ماده مخدر ال اس دی چگونه خودآگاهی و هوشیاری ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

ماده مخدر ال اس دی چگونه خودآگاهی و هوشیاری ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

ماده مخدر ال اس دی (LSD) یکی از معروف‌ترین روان‌گران‌های موجود بوده که به تازگی تاثیرات شگفت‌انگیز آن بر روی حس هوشیاری و خودآگاهی انسان بررسی شده است.

به تازگی محققان دانشگاه زوریخ (University of Zurich) تحقیق جدیدی را بر روی مکانیسم ایجاد احساس خودآگاهی در انسان‌ها انجام داده‌اند که نتایج آن شگفت‌انگیز است؛ در این پژوهش از ماده مخدر ال اس دی (LSD) برای ایجاد تاثیرات مختلف بر روی تعدادی داوطلب استفاده شد و به کمک این روان‌گردان معروف دانشمندان تلاش کردند تا محل دقیق حس وجود داشتن و هوشیاری در مغز افراد را پیدا کنند. در عین حال تاثیرات ماده ال اس دی بر روی عملکرد این بخش از مغز هم مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه به بررسی نتایج به دست آمده خواهیم پرداخت؛‌ با ما همراه باشید.

ماده مخدر ال اس دی و خودآگاهی

در ابتدا باید اشاره کنیم که در برخی بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی و یا افسردگی، احساس خودآگاهی بیمار دچار اختلال شده و تصویری که شخص از خود دارد به نوعی خدشه‌دار می‌شود؛ در همین رابطه هدف اصلی محققان در پژوهش جدید مشخص کردن ساز و کار عصبی و داروشناختی وجود این حس خودآگاهی در مغز بود و در قدم بعدی، دانشمندان ابراز امیدواری کرده‌اند که با نتایج به دست آمده روش‌های درمانی جدیدی برای مقابله با این بیماری‌ها توسعه داده شود.

ماده مخدر ال اس دی چگونه خودآگاهی و هوشیاری ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

کاترین پرلر (Katrin Preller)، سرپرست تیم دانشگاه زوریخ می‌گوید که ماده مخدر ال اس دی مرز بین حس وجودی خود مصرف‌کننده و دیگران را در برخوردها اجتماعی محو می‌کند و به همین دلیل، روان‌گردان LSD به عنوان یکی از بهترین ابزار آزمایشی برای مطالعه مکانیسم مغز برای تشخیص شخصیت خود از دیگران، در نظر گرفته می‌شود.

جزئیات مقاله تهیه‌شده در مورد اثر LSD بر روی مغز

پرلر و همکارانش برای کار پژوهشی خود، وضعیت مغزی 24 داوطلب را با سه حالت آزمایشی استفاده از دارونما، مصرف ماده مخدر ال اس دی و به‌کارگیری ترکیبی از ال اس دی با ماده کتانسرین (Ketanserin) موردبررسی قرار دادند؛ ماده کتانسرین به عنوان ترکیبی که بسیاری از اثرات LSD را به وجود می‌آورد، شناخته می‌شود.

هر فرد پس از مصرف ماده موردنظر در دستگاه اسکن ام آر آی قرار می‌گرفت و به کمک شبیه‌سازی‌های کامپیوتری با یک آواتار مجازی وارد نوعی تعامل و ارتباط اجتماعی می‌شد؛ در همین حین تصویربرداری از مغز داوطلب شروع شده و حرکات چشمی فرد هم برای تشخیص توانایی او برای برقراری رابطه چشمی با آواتار ردیابی می‌شد.

ماده مخدر ال اس دی چگونه خودآگاهی و هوشیاری ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

پرلر می‌گوید که بر اساس نتایج بررسی‌ها، مصرف ال اس دی باعث کاهش فعالیت قسمت‌هایی از مغز که وظیفه تشخیص خود فرد از دیگران را بر عهده دارند، می‌شود و تعاملات اجتماعی فرد را شدید‌ا تحت تاثیر قرار می‌دهد. در عین حال یکی دیگر از مهم‌ترین پدیده‌های گزارش‌شده توسط تیم پرلر این بود که ترکیب LSD و کتانسرین باعث تغییر اثرات ماده روان‌گردان شده و نتایج حاصل از مصرف این ترکیب با حالت دارونما برابری می‌کند.

همانطور که اشاره شد ارزش کار تحقیقاتی جدید هم از لحاظ روشن‌تر کردن اثر مواد روان‌گردان بر روی مغز اهمیت دارد و هم به کمک این نتایج می‌توان امید داشت که با دستکاری گیرنده‌های عصبی مشخصی که با مصرف ماده مخدر ال اس دی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، راه‌حلی اساسی و موثر برای درمان بیماری‌های روانی پیدا شود.

مطالعات پرلر و همکارانش بخشی از یک جریان آکادمیک در سطح جهان بوده که بر روی اثرات مصرف ال اس دی متمرکز شده است؛ از زمان بدنام شدن این ماده مخدر به واسطه وقوع جرم و جنایت‌های مختلف در دهه 60 میلادی، تحقیقات علمی بر روی ال اس دی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت، اما در سال‌های اخیر این پژوهش‌ها مجددا از سر گرفته شده‌اند و همانند نتایج مطالعات جدید، اطلاعات شگفت‌انگیزی را در مورد اثرات LSD بر مغز و ساز و کار مرموز مرکز عصبی بدن انسان به دست آورده‌اند.

مقاله تیم پرلر در ژورنال “JNeurosci”‌به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. متاسفانه ال اس دی تو ایران موجود نیست و بلوترایی که به اسمش فروخته میشن از خانواده dox هستن که یه روانگردان مضر و خطرناکه و دلیل اثرات بدی که روی بعضیا همینه. و بازم متاسفانه ال اس دی رو نمیشه به صورت خونگی تهیه کنین و بهتره از خیرش بگذرین. به جاش میتونین از چیزایی مثل ماشروم که میشه تو خونه پرورشش داد، مسکالین که میشه از کاکتوس پیوت یا سن پدرو تهیه ش کنین یا دی ام تی که میتونین از ریشه گیاه میموزا یا گیاه فالاریس که تو ایران فراوونه استخراج کنین و… استفاده کنین که از اصل بودنشون مطمئن باشین. برای مصرف اینجور سایکواکتیوا حتما نسبت به خودتون و چیزی که استفاده میکنین شناخت داشته باشین چون تاثیرات روانگردانا برای همه یکسان نیست و نسبت به شخصیت، اخلاق، روحیه و ضمیر ناخودآگاه هرکسی اثرش متفاوته، اگه بدون آگاهی مصرف کنین ممکنه باعث ترس و وحشت شدید و غیر قابل کنترل بشن و براتون یه تجربه خیلی بد بجا بذارن و شما رو واسه یه مدت طولانی اذیت کنن مخصوصا دی ام تی که خیلی قوی تر از ال اس دی هستش و شما رو از بدن و دنیای مادی جدا میکنه و حس انفجارش قابل توصیف با مثالای زمینی نیست و در واقع مصرفش شما رو از منظومه شمسی خارج میکنه! ولی با آگاهی استفاده کردن یه تفکر عرفانی داره که میتونه کمک کنه خودتون و دنیای اطرافتون رو بهتر بشناسین و جواب سوالای حل نشده زندگیتونو پیدا کنین. تریپاتون بی خطر!:)

  2. من چندین سال است که در مورد برون فکنی تحقیق می کنم حسی که ۱۵ سال پیش من را در بر گرفت همیشه به یاد داشته باشید چیزی را که قوی نمی کنید ضعیف می شود و چیزی که از آن استفاده نشود کنار افتاده و گم خواهید کرد من اولین بار طعم دی آم تی را زمانی چشیدم که یوگا کار می کردم تجربی بسیار خاص که به من روحیه بالا و قدرت های خاصی داد حالا بعد از چندین سال به دنبال دی ام تی هستم تا آن هوشیاری و آن شرایط را داشته باشم کسانی که بعد از استفاده استعدادی در آن ها شکل گرفته از آن استفاده کنید در غیر این صورت در ظرف مدت کوتاه دوسال درصورت نداشتن برون فکنی آن را کامل از دست خواهید داد هرگز دی ام تی را با آل اس دی اشتباه نگیرید حتما قبل از استفاده مدیتیشن کنید تا بتوانید
    هدف دار رشت کنید

  3. سلام من هیچی مصرف نکردم

  4. سلام من ۷بار اسید تیریپ کردم ولی این اخری باعث شده درد خفیفی تو سرم ایجاد بشه دلیلشو میدونید

  5. سلام
    من چند باری ال اس دی مصرف کردم و به دوستانی که این مطالب میخونن که اطلاعت جمع کنن برای مصرفش پیشنهاد میکنم هیچ وقت این کارو نکنن چون اصلا ارزششو نداره عوارضش خیلی بیشتر از لذت هاش هست البته اگر برای کسی لذت به همراه داشته باشه چون کاری که این مواد با انسان میکنه اینطور که من فهمیدم قسمتی از مغز رو دچار اختلال میکنه (خود اگاهی) واین باعث میشه ادم سر تا پا بشه ضمیر نا خود اگاه و وای به روزی که لیدر یا یکی از نفرات تیم افسرده به پوچی رسیده یا هر جور منفی نگر باشن اون موقع هست که ضمیر نا خود اگاه شما برای یه برزخ چند ساله برنامه ریزی میشه و همونطور که میدوند ضمیر نا خود اگاه انسان مدیریت انسان به عهده داره و میتونم بگم مرده ی متحرک بودن تجربه خواهید کرد،تغییر ضمیر نا خود اگاه کار بسیار دشواریه که من تقریبا پنج ساله دارم برای تغییر جهت دادن بهش رو خودم کار میکنم و تازه تازه دارم به زندگی برمیگردم.
    این لذت هایی هم که میبینید ازش حرف میزنن مزخرفاتی بیش نیست یا ال اس دی به خوبی روشون تاثیر نذاشته یا اصلا ال اس دی مصرف نکردن مواد مشابه که تاثیرات شبه ماری جوانا داشته مصرف کردن چون حالی که تو اون ۱۲-۱۳ ساعتی که اوج تاثیر ال اس دی هست تجربه خواهید کرد بر خلاف مواد های دیگه اصلا لذتی به همراه نداره و لحظه شماری میکنید که زودتر تموم شه و بارها به خودتون قول میدین که دیگه هیچ وقت دوباره تجربه اش نکنید اگه بخوام تو یه جمله حالی که اون ۱۲-۱۳ ساعت داشتم براتون بگم فقط میتونم بگم حالی شبیه مرگ رو تجربه کردم.

  6. من یک بار استفاده کردم
    همیشه اعتماد به نفسم کم بود و برای وارد شدن به هر کاری خیلی استرس داشتم وبخاطر اعتمادبنفس کم و استرس توی رابطه با دیگران هم به مشکل میخوردم .
    جالبه بدونید بعد مصرف مشکلم حل شده و راحت تر و با اعتماد بشتری زندگی میکنم.حتی دوست دارم باز هم استفاده کنم

  7. من یک بار استفاده کردم
    همیشه اعتماد به نفسم کم بود و برای وارد شدن به هر کاری خیلی استرس داشتم وبخاطر اعتمادبنفس کم و استرس توی رابطه با دیگران هم به مشکل میخوردم .
    جالبه بدونید بعد مصرف مشکلم حل شده و راحت تر و با اعتماد بشتری زندگی میکنم

  8. من به عنوان کسی که از سایکدلیک دارگ ها استفاده کردم به جرات می تونم بگم فوق العاده هستند ، باعث افزایش آگاهی ، رفع افسردگی، فهم و درک عمیق تر و جزیی تر از محیط پیرامون، معنویت، بهتر شدن خلق و خو، ایجاد علاقه در ارتباط با دیگران وشرح تریپ و خاطره خوشی که اتفاق افتاده، در کل مغز ما خاطرات رو آمیخته و یا به صورت توهم پردازش می کنه و ما پکیجی از خیالات و خاطرات خوب و بد هستیم . چه چیزی بهتر از اینکه در رویاهای خودمون سفر کنیم و اونها رو مورد واکاوی و نگرش مجدد قرار داده و رویاهای زیباتر و جدید تر بسازیم و رو به معنوی تر شدن و مهربان تر شدن برویم؟
    در کل تقاضای عاجزانه دارم کسانی که هیچ تجربه ای (از هر چیزی حالا) ندارند لطفا اظهار نظر نفرمایند.

  9. ال اس دی خیلی چیزای دیگه رم تحت تاثیر قرار میده

  10. بخشی از مغز رو از کار میندازه
    و بیشترش منجر به گوشه گیر شدن میشه