یک عضو جدید بدن به کمک تکنیک‌ها‌ پیشرفته و جدید کشف شد

یک عضو جدید بدن به کمک تکنیک‌ها‌ی پیشرفته و جدید کشف شد

دانشمندان به تازگی خبر داده‌اند که یک عضو جدید بدن که پیش از این ناشناخته بود به کمک تکنیک میکروسکوپی جدید و پیشرفته‌ای کشف شده است.

اینترستیتیوم (Interstitium) نام عضو جدید بدن است که یکی از ویژگی‌های ناشناخته و کشف نشده از آناتومی ما بوده و به سطح پوست و لایه محافظتی سایر ارگان‌ها مربوط می‌شود. محققان اعلام کرده‌اند که نوعی تکنیک میکروسکوپی جدید برای این دستاورد مهم مورداستفاده قرار گرفته و بررسی‌های اخیر درک ما از ساختار بخش قابل‌توجهی از بدن را تغییر می‌دهد.

کشف عضو جدید بدن به نام اینترستیتیوم

بر اساس نتایج پژوهش جدید، بخشی از لایه بالایی پوست انسان که تا پیش از این تصور می‌شد که بافتی فشرده و پیوسته است، درواقع نوعی شبکه پیچیده از محفظه‌هایی پر از مایع بوده که به هم متصل شده‌اند. کشف این عضو جدید بدن به صورت اتفاقی و در زمانی رخ داد که دو محقق مشغول بررسی مجرای صفراوی فردی به وسیله یک دستگاه آندوسکوپی جدید بودند.

در این دستگاه از لیزر و رنگ‌های فلورسنت برای کاوش بافت‌های زنده در سطحی میکروسکوپی استفاده می‌شود و در این مورد به خصوص، بررسی وضعیت ارگان‌های داخلی بدن بیمار وجود الگویی از آناتومی مجرای صفرا را نشان داد که شناخته شده نبود.

یک عضو جدید بدن به کمک تکنیک‌ها‌ پیشرفته و جدید کشف شد

این محققان یافته‌های خود را به یک متخصص آسیب ‌شناسی به نام نیل تییس (Neil Theise) نشان دادند و سپس تیم دانشمندان روشی نوین برای نمونه‌برداری از مجرای موردنظر، بدون خشک ‌کردن بافت طراحی کردند. در این روش به جای انجام فرآیندهای روتین از بین بردن رطوبت و ثابت کردن وضعیت نمونه به کمک مواد شیمیایی، تیم تییس بافت را به سرعت فریز کرده و از تغییر ساختار نمونه تا آنجایی که امکان داشت جلوگیری کردند.

این روش نوین باعث شده باورهای پیشین در مورد بافت‌های چگال متصل به یکدیگر در پوست به چالش کشیده شوند و تییس و دو محقق دیگر دریابند که نوعی شبکه پیوسته از حفره‌های پر از مایع با سیستمی مشبک از کلاژن و پروتئین‌های الاستین در پوست ما وجود دارد. این در حالی است که روش‌های پیشین با اعمال فرآیند رطوبت‌زدایی امکان تشخیص وجود این عضو جدید بدن را به کلی از بین می‌بردند.

یک عضو جدید بدن به کمک تکنیک‌ها‌ پیشرفته و جدید کشف شد

نمایی شماتیک از وضعیت لایه بالایی پوست و حفره‌های پر از مایع

پس از تایید یافته‌ها در مورد مجرای صفراوی، الگویی مشابه در سایر قسمت‌های بدن پیدا شد و محققان گزارش کردند که از پوشش فیبری عضلات گرفته تا لایه بیرونی ارگان‌ها، همگی به کمک اینترستیتیوم به شکل کنونی رسیده‌اند.

نتایج علمی و عملی کشف اینترستیتیوم

همانطور که تییس گفته است،‌ کشف اخیر کاربردهای بسیاری داشته و به نوبه خود کمک شایانی به دانش پزشکی و بیولوژی می‌کند؛ به عنوان مثال این احتمال مطرح می‌شود که اینترستیتیوم نقش بزرگی در گسترش سرطان در بدن داشته باشد و از طرف دیگر، تایید وجود این عضو بدن به فهم دقیق‌تر دلیل کارایی روش‌هایی مانند طب سوزنی کمک می‌کند.

با این حال،‌ یکی از مهم‌ترین نتایج پژوهش اخیر شناخته شدن اینترستیتیوم به صورت رسمی، به عنوان یک عضو جدید بدن است؛ تییس می‌گوید که این عضو تمامی فاکتورهای لازم برای طبقه‌بندی در لیست ارگان‌های بدن انسان را دارد و باید به عنوان هشتادمین عضو جسم ما شناخته شود.

تییس در یکی از مصاحبه‌هایش اظهار کرده است که تعریف عضو در زیست شناسی کاملا دقیق نیست و عملا به بخش منحصر به فردی از بدن که پیوستگی ساختاری و یا عملکردی داشته باشد، اطلاق می‌شود؛ اینترستیتیوم هم به خوبی شامل این تعریف‌ها می‌شود.

البته همه دانشمندان با استفاده از عنوان «ارگان جدید» برای این کشف موافق نیستند و همانند مایکل نیتنسون (Michael Nathanson) از دانشگاه پزشکی ییل، می‌گویند که اینترستیتیوم بیش از همه جزئی مشترک در میان سایر اعضای بدن است و نمی‌توان به عنوان ارگانی جداگانه به آن نگاه کرد. با این حال نیتنسون مانند سایر صاحب‌نظران اهمیت این دستاورد علمی شگفت‌انگیز را قبول دارد و معتقد است که با کشف اینترستیتیوم به درک جامع‌تری از عملکرد بدن خود خواهیم رسید.

البته دانشمندان اظهار کرده‌اند که هنوز در مراحل اولیه شناخت این کشف جدید هستند و تحقیقات گسترده‌تر و دقیق‌تری برای شناخت کامل اینترستیتیوم و تاثیر آن بر روی تک‌تک اعضای بدن موردنیاز است. به هر حال، گذشته از عنوان صحیح برای توصیف این ویژگی آناتومی انسان، یافتن شواهدی از وجود اینترستیتیوم در قرن 21 و سال 2018 نشان می‌دهد که بدن‌ ما هنوز رازهای ناشناخته بسیاری برای کشف شدن دارد.

مقاله تیم تییسن در ژورنال “Scientific Reports” به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. من فکر کردم تو بدن یکی یه عضو پیدا کردن ک تو بقیه نبوده😑

  2. به عنوان یک پزشک واسه همچین خبرهای زردی متاسفم!!! یه سرچ تو نت بکنین ببینین معنی اینترسیشیوم چیه!! اینترسیشیوم به معنای بافت بینابینی توی بدن مثل بافت اینترسیشیال معده هستش!!! این کشف جدیدی نیست،در واقع اط وقتی علم بافت شناسی هست،این اینترسیشیال و ایترسیشیوم هم هست!! خواهشا اول تحقیق از سایتهای علمی معتبر بکنین،بعد یه خبر الکی رو پخش کنین! مخ آدم سوت میکشه چون اسمش واسه مردم عجیبه فکر میکنن چیز جدیدیه

    • منم به عنوان یه زرشک واقعا متاسف شدم

    • وقت بخیر
      ضمن ابراز خوش حالی به دلیل اینکه مطلب ما از جامعه پزشکان هم مخاطب داره و ابراز تاسف از کم لطفی شما به دلیل استفاده از کلمه خبر زرد برای مقاله علمی حاضر شده،‌ از شما خواهش میکنم که عبارت “Interstitium” رو در اینترنت سرچ کنید و به چشم خودتون ببینید که از ویکیپدیا گرفته تا وب سایت های معروفی مثل ایندیپندنت و تارنماهای دیگه، همگی برای توصیف این کشف جدید از این کلمه استفاده کردن و یافتن عضو هم به تازگی اتفاق افتاده.
      حالا اگر شما قبلا با مفهوم مشابهی به این کلمه مواجه شدید و این عبارت رو با مفهوم قبلی اشتباه گرفتید، بحث جدایی پیش میاد و از طرف دیگه، شاید قبل از این دانشمندان، از عبارتی شبیه به این (با مقدار قابل توجهی ابهام) برای توصیف بخشی از پوست یا بافت های پوششی استفاده میکردن، ولی اطمینان داشته باشید که کشف عضو اینترستیتیوم با این ویژگی های دقیقِ مشخص شده کاملا جدیده…
      ممنون از توجهتون

      • داداش حوصله داری جواب اینها رو میدیییا.هرکی بیاد بگه من دکترم که دکتر نیست.معلومه دم عیدی حوصلش سررفته گفته بزار بشم پزشک کی به کیه،!

    • 😀 😀 😀
      دکتر چرا قاطی کردی؟!؟!
      خدا به داد مریضایی برسه که زیر دست تو میفتن!!
      چن نفرو کشتی تا حالا؟!؟ 😀

      خودتو به یه دکتر واقعی نشون بده حتما 😀

    • اغای پزشک سرچ کردیم چرتو پرتی که تو گفتی نبود باید اطلاعات پزشکیتو بروز کنی متخصص پوست مگه

  3. اینم یکی از نشانه های وجود خدا

  4. چه اسم مزخرفی هم براش گذاشتن تو زبون نمیچرخه

  5. الان کجای این یه عضو جدید محسوب میشه

  6. یکم دیگه بگذره علم به این نتیجه میرسه انسان سه تا پا داره و دو تا دم
    فقط به دانشمندا وقت بدین

  7. خوب شد والا از این به بعد ملت تو ایران سرطان اونجارم میگیرن 🙁

  8. این نشون میده ممکنه هنوز هن توی علم اشتباه کنیم