تلگرام

فیلتر تلگرام جدی شد؛ ادامه فعالیت تلگرام به صلاح نیست

ادامه فعالیت تلگرام با وضعیت فعلی به صلاح نیست و باید برای آن آلترناتیو ایجاد کنیم. با این اظهار نظر از فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، به نظر می‌رسد بحث فیلتر تلگرام جدی‌تر از همیشه شده است.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، یادداشتی را منتشر کرد که در آن ادامه فعالیت پیام رسان Telegram را به صلاح کشور نمی‌داند. در ادامه، متن کامل این یادداشت را مطالعه خواهید کرد:

تلگرام از نظر مهندسی و سطح تکنیکی، شماره یک است. این که یک شبکه بتواند تمام شهروندان را در یک کشور به هم مرتبط کند، بدون آن که سر سوزنی در داخل کشور، سخت افزار، نرم افزار و پلتفرم در اختیار داشته باشد، کار کمی نیست؛ آن هم با حجم 100 گیگابایت بر ثانیه که در حد اعجاز است. در مقابل، تلگرام یک سرویس عقب افتاده ارائه می‌کند. کانال به دلیل یک طرفه بودن و فقدان هویت، عقب‌افتاده‌ترین سرویسی است که حتی لایک و دیس لایک هم ندارد.

این‌ها در واقع چند هدف را دنبال کرده‌اند. یکی آن که ما در رسانه بین‌المللی حضور نداریم. ما معادل جمعیتمان، فارسی‌زبان در دنیا داریم. در کشور ما 2 میلیون عرب زندگی می‌کنند که می‌توانند با عرب‌های دنیا حرف بزنند، 20 میلیون ترک داریم که می‌توانند با ترک‌های دنیا حرف بزنند، کرد و ترکمن داریم که می‌توانند با ترکمن‌ها و کردهای دنیا حرف بزنند.

این‌ها خیلی هوشیارانه، ما را به گوشه‌ای برده‌اند. البته تندروهای داخلی هم با حمایت از بستن توییتر و فیس بوک و غیره، به آن‌ها کمک کرده‌اند. کانال‌های تلگرام ، نوعی ترویج لمپنیسم در کشور است. نوعی خبررسانی یک طرفه است. غوغاسالاری و ایجاد فتنه است. روی این شبکه فیلترشکن می‌گذارند. سوال این است که اگر می‌خواهند شبکه پیام رسان در کشورها ایجاد کنند، پس چرا فیلترشکن روی آن قرار می‌دهند؟ مگر می‌خواهند درگیر شوند؟ چرا در این شبکه، پول مجازی می‌گذارند؟ چرا این کار را در فیس بوک انجام نمی‌دهند؟

این‌ها سوالات بزرگی است که رسانه‌ها باید مطرح کنند. شما باید سوال کنید که تلگرام برای چه پول دیجیتال عرضه می‌کند، در حالی که می‌داند فقط در ایران می‌تواند مشتری جدی داشته باشد؟ چرا این پول توسط تلگرام تولید شده و مردم در تولید آن نقشی ندارند؟ در ایران که شامل تحریم است و مردم دنبال پول‌های جایگزین هستند و بعضی افراد ثروت خود را دائم به طلا، دلار، بیت کوین و غیره تغییر می‌دهند. به همین دلیل هم هست که با صراحت می‌گویم ادامه فعالیت تلگرام با وضعیت فعلی به صلاح نیست. البته مشکل ما این است که برای آن آلترناتیو نداریم و باید آلترناتیو ایجاد کنیم.

فیروزآبادی

فیلتر تلگرام ؛ جدی‌تر از همیشه

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در یک مصاحبه بیان کرد که تلگرام به تعهدات خود در قبال بستن کانال‌های دعوت کننده به ترویج خشونت و اغتشاش عمل نکرده و به همین دلیل هر لحظه ممکن است فیلترینگ اجرا شود. فیروزآبادی گفت احتمال دارد به زودی جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد فیلتر تلگرام در شورای عالی فضای مجازی برگزار کنیم. با این حساب به نظر می‌رسد بحث فیلتر تلگرام از همیشه جدی‌تر شده است.