در دست احساس راحتی می‌کنید یا نه، مهم‌ترین ویژگی است. مطابق با نظرسنجی‌های این وب‌سایت، 90 درصد کاربران از ماوس‌های مخصوص دست و راست و 10 درصد آنها از ماوس‌هایی که برای هر دو دست طراحی شده‌اند، استفاده می‌کنند. اما تمام کسانی که به سوالات پاسخ دادند، حتی چپ‌دست‌ها، از دست راست خود برای انجام بازی استفاده می‌کنند.
  • دکمه‌ها: تنها 3 درصد از پاسخ‌دهندگان بیشتر از 10 کلید روی ماوس مخصوص بازی بعدی خود می‌خواهند. علاوه بر کلیدهای اصلی چپ و راست، این ماوس باید حداقل دو دکمه اضافی در نزدیکی انگشت شست داشته و شاید یک یا دو دکمه اضافی نیز بالای ماوس (با امکان فشردن کلید اسکرول) تعبیه شده باشد.
  • سنسور: ما به دنبال سنسورهای مدرن همچون Pixart 3360 و انواع مختلف آن بودیم که دقت همه آنها حداقل 12 هزار DPI باشد. اگرچه این میزان بیشتر از چیزی‌ست که بسیاری از کاربران به آن نیاز دارند، اما این موضوع نشان می‌دهد که ماوس از آخرین فناوری موجود بهره می‌گیرد.
  • نرم افزار: اغلب ماوس های مخصوص بازی همراه با یک نرم افزار ارائه می‌شوند تا تعیین عملکرد تقریبا همه کلیدهای مختلف مطابق با سلیقه کاربران امکان‌پذیر باشد. به علاوه، از طریق این نرم افزارها می‌توان دقت (DPI) یا نورپردازی ماوس (در صورت وجود) را نیز تنظیم کرد. نرم افزار ارائه‌شده باید از پروفایل‌های مختلف با تنظیمات متفاوت پشتیبانی کند. همچنین، کاربران باید بتوانند تنظیمات مد نظر خود را داخل خود ماوس یا در یک سرویس ابری ذخیره کنند تا استفاده از آنها روی کامپیوترهای مختلف امکان‌پذیر باشد. اگرچه اغلب محصولات موجود با سیستم عامل ویندوز سازگاری کامل دارند، ولی ما سازگاری با مک را نیز در نظر گرفته‌ایم.
  • قیمت: نیمی از کاربران گفته‌اند که بابت یک ماوس گیمینگ، حاضر به پرداخت 51 تا 75 دلار هستند و البته یک ماوس مخصوص بازی عالی نیز همین اندازه قیمت دارد. در نتیجه ما هم روی همین محدوده قیمت تمرکز می‌کنیم. محدودیت قیمت ماوس‌های بی سیم نیز 150 دلار در نظر گرفته شده است چرا که گران‌ترین محصولات لاجیتک و ریزر نیز چنین قیمتی دارند.

برای ماوس های بی سیم، باید موارد زیر هم در نظر گرفته شوند:

  • عملکرد: اگرچه ماوس های مخصوص بازی وایرلس سابقه بسیار بدی دارند، اما حالا این فناوری به نقطه‌ای رسیده که انجام بازی‌ها بدون مواجهه با مشکل خاصی امکان‌پذیر شده است. یک ماوس وایرلس نباید تاخیر زمانی، تداخل یا لگ داشته باشد چرا که در صورت وجود هرکدام از این موارد، چیزی برای خرید آنها باقی نمی‌ماند. ما به دنبال ماوسی بودیم که از آن بتوان با استفاده از سیم هم استفاده کرد.
  • طول عمر باتری: به علت وجود افکت‌های نوپردازی و Polling Rate بالا (تعداد دفعاتی که ماوس در هر ثانیه وضعیت خود را به سیستم اعلام می‌کند)، طول عمر ماوس های مخصوص بازی وایرلس در مقایسه با محصولات مشابه که برای بازی طراحی نشده‌اند، طول عمر باتری بسیاری پایینی دارند. در نتیجه، باتری هم یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهاست.

برخی از موارد نیز از نظر همه کاربران مهم نیستند، ولی بهتر است در نظر گرفته شوند:

  • ظاهر: ما ویژگی‌ها را بر شکل ظاهری ترجیح دادیم چرا که 79 درصد از پاسخ‌دهندگان نیز چنین نظری دارند. با این حال مواردی همچون طراحی و نورپردازی وجود دارد که می‌توانند روی انتخاب نهایی تاثیر بگذارند.
  • ضمانت: از آنجایی که فشار زیادی روی این وسیله‌های کاربردی وجود دارد، ما ضمانت دو ساله را در نظر گرفتیم. هرچند، برای انتخاب بهترین ماوس گیمینگ ، محصولات درخور دیگر با ضمانت یک‌ساله نیز مد نظر قرار گرفتند.

برای انتخاب ماوس‌ها، نخست 64 محصول از شرکت‌های مختلف انتخاب شد و سپس به کمک بررسی‌های انجام‌شده توسط وب‌سایت‌های معتبری همچون IGN ،PCWorld ،PCMag ،Rocket Jump Ninja ،Tom’s Guide و همین‌طور انجمن Overclock در کنار بازخوردهای دریافتی از کاربران، محصولات زیر انتخاب شدند:

  • Razer Lancehead Tournament Edition
  • Razer DeathAdder Elite
  • Logitech G403
  • SteelSeries Rival 310
  • SteelSeries Sensei 310
  • Corsair Glaive
  • Razer DeathAdder Chroma
  • Logitech G502 Proteus Spectrum

گزینه‌های زیر از ماوس های وایرلس هستند:

  • Logitech G703
  • Logitech G900
  • Logitech G603
  • Razer Lancehead

نحوه مقایسه و انجام تست‌های مختلف

برای شروع، نرم افزار “MouseTester” به منظور ارزیابی سنسورهای ماوس مورد استفاده قرار گرفت. به کمک این برنامه، سرعت ردیابی ماوس به منظور اطمینان از دقت بالای آن، عدم وجود ناهنجاری هنگام حرکت ماوس، تعداد دفعاتی که ماوس موقعیت خود را ثبت می‌کند و همین‌طور حساسیت که نشان می‌دهد با حرکت کردن ماوس، مکان‌نما چه اندازه حرکت می‌کند، سنجیده شد.

در ادامه، “David Murphy” حدود یک ساعت با هرکدام از این ماوس‌ها به انجام بازی “Overwatch” پرداخت. سپس از چندین نفر خواسته شد تا چند دقیقه‌ای را با این ماوس‌ها سپری کنند. پس از آن، ماوس‌هایی که از نظر راحتی و کیفیت ساخت در درجه‌هایی پایین‌تری بودند، کنار گذاشته شدند. مجددا David Murphy برای حداقل 4 ساعت، با 10 ماوس باقی‌مانده به انجام بازی‌های “Overwatch” و “StarCraft II” پرداخت. ماوس‌های وایرلس علاوه بر حالت بی سیم و سیمی، برای چندین هفته نیز مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا از عدم تاخیر در پاسخ‌گویی آنها اطمینان حاصل شود. به واسطه وجود “DeathAdder Elite” هم نسخه قدیمی‌تر “Chroma” کنار گذاشته شد.

برای انتخاب بهترین ماوس گیمینگ ، تنها 7 دستگاه باقی ماند که برای چهار نفر از اعضای سایت “Thewirecutter” ارسال شد. نحوه استفاده هرکدام از این افراد با سایر کاربران متفاوت بود. میزان راحتی هم با توجه به اندازه هر کسی می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل، مطالعات جورجیا تک و ارتش آمریکا که روی میانگین اندازه دست افراد بزرگسال انجام شده بود، مورد استفاده قرار گرفت. با در نظر گرفتن این موارد، از آزمایش‌کنندگان درخواست شد تا حداقل 4 ساعت با ماوس‌ها کار کرده و به پرسش‌نامه تهیه‌شده پاسخ دهند.

بهترین ماوس گیمینگ

به گفته “Wrecutter”، ریزر DeathAdder Elite بهترین ماوس گیمینگ برای اغلب مردم بوده و برای طیف گسترده‌‌ای از دست‌ها و حالت‌های مختلف استفاده از ماوس راحت است. “Razer DeathAdder Elite” ضمن داشتن طراحی ساده و موثر، سنسوری دقیق داشته و هفت دکمه روی آن قرار گرفته که دسترسی به آنها آسان است. به علاوه، با خرید این وسیله می‌توانید از نوپردازی برخوردار شوید. کار کردن با نرم افزار “Synapse” ریزر روی هر دو سیستم عامل ویندوز و مک آسان بوده و غلی‌رغم ظاهر نه‌چندان زیبا، همه گزینه‌های سفارشی‌سازی که احتمالا به آنها نیاز خواهید داشت را ارائه می‌دهد.

بهترین ماوس گیمینگ تقریبا با نسل قبلی آن یعنی “DeathAdder Chroma” یکسان بوده و با قیمت 55 دلار به فروش می‌رسد که خوشبختانه با قیمت مورد نظر مردم در یک محدوده قرار دارد.

در واقع طراحی بسیار خوب این محصول، یکی از دلایل اصلی برای معرفی آن به عنوان بهترین ماوس گیمینگ محسوب می‌شود. جالب است بدانید افرادی که در نظرسنجی‌ها و بررسی‌های سال گذشته شرکت کرده بودند، “DeathAdder Chroma” را مد نظر داشتند و قبل‌تر از آن نیز کاربران “DeathAdder Classic” را بهترین ماوس گیمینگ می‌دانستند.

بهترین ماوس گیمینگ

ریزر “DeathAdder Elite” حدود 5 اینچ (12.7 سانتی‌متر) طول، 2.8 اینچ (7.11 سانتی‌متر) عرض و 1.7 اینچ (4.3 سانتی‌متر) ارتفاع دارد تا در بخش بزرگ‌تر ماوس های مخصوص بازی قرار گیرد. این اندازه برای افرادی که دستان بزرگی دارند فوق‌العاده است. با این حال، افرادی که اندازه دست آنها معمولی یا کوچک بود، هیچ مشکلی را گزارش نکرده‌اند.

سازندگان هفت کلید را برای گیمرها در نظر گرفته‌اند که بدون شک پاسخگوی نیاز بسیاری از افراد خواهد بود. به علاوه، طراحی بسیار خوب این ماوس سبب شده تا به اشتباه هیچ کلیدی را فشار ندهید. همچنین بر خلاف محصولات مشابه، دو کلید برای تنظیم DPI زیر چرخ اسکرول در نظر گرفته شده که از زحمت شما کم می‌کند. کاربران می‌توانند خود این چرخ را نیز فشار دهند. جنس این چرخ و استفاده از پلاستیک نرم‌تر را می‌توان یکی از ویژگی‌های مثبت آن در مقایسه با ماوس‌های لاجیتک G403 و G703 عنوان کرد.

بهترین ماوس گیمینگ

سنسور Pixart PMW3389 به کاربران اجازه می‌دهد تا با دقت 16 هزار نقطه در هر اینچ به انجام کارهای خود پرداخته و در صورت تمایل، DPI را تا 100 پایین آورند. اگرچه این سنسور عملکرد بسیار خوبی دارد، ولی Pixart PMW3360 (با دقت حداکثر 12 هزار DPI) محبوب‌ترین سنسوری است که در محصولات دیگر شاهد به‌کارگیری آن هستیم. PMW3389 نیز بر اساس همین سنسور و به صورت اختصاصی برای ریزر طراحی شده است.

“Synapse”، نام نرم افزار اختصاصی ریزر است که به کاربران اجازه سفارشی‌سازی ماوس را فراهم می‌کند. این برنامه برای ویندوز و مک توسعه پیدا کرده و ساده‌تر از نرم افزارهای “Utility Engine” کورسیر و “Gaming Software” لاجیتک است. در نتیجه، امکانات کمتری پیش روی کاربران قرار خواهد گرفت. با این حال در آن می‌توان حالتی را برای تعیین میزان حساسیت هنگام حرکت افقی یا عمودی ماوس پیدا کرد؛ ویژگی بسیار جذابی که حتی در نرم افزار شرکت “SteelSeries” وجود ندارد. به این موارد باید نورپردازی برای هر دو محل استراحت‌گاه کف دستان و چرخ اسکرول را هم اضافه کرد.

همچنین این نرم افزار به شما اجازه می‌دهد تا پروفایل‌های متفاوتی را به اپلیکیشن های مختلف اختصاص دهید. به عنوان مثال، کلید نزدیک انگشت شست شما می‌تواند در دو بازی “Overwatch” یا “Starcraft” عملکردی متفاوت داشته باشد. این موضوع در رابطه با تعیین میزان حساسیت برای بازی‌های مختلف هم صادق است.

هیچ محصولی بی‌نقص نیست

اگرچه “DeathAdder Elite” ظاهری مشابه ماوس‌های معمول دارد، ولی ما عملکرد را نسبت به ظاهر در اولویت قرار داده‌ایم. همچنین علی‌رغم معرفی آن به عنوان بهترین ماوس گیمینگ ، ممکن است کار کردن با محصول شرکت ریزر به اندازه‌ای که برای “Thewirecutter” راحت بود، برای سایرین این‌گونه نباشد. برخی کاربران حتی در رابطه با محل قرارگیری دکمه‌های DPI نیز شکایت دارند.

چندان سال است که ظاهر برنامه این شرکت تغییر نکرده و این موضوع شاید کمی آزاردهنده باشد. مهندسان مشغول تست و توسعه برنامه Synapse 3 هستند و انتظار می‌رود بعد گذراندن فاز آزمایشی، نسخه جدید با ظاهری جذاب و متفاوت ارائه شود. یکی از ایرادهای موجود در رابطه با این نرم افزار، عدم امکان استفاده از آن بدون وارد شدن به حساب کاربری از طریق شبکه ابری ریزر است.

دومین انتخاب؛ Logitech G502 Proteus Spectrum

بهترین ماوس گیمینگ

با اینکه عنوان بهترین ماوس گیمینگ به محصول شرکت ریزر رسید، اما “G502 Proteus Spectrum” هم می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

ماوس مخصوص بازی شرکت لاجیتک 11 دکمه (4 دکمه بیشتر از “DeathAdder”) داشته و قابلیت تنظیم وزن را ارائه می‌دهد. سنسور داخلی توانایی ردیابی حداکثر 12 هزار نقطه در هر اینچ (DPI) را دارد، اما کار کردن با نرم افزار اختصاصی آن پیچیده‌تر بوده و در مقایسه، سیستم نورپردازی را کمتر می‌توانید شخصی‌سازی کنید.

بهترین ماوس گیمینگ

این محصول زیبا 5.2 اینچ (13.2 سانتی‌متر) طول، 2.2 اینچ (7.3 سانتی‌متر) عرض و 1.6 اینچ (4 سانتی‌متر) ارتفاع داشته و ترکیب طراحی و راحتی آن سبب جلب توجه بسیاری از افراد شده است. به نظر می‌رسد این ماوس مورد پسند برخی خریداران در وب‌سایت آمازون هم بوده است. یکی از خریداران می‌گوید دستانش بزرگ‌تر از عمده کاربران است و بعد از مطالعه بررسی‌های انجام‌شده توسط دیگران و خرید آن، G502 را بهترین ماوسی که تاکنون داشته است، معرفی می‌کند. در سوی دیگر، برخی طراحی آن را آزاردهنده می‌دانند و می‌گویند اگر دست شما در محلی که سازندگان تعیین کرده‌اند قرار نگیرد، کنترل ماوس غیر ممکن خواهد بود. سنسور Pixart PMW3366 در کمترین و بیشترین حالت توانایی ردیابی 200 و یا 12 هزار نقطه در هر اینچ را دارد که برای اغلب کاربران بسیار زیاد است.

بهترین ماوس گیمینگ

برنامه اختصاصی این ماوس که با نام “Gaming Software” شناخته می‌شود، برای مک و ویندوز توسعه داده شده و در مقایسه با نرم افزار “Synapse” کمی پیچیده‌تر است. خوشبختانه اینجا خبری از شبکه ابری نیست و شما به راحتی می‌توانید تنظیمات مورد نظر را داخل خود ماوس ذخیره کنید تا استفاده از آن در کامپیوترهای دیگر هم امکان‌پذیر باشد. یکی از آزمایش‌کنندگان از عدم عملکرد روان روی میز چوبی خبر داده بود که این مشکل از طریق “Gaming Software” برطرف شد.

یکی از موارد که “DeathAdder” را به بهترین ماوس گیمینگ تبدیل می‌کند، سطح صاف و ملایم‌تر آن نسبت به خطوط برجسته و گوشه‌های تیز ماوس لاجیتک است. به هر صورت، ما با یکی از بهترین محصولات مخصوص بازی موجود رو به رو هستیم که وب‌سایت‌هایی همچون PCWorld ،PCMag و Tom’s Guide دید مثبتی نسبت به آن داشتند. با این حال، یکی از ایرادهایی که همواره به گوش می‌رسد، طراحی و عدم راحتی کاربرانی است که کف دست را روی آن قرار می‌دهند. به همین جهت شاید بد نباشد پیش از سفارش، ابتدا آن را از نزدیک آزمایش کنید.

بهترین ماوس گیمینگ

Logitech G703؛ یک انتخاب وایرلس

بهترین ماوس گیمینگ

لاجیتک G703 را می‌توان بهترین ماوس بی سیم مخصوص بازی در نظر گرفت چرا که ضمن داشتن 6 دکمه که بیشتر از نیاز عمده کاربران خواهد بود، به اندازه ماوس‌های سیمی دقیق است، استفاده از آن فوق‌العاده راحت بوده و در مقایسه با دیگر رقبا قیمت پایین‌تری دارد.

بر خلاف بسیاری از ماوس‌های وایرلس موجود در بازار، G703 عملکرد بسیار خوبی داشته و در بررسی آن، کارشناسان متوجه مشکلات معمول تداخل یا تاخیر در پاسخ‌گویی نشدند. شاید طول عمر باتری در بالاترین حد ممکن نباشد، اما ماوس لاجیتک موفق شد حدود 25 ساعت دوام می‌آورد که این میزان برای یک ماوس مخصوص بازی بسیار خوب است. هرچند، از آنجایی که ما با یک ماوس وایرلس رو به رو هستیم، کاربران باید پول بیشتری برای آن پرداخت کنند.

این ماوس در مقایسه با G502، طراحی ساده‌تری داشته و کار کردن با آن کمی راحت‌تر است. G703 در حدود 107 گرم وزن دارد (10 گرم آن به صورت اختیاری است) که این میزان، 8 گرم بیشتر از DeathAdder و 18 گرم کمتر از G502 است. آن دسته از کاربرانی که بازی‌ها شوتر اول شخص را انجام می‌دهند، تمایل دارند ماوس‌شان سبک‌تر باشد تا حرکت آن ساده‌تر شود. سازندگان از تنها یک کلید برای تنظیم DPI استفاده کرده‌اند که این یعنی برای انتخاب سرعت دلخواه، باید یک‌مرتبه تمام حالت‌های پیش‌فرض را انتخاب کنید. هرچند، این امکان وجود دارد که کاربران با انتخاب دو سرعت مختلف از طریق نرم افزار لاجیتک، با فشردن کلید DPI به سادگی آنها را مطابق با نیاز خود انتخاب کنند.

بهترین ماوس گیمینگ

به گفته لاجیتک، پروتکل وایرلس “Lightspeed” به دستگاه اجازه می‌دهد از طریق خلوت‌ترین کانال‌ها متصل شود که به صورت تئوری، این حالت، اتصالی پایدار را فراهم خواهد کرد. خوشبختانه G703 از پد ماوس “PowerPlay” لاجیتک با امکان شارژ وایرلس نیز پشتیبانی می‌کند.

این محصولات از میان ماوس‌های برخی از بهترین تولیدکنندگان فعلی انتخاب شده‌اند. تصور می‌کنید چه محصول دیگری می‌تواند لایق عنوان بهترین ماوس گیمینگ باشد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اصلا واسه باز کردن دستم روی موس نمیشینه فقط دستگیره

  2. عجب تجهیزاتی دارهن این گیمر ها

  3. چند وقتی میشه برخی از تجهیزات حرفه ای مثل موس گیمینگ توی کشور کم یاب یا خیلی گرون شده