سرعت گوشی

با این ترفندها کندی گوشی خود را رفع کنید؛ آموزش افزایش سرعت گوشی‌های اندروید

اگر از کندی، لگ، باگ و خطاهای رابط کاربری گوشی خود خسته شده‌اید با یادگیری راهکارهای افزایش سرعت گوشی‌ های اندروید همراه ما باشید.

اگر از گوشی اندرویدی خود چندسالی است که استفاده می‌کنید و همچنان قصد تعویض آن را ندارید، احتمالا با باگ‌ها و لگ رابط کاربری گوشی خود مواجه شده‌اید.

سنگین شدن اطلاعات ذخیره شده، کاهش راندمان سخت افزاری بخصوص پردازنده و رم در طول زمان، افزایش قدرت پیش نیاز پردازشی برنامه‌ها، عدم دریافت بروزرسانی برای ایجاد سازگاری با اپلیکیشن‌ها و… علل اصلی کندی گوشی شما هستند. اما چگونه می‌توان تاثیر موارد ذکر شده را به حداقل رساند؟ آیا امکان دارد سرعت گوشی را مانند روزهای نخست خرید، سریع کرد؟

با آموزش چگونگی رفع کندی گوشی‌های اندروید همراه ما باشید.

گوشی خود را ریستارت کنید

ریستارت کردن مانند یک مسکن در مواجه اولیه با لگ و هنگ کردن گوشی شما عمل می‌کند. اگر گوشی شما هنگ کرده است و فرامین شما را به درستی انجام نمی‌دهد کافیست یکبار گوشی را ریستارت کنید. در ریستارت کردن تمامی برنامه‌ها به صورت کامل از حافظه RAM دستگاه شما پاک می‌شوند و در هنگام بوت شدن، میزان زیادی از رم دستگاه شما خالی می‌شود.

برای انجام اینکار کافیست دکمه پاور گوشی را چند ثانیه نگه‌دارید و سپس گزینه ریستارت کردن را انتخاب کنید.

افزایش سرعت گوشی

اگر گوشی شما به طور کامل هنگ کرده است و هیچ یک از دستورات مانند فشار دادن دکمه پاور را اجرا نمی‌کند می‌توانید با نگه داشتن “دکمه پاور + ولوم پایین” به مدت چند ثانیه، گوشی خود را به صورت اضطراری خاموش کنید.

افزایش سرعت موبایل

پاک کردن برنامه‌های اضافی و غیر ضروری

توجه داشته باشید هر برنامه‌ای که بر روی سیستم عامل خود نصب می‌کنید بخشی از حافظه رم را به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه اگر گوشی شما کمتر از 6 گیگابایت رم دارد، برنامه‌هایی را که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید پاک کنید.

اگر اپلیکیشنی که از آن استفاده نمی‌کنید، جز برنامه‌های پیشفرض سیستم بوده و قابلیت پاک شدن ندارد، به قسمت تنظیمات برنامه رفته و آن برنامه را روی حالت توقف اجباری (Force stop)  قرار دهید.

سرعت گوشی

همچنین از بین برنامه‌هایی که دارای کاربرد یکسان هستند تنها یک مورد را نگه دارید و مابقی را حذف کنید.

پاکسازی حافظه پنهان (clear cache) اپلیکیشن‌ها

این مورد یکی از مهم‌ترین دلایل کندی گوشی به شمار می‌رود. اپلیکیشن‌ها برخی از داده‌های کاربری شما را در خود ذخیره می‌کنند که در دراز مدت این مقدار به عدد بالایی می‌رسد. اپلیکیشن‌ شبکه‌های اجتماعی جز مهم‌ترین موارد این دسته هستند.

به عنوان مثال یک اپلیکیشن پیام رسان در مدت یک ماه ممکن است چندین گیگ از حافظه شما را اشغال کند.

برای پاکسازی حافظه کش هر برنامه، در پنل تنظیمات به قسمت “مدیریت برنامه” مراجعه کنید و در این قسمت برنامه مورد را انتخاب و گزینه “پاکسازی حافظه نهان” را بزنید، همچنین می‌توانید در هوم اسکرین با نگه داشتن انگشت خود بر روی برنامه مورد نظر به این منو وارد شوید. این کار با آزاد کردن حافظه رم به طرز عجیبی باعث افزایش سرعت گوشی شما می‌شود.

بهتر کردن سرعت گوشی

متوقف کردن برنامه‌های فعال در بک گراند

میزان فضای خالی رم گوشی شما تعیین کننده سرعت دسترسی شما به داده‌های ذخیره شده در گوشی است، هرچه حافظه رم بیشتری در اختیار سیستم قرار بگیرد این سرعت نیز بیشتر خواهد بود؛ اما برخی از اپلیکیشن‌ها با فعال نگه داشتن پردازش‌های خود در پس زمینه بخشی از این فضا را اشغال و باعث کاهش حافظه رم دردسترس گوشی می‌شوند.

برای پیدا کردن برنامه‌های فعال در پس زمینه به Settings/ system/ Developer Options بروید، سپس به قسمت Running Services مراجعه کنید، در این قسمت شما می‌توانید ببینید کدام برنامه‌ها فعال هستند و چه میزان از رم گوشی را درگیر کرده‌اند.

سرعت گوشی

چگونه برنامه‌های فعال موجود در پس‌زمینه را مدیریت کنیم:

  1. فعال سازی رم مجازی: اگر فعالیت پس زمینه برنامه‌ها در راستای کاربری شماست و میزان حافظ رم گوشی شما برای چنین فعالیت‌هایی کم است، می‌توانید با فعال سازی رم مجازی این مشکل را برطرف کنید، آموزش فعال کردن رم مجازی را می‌توانید ببینید.
  2. با استفاده Developer Options تعداد برنامه‌های فعال در پس زمینه را انتخاب کنید: برای این کار به بخش Developer Options بروید سپس در پنل Apps تیک گزینه Don’t keep activities را بزنید، بعد از فعال شدن گزینه Background process limit آن را انتخاب کنید در اینجا می‌توانید تعداد برنامه‌های فعال در پس زمینه را تعیین کنید.
  3. استفاده از نرم‌افزارهای جلوگیری از اجرای برنامه‌ها در پس زمینه: نرم افزارهای زیادی در مارکت‌ها وجود دارند که با فعال کردن «اجازه دسترسی به حافظه داخلی» در آن‌ها می‌توانند حافظه رم دستگاه شما را مدیریت کنند.

بیشتر کردن سرعت گوشی

نرم افزارهای تقویت کننده سرعت گوشی (Speed Booster)

این نرم افزارها که با تبلیغ بهینه‌سازی و تقویت عملکرد اسمارت‌فون‌های اندرویدی پا به مایکت‌ها گذاشته‌اند، تا حد قابل توجه‌ای می‌توانند در این زمینه مثمر ثمر واقع شوند، در واقع این نرم‌افزارها برای فعالیت بخشی از حافظه رم دستگاه را به خود اختصاص می‌دهند که حالت مطلوبی نیست اما اگر قبل از اجرای برنامه مد نظر خود یکبار با استفاده از این اپلیکیشن‌ها موارد اضافی حافظه رم خود را پاکسازی کنید شاهد عملکرد بهینه‌تر سیستم خود خواهید بود.

نرم افزار افزایش سرعت گوشی

هم اکنون بسیاری از سیستم عامل‌ها به صورت پیشفرض این برنامه‌ها را در دل خود جایی داده‌اند تا تاثیر مشکلی که به آن اشاره شد به حداقل ممکن برسد.

برای نصب این برنامه‌ها می‌توانید به مایکت‌های مختلف اندرویدی مراجعه و عبارت (Speed Booster) را سرچ کنید، در نتیجه این جست و جو یرنامه‌های دارای این قابلیت برای شما به نمایش در می‌آیند.

نصب نسخه هماهنگ اپلیکیشن‌ها با سیستم عامل گوشی

اگرچه شرکت‌های طراح اپلیکیشن با بروزرسانی‌های مکرر قصد رفع باگ، سریع‌تر شدن و اضافه کردن قابلیت‌های جدید به برنامه خود را دارند، اما اگر گوشی شما توان پردازشی ورژن جدیدتر نرم‌افزارها را ندارد؛ بهتر است نسخه‌های قدیمی‌تر با سازگاری بیشتر با سیستم عامل دستگاه خود را تهیه کنید و قید قابلیت‌های جدید را بزنید.

بروزرسانی سیستم عامل و اندروید

کمپانی‌های توسعه دهنده نرم افزار به طور مداوم ایرادات و مشکلات سیستم عامل خود را پیدا و برطرف می‌کنند، در نتیجه شما با نصب جدیدترین نسخه سیستم عامل و بروز رسانی گوشی خود به آخرین ورژن اندروید ارائه شده برای آن می‌توانید به نرم‌افزاری با حداقل مشکلات دست پیدا کنید.

برای بروزرسانی سیستم عامل خود کافیست به مرکز بروزرسانی تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید.

بهبود سرعت گوشی با آپدیت

تاثیر حافظه داخلی و حافظه جانبی بر سرعت گوشی

اگر در هنگام خرید گوشی توجه کرده باشید ارتباط خاصی میان حافظه داخلی و رم دستگاه وجود دارد، هرچه میزان حافظه داخلی بیشتر باشد میزان حافظه رم در نظر گرفته شده نیز برای آن بیشتر است. اما در بسیاری از موارد در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی بازار برای کاهش هزینه‌های تولید، به میزان کافی حافظه رم وجود ندارد. درنتیجه پرشدن حافظه داخلی منجر به کاهش سرعت گوشی شما خواهد شد. با منتقل یا پاک کردن داده‌های غیر ضروری گوشی خود می‌توانید انجام فعالیت‌ها را در فضایی سبک‌تر و سریع‌تر تجربه کنید.

سرعت گوشی

اطلاعات مهم را بر روی حافظه داخلی دستگاه ذخیره کنید! اگر گوشی شما از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند سعی کنید از آن برای ذخیره اطلاعات غیر ضروری استفاده کنید، سرعت خواندن و نوشتن دیتا در حافظه‌های جانبی به شدت پایین‌تر از حافظه اصلی دستگاه بوده و سبب پایین آمدن سرعت گوشی شما خواهد شد.

تضعیف شدن باتری گوشی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد هنگامی که میزان شارژ باتری گوشی شما بالای 80 درصد است تمامی فعالیت‌ها با سرعت مطلوبی انجام می‌شوند اما با کاهش میزان شارژ رفته رفته گوشی شما سرعت اولیه خود را از دهد می‌دهد، این مشکل به دلیل تضعیف عمر باتری گوشی شما رخ می‌دهد. در واقع باطری گوشی شما در درصد‌های شارژ پایین نمی‌تواند ولتاژ مورد نیاز سخت افزار گوشی شما را تامین کند، در نتیجه گوشی شما راندمان لازم را ندارد و شما کاهش قدرت پردازشی را به صورت کندی رابط کاربری مشاهده می‌کنید.

سرعت گوشی های قدیمی

اگر هنگامی که گوشی خود را به شارژر وصل می‌کنید شاهد تفاوت عملکرد گوشی خود هستید باتری گوشی شما ضعیف شده است با تعویض، ریکاوری و کالیبره کردن باتری می‌توانید این مشکل را تا حد زیادی مرتفع سازید.

افزایش سرعت گوشی شیائومی

نرخ نوسازی نمایشگر

یکی از قابلیت‌های جدید گوشی‌های اندرویدی ارتقا نرخ نوسازی تصویر در نمایشگر از 60 هرتز به 90، 120، 144 و 165 هرتز است. این ویژگی سبب می‌شود تصاویر بسیار روان‌تر از گذشته به نمایش درایند، با فعال سازی این قابلیت لذت استفاده از گوشی خود را چند برابر کنید.

برای فعال سازی این قابلیت کافیست به تنظیمات نمایشگر گوشی رفته و نرخ نوسازی تصویر را ارتقا دهید.

بیشتر کردن سرعت گوشی سامسونگ

افزایش سرعت گوشی با فعال کردن حالت Performance

این قابلیت بیشتر بر روی گوشی‌های پرچمدار برای محدود کردن مصرف انرژی توسط سخت افزار به میزان متعادل قرار داده شده است، اگر چندسالی از تولید گوشی پرچمدار و میان رده شما می‌گذرد، وقت آن رسیده با فعال کردن این قابلیت از حداکثر پرفورمنس دستگاه خود استفاده کنید، طبیعی است فعال کردن چنین گزینه‌ای مصرف بیشتر باتری و تولید بیشتر گرما را به همراه خواهد داشت.

بر روی گوشی‌های جدید نیز می‌توانید این قابلیت را در حین بازی کردن فعال کنید تا تجربه‌ای به مراتب بهتر برای شما پدید آید.

برای فعالسازی این ویژگی به تنظیمات باتری دستگاه رفته و در قسمت Battery saver، نوار عملکرد سخت افزار را بر روی حالت High Performance قرار دهید.

سرعت گوشی

در پنل نوتیفیکیشن نیز آیکون این قابلیت با اسامی مختلف در سیستم عامل‌های گوناگون وجود دارد.

بیشتر کردن سرعت گوشی اندرویدی

گزینه Save battery عملکرد دستگاه شما را برای ذخیره انرژی محدود خواهد کرد.

نخریدن گوشی‌های پایین رده و ضعیف!

گوشی‌های پایین رده برای رفع حداقلی نیازها تولید شده‌اند، در این گوشی‌ها به جای توجه به قطعات سخت افزاری به قیمت قطعات توجه می‌شود، هیچ گاه نباید از یک گوشی پایین رده انتظار سرعت بالا و عملکرد بی نقص را داشت، پس اگر با گوشی خود وقت می‌گذرانید با پرداخت چند میلیون هزینه اضافی گوشی‌ای با سخت افزار متعادل‌تر تهیه کنید.

در انتخاب گوشی خود به نوع چیپست به کار رفته در آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. گوشی‌های میان رده برند شیائومی به دلیل سیاست گذاری‌های این شرکت معمولا سخت افزارهای بهتری نسبت به سایرین دارند.

جلوگیری از داغ شدن و کاهش راندمان سخت افزار گوشی

اگر پردازنده گوشی شما بیش‌  از اندازه داغ شود سیستم عامل آن را مجبور می‌کند تا در فرکانس پایین‌تری کار کند تا تولید گرما کاهش یابد. فرکانس پایین پردازشی سبب می‌شود برنامه‌هایی که تا پیش از این به راحتی بر روی سیستم شما اجرا می‌شدند اکنون با لگ و تاخیر پردازش شوند. اگر سیستم عامل شما فرکانس پردازنده را کاهش ندهد و گوشی در همان دما یا حتی بالاتر از آن فعالیت کند قطعات سخت افزاری گوشی شما آسیب خواهند دید.

گرم شدن گوشی

اما چگونه گرمای تولیدی گوشی را مدیریت کنیم:

  • در برنامه‌های آنلاین از وای فای به جای دیتای گوشی استفاده کنید.
  • از کابل و شارژر اصلی خود گوشی استفاده کنید.
  • قاب محافظ غیر استاندارد و ضخیم استفاده نکنید.
  • جدیدترین و هماهنگ‌ترین نسخه برنامه‌ها را نصب کنید.
  • میزان روشنایی نمایشگر گوشی خود را کاهش دهید.
  • سلامت باتری گوشی را چک کنید.
  • حافظه گوشی را از جهت وجود ویروس‌های مخرب چک کرده و در صورت مشاهده آن‌ها را پاک کنید.
  • سنسورهای موقعیت مکانی و بلوتوث را خاموش کنید.
  •  گوشی را در محیطی خنک به دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.

بازنشانی تنظیمات کارخانه (Factory data reset)

یکی از آخرین راهکارهایی که در به نتیجه نرسیدن موارد بالا می‌توانید انجام دهید «بازنشانی تنظیمات کارخانه» است. با انجام دادن این تنظیمات تمامی اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی شما به صورت کامل و برگشت ناپذیر پاک خواهند شد (حتما قبل از انجام این کار از اطلاعات ضروری سیستم خود بکاپ بگیرید). با توجه به میزان عمر دستگاه پس از ریستارت شدن گوشی، کارایی گوشی به مانند روزهای اولیه خود باز خواهد گشت.

برای انجام ریست فکتوری، به قسمت درباره گوشی (About Phone) تنظیمات بروید سپس گزینه تنظیمات کارخانه (Factory reset) را انتخاب کنید و به دستگاه اجازه پاک کردن تمامی اطلاعات را بدهید.

افزایش سرعت گوشی اندرویدی

استفاده از کاستوم رام‌ها

اگر گوشی شما قدیمی است و  از آن انتظار کارایی خاص دارید، می‌توانید با نصب کاستوم رام عملکرد گوشی را در آن زمینه بهینه‌تر کنید؛ توجه کنید نصب کاستوم رام نیازمند مهارت ویژه در این خصوص است و از نصب خودسرانه کاستوم رام جدا خودداری نمایید. بسیاری از افراد بی تجربه در این زمینه، به بهانه افزایش سرعت گوشی اقدام به نصب کاستوم رام کرده که در نتیجه منجر به بریک (Brick) شدن گوشی خود شده‌اند.

افزایش سرعت گوشی‌ های سامسونگ

برای افزایش سرعت گوشی های سامسونگ به غیر از موارد ذکر شده در بالا می‌توانید برخی از قابلیت‌هایی که سامسونگ به طور اختصاصی در گوشی‌هایش قرار داده است و برای شما کاربردی نیستند را نیز غیر فعال کنید، مانند:

  • غیر فعال کردن تصاویر زمینه متحرک گوشی
  • توقف اجباری Bixby
  • غیر فعال کردن java script از مرورگر کروم
  • خاموش کردن دستیار صوتی S-Voice

افزایش سرعت گوشی‌ های شیائومی

شیائومی معمولا از سخت افزارهای معقول در گوشی‌های خود استفاده می‌کند اما MIUI آن طور که باید نمی‌تواند واسطه بین سخت افزار و نرم افزار باشد به همین دلیل حتی در گوشی‌های بالارده این شرکت نیز گاها لگ و باگ مشاهده می‌شود.

برای افزایش سرعت گوشی های شیائومی علاوه بر موارد ذکر شده می‌توانید:

  • تبلیغات‌های رابط کاربری شیائومی را مسدود کنید
  • فعال کردن قابلیت پاک‌سازی خودکار حافظه‌ی نهان
  • در گوشی‌های شیائومی میزان رم مجازی را روی حالت بیشینه قرار ندهید!
  • گوشی‌هاش شیائومی را بلافاصله بعد ار انتشار آپدیت، بروزرسانی نکنید! کاربران همواره مشکلات زیادی از MIUI پایه را گزارش می‌کنند.

دیگر موارد تاثیر گذار در کاهش سرعت گوشی

در ادامه چند موردی که انجام دادن آن‌ها باعث افزایش سرعت گوشی می‌شود  را ذکر می‌کنیم:

  • کاهش رزولوشن نمایشگر
  • حذف انیمیشن‌های رابط کاربری
  • تغییر لانچر
  • استفاده از رم مجازی
  • حذف ویجت‌ها از هوم اسکرین

در این مطلب تلاش شد به طور کامل تمامی مواردی که می‌توانند در سرعت گوشی شما تاثیر گذار باشند به شما معرفی شوند. نظر شما در این باره چیست؟ کدام یک از راهکارهای بالا تاثیر بیشتری در بازگشت راندمان گوشی شما دارد؟ شما چه راهکارهای دیگری برای افزایش سرعت گوشی می‌شناسید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*